Gå til innhold
Arkivverket

[#8983] Erich Sochdal (Sockedal), d. 1752, Røros ST


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hva jeg vet om Erich Sochdal: Han døde på Røros i 1752, 92 år. Hans kone Lisbeth Didericksdatter (Albeck?) døde i 1765, 83 år. Erich Sochdal var en av fadrene da Erik Pettersen Tønset ble døpt i 1742. Jeg har dratt den slutning at han muligens kunne være far til barnets mor Maria Eriksdatter.Er det noen 'der ute' som vet noe mer om Erich Sochdal? Han ser ikke ut å finnes i manntallet for 1701, og etternavnet Sochdal eller Sockedal eksisterer ikke på Røros i FT 1801.Er glad for svar. MVH Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg vet dessverre ikke noe om 'Erich Sochdal'. Han ser vel, - som du antyder, ut til å ha kommet til Røros et stykke ut på 1700-tallet. Vi må vel likevel holde muligheten åpen for at han finnes ett eller annet sted i Røros-kildene, men da bare med patronym, et tilnavn e.l.Navnet Sochdalkan kanskje tenkes å tyde på at han var fra Sokndal, men han kan jo f.eks. ha arbeidet ved Kvikne-verket før han kom til Røros. Hva er forresten kilden til at kona, Lisbeth Didericksdatter, kan ha vært av familien Albeck?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.