Gå til innhold
Arkivverket

[#8991] Lewis Egeskog


Gjest W.E. Østbø
 Del

Recommended Posts

Gjest W.E. Østbø

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om denne mannen? f.4/8-1901-d. okt.1974. Jeg leter først og fremst etter hans foreldre, som giftet seg 8/11-1900, og de het( sannsynligvis)Knut og Ingeborg. Tror de bodde i Haugesund. Lewis hadde trolig 4 søsken som het Louise,Olav, Gunnar og Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Förmodligen finns inget samband, men det kan kanske vara intressant att veta att den nye redaktören för Släkthistoriskt Forum, Sveriges Släktforskarförbunds tidning, heter Hans Egeskog. Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Du kan säkert skriva direkt till honom. Han är en mycket intresserad och trevlig person.hans.egeskog@telia.comMvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

I Gards og Ættesoga for Skåre herrad, av Arne Langhelle, Sven Ivar Langhelle og Nils Olav Østrem, b.1 s. 122, er det oppført under Skastad br. 7 'Eikjeskog': Knut Larssen Egeskog f. 1877 og Ingeborg Omine Knutsdtr.f.1881-1910.Barn: Olaf f. 1907, Gunnar Ovendal f. 1909.Det er altså ikke nevnt noen Lewis f.1901.Men jeg har en liten mistanke om at det kan mangle noen barn her .Grunnen til min mistanke er at, under døde i Haugesund finnes i 1931 en ugift Anne Serine Egeskog oppført som født i Skåre i 1904.Som forsørger er nevnt gardbruker Knut Egeskog.Videre nevnes det at Ingeborg i 1900 reiste til Centerville i Soth Dakota US, og at hun senere kom tilbake.I 1903 fikk ekteparet skjøte på Skastad br. 7.Det er vel ikke urimelig å tro at Lewis var født i USA.Foreldrene til Knut er i følge boka trolig Lars Jakobson og Åsa Serine Knutsdtr.De hadde plassen 'Pinerono' under Eikjeskog i Tysvær.Foreldrene til Ingeborg var Knut Toreson og Kristina Larsdatter nevnt på Skastad under bruk 1.Nevner til slutt, at Skåre i dag er en del av Haugesund kommune.mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Dokker e fantastiske!!! Dette har eg leita etter i minst to år.Dette hørest helt riktig ut, ettersom gjenlevende slektninger mener de har hørt at Lewis ble født i U.s.a, og at de begge var der bare en kort stund, pga. mistrivsel. Når det gjelder foreldrene til Ingeborg,( vet? )jeg at de het Knut Skastad f.i Litladalen i Etne og Kristine, så dette kan se helt riktig ut. Jeg har alltid lurt på hvor navnet Eike/Egeskog kom inn i bildet, og har sjekket Tysværboka uten å finne det ut. Tusen takk for hjelpen. mvh.W.E.Østbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Nå har jeg ikke Tysvær bøkene, men jeg mener å ha sett garden Eikeskog i en av dem.Om jeg ikke erindrer feil ligger Eikeskog på vestsiden av Førlandsfjorden i Tysvær, sør for Aksdal.Det er ikke nevnt i Skåreboken hvor Knut Toresson (1844-1900) kom fra.Men kona Kristine Larsdatter var født ca 1853 i Rekedal i Sokndal sokn i Rogaland.Det er bilde av både hun og to av Ingeborg sine søsken i Skåre b. 1 .(s.110.)Lykke til videre !Mvh. Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest W.E. Østbø

Det e nesten flaut å innrømma at eg har hatt både Tysvær,Sokndal og Skåreboka heime uten å klare å finne ut av dette, og du har rett i at der finnes en gård i Tysvær som heter Eikeskog, men jeg fant ikke de rette navnene sist jeg bladde i den. Jeg har idag funnet ut at Lewis, ble født i U.S.A. Takk igjen! Mvh. W.E.Østbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.