Gå til innhold
Arkivverket

[#8989] Foreldre til: Jacob Smith/Smidt 1775-1829


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Står det noe om brudeparets foreldre i notater fra kirkebøkene? Jeg skulle nemlig så gjerne ha fått bekreftet om foreldrene til Jacob Smith/Smidt, 1775-1829, er Daniel Didrichsen Smidt og Guri Mallene Jacobsdtr. Jeg finner en passende Jacob med disse foreldrene i dåpslisten. 'Min' Jacob Smith giftet seg i DK i Bergen 13.05.1799 med Johanne Wilhelmine Barclay de Tolly. Hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi kan sitere fra 'Slekten Meidell, materiale til Slektsbok med et tillegg om slekten Barclay de Tolly': 'Johanne Vilhelmine Barclay de Tolly, født 4 måneder etter farens død, døpt i Hammer 1771, 24. mars, død i Bergen 1839, 8. desbr. i sin eldste sønns hus. Gift 1798 med skomakermester i Bergen, Jacob Smidt f. 177 død 1829 (sønn av kjøpmann i Bergen Didrik Smith (av opprinnelig tysk slekt) og hustru Gurine.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Tusen takk for hjelpen. Nå er det sånn at jeg alt hadde den informasjonen du gir, men jeg ble litt usikker på grunn av variantene av foreldrenes fornavn. Det var derfor jeg lurte på om disse var ført inn ved vielsen mellom Jacob og Johanne.Jeg ser jo at noen oversikter over inngåtte ekteskap - rundt om i landet - har oppført brudeparets fedre. Så jeg lurer derfor fortsatt på - men nå i en mer generell sammenheng - om dette også var vanlig ved 'bergenske vielser'. Jeg har nemlig flere brudepar jeg gjerne skulle ha visst 'mer' om. Hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dessverre, det er sjelden (eller aldri) gitt opplysninger om fedrene til brudeparet før dette ble gjennomført som følge av de trykte skjemaene i kirkebøkene på 1820-tallet. Det må være skiftematerialet, eller tinglyste avtaler, som kan bekrefte slektskapet sikkert.Dødsannonsen for Jacob Smith fra august 1829 synes heller ikke å gi sikkert svar. I den trykte ekstrakten står det bare at han var 54 år, skomakermester, og at annonsen var satt inn av enken Johanne Wilhelmine.Jacob Smit fikk borgerskap som frimesterskomaker 16. juli 1799, etter kongelig bevilling datert 3. juni. Borgerboken gir ikke opplysninger om fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.