Gå til innhold
Arkivverket

[#8987] Peder Køster, Ullensaker


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Peder Køster f ca 1725 var skoginspektør (holzfører)for Romerike, og bodde på gården Romsaas. Han var g m Randi Mathiasdatter Saas f 1728(som etter Peder Køsters død ble g (2) m Hans Horn).Jeg søker opplysninger om Peder Køsters foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Egil Det er ikke mye jeg kan hjelpe deg med. Men jeg ser i Ullensaker bygdebok bind l at han var først på Bårli i Eidsvoll 1762. Han ble ansatt som forstmester på Øvre Romerike. Du kan lese mye om han i Ullensaker bygdebok bind l side 401, men den har du vel lest. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det står også om ham i boken Ullensaker 1660-1840 av Ulf Grøndahl s 49 og s 182(4 binds historie frem til 1940) ingen slektsopplysninger riktignok. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Mona og Laila. Det lille jeg vet om Peder Køster har jeg fra Ullensakers bygdebok. Men jeg finner ikke noe om hans familiebakgrunn. Navnet kan tyde på at han eller familien var kommet utenlands fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Familysearch.org forteller 3. Peter Johann KOESTER - International Genealogical Index / GE Gender: M Birth: 10 Sep 1727 Quarrendorf, Hannover, Preussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Jeg har Køster-familie i mine aner. Navnet ble av en eller annen grunn i 'nyere' tid (1800---1890) skrevet som Kystner. Mye av familien bodde i Bergen før de imigrerte fra Preussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Laila: Jeg har forsøkt familysearch tidligere, men uten treff. Men med din info gikk det fint. Fant også foreldrene gift i Hannover i 1720 (men så var det stopp). Takk for hjelpen. Inger: Peder Køster og Randi Saas's datter Anne Maria er min tipp-tipp oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Egil, Det jeg vet om 'min' Køster er Lorentz Christian f. 5.11.1817. Foreldre Karen og Lorentz Køster (f.ca 1781)Far til Lorentz f. i 1781 het også Lorentz Marcinius(?)Køster f. i 1739. Han skulle ha søsken ved navn Peder f. ca 1726, Gynther (y skal være med u og apostroff over, men PC``n er vrang) f. 1732, Gabi f. 1724 og Hannelore f.1722.jeg er slett IKKE sikker på dette her. Fikk hjelp til å finne anene før 1749, men jeg stiller et stort spørsmålstegn ved navnene Gynther og Gabi. Av det jeg vet er dette moderne navn som ikke ble brukt på den tiden. Har du vært borte i disse før? Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Inger. Jeg har ikke kjennskap til de grenene av Køster-slekten du nevner. Jeg har mine opplysninger fra Ola Bjerkås: 'Liers historie' bind IV s.414. Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.