Gå til innhold
Arkivverket

[#8992] Sjernarøy


Gjest Torbjørn Helgesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Helgesen

Søker opplysninger om Anna Andersdatter som i 1900 bodde sammen med sin Mormor Laurentse Larsdatter (min tippoldemor) på gården Klubben på Sjernarø. Alt av interresse. Mor/ Far, gift, etterkommere, død. Fødselssted og dato (hun er født i 1890, vet ikke mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol  Kerry Johannessen

Klubben under Løland ble eget bruk, Li, br,nr.2 i 1912, og det er ingen med navne-likhet med det du nevner å finne, hverken på Klubben eller br.2. Beklager. Har du andre opplysninger kan jeg kikke mer.Mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Helgesen

Takker for svar. Dette er et lite mysterium for meg. Anna (Andersdatter) er antagelig halvsøster av min farfar. Men ingen har hørt om henne. Ingen nålevende vet om min oldemor Marta Karina Lund har vert gift før ( Med Severin Anderson Frøh ) Har under her kopiert inn en del oplysninger jeg har om Marta Karine Lund. Det er mulig Anna ble født i Sand/Sauda? Kan Marta og Severin ha blitt gift der inne også? Hva hendte med Severin? Marta fikk senere 11 barn i Bergen sammen med min oldefar Oluf Johan Helgesen før hun døde i 1911. Jeg vet at Marta reiste reiste til Sauda 4 juni 1885. Marta Hadde 3 søsken: Kristoffer Lund 1873- ? Laurentse Sofie Lund 1874-? Lars Jørgen Lund 1880-Marta Karina LundMarta Karine Parents: Andreas Kristofferson Lund (1847-1882) and Laurentse Larsdtr Kyle (1839-)Life Range: 13 May 1871 - 15 Feb 19111869 Spouse (#1): Severin Anderson Frøh (1869- ). Born in Flekkefjord. 13 May 1871 Birth: Sjernarøy, Nerstrand. 21 May 1872Child born (1-#1): Anna Kristine Anderson Frøh (1890- ). Marriage (1): Severin Anderson Frøh (1869- ). Spouse (#2): Oluf Johan Helgesen (1872-1924). Born in Bergen. Died on 23 Apr 1924 in Bergen. 27 Sep 1890 24 Nov 1895 Marriage (2): Oluf Johan Helgesen (1872-1924). In Korskirken, Bergen. Håper dette hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sol kerry  johannessen

Lars Larssen Kyle (Lam Hagen), dp. 12.2.1815 gift 2.4.1840 med Boel Sofie Olsdtr. Ringtveit i Nedstrand, dp. 24.9.1815, hun var datter av Ole Olssen fra Hundsnes i Tysvær, men de bodde Einarstø u. Ringtvedt og han var gift med Eli Andersdtr. Lars og Boel hadde datteren Laurentze Larsdtr.Kyle, født 22.8.1839 ble gift 2010.1863 med Knut Knutsen Yrke, de bodde på Eik Sjernarøy, han døde året etter den 8.5.1864. Laurentze giftet seg igjen 1.4.1871 med Andres Kristoffersen Lund, Sjernarøy, født 1847 og døde 26.9.1882, Barna deres. Marta Karina født 13.5.1871, reiste til Sauda 4.6.1885. Hun ble gift med Severin Andersson Frøh fra Flekkefjord, født 1869. De hadde datteren Anne Kristine født 27,9.1890.Det fant jeg nå, er det noe mer du vil vite?mvh. SOL.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Helgesen

Takk for hjelp. (så langt)? :-) Det er den videre skjebnen til Marta Karina, Severin Andersson Frøh og Datteren Anne kristine jeg er interresert i. marta Karina giftet sg igjen 24 Nov 1895 med Oluf Johan Helgesen i Bergen. datteren Anne Kristine var ikke med til Bergen, men bodde hos sin mormor og onkel på Klubben, Sjernarøy i 1900.-Hva hendte med Severin Anderson Frøh?-Hva hendte med datteren Anne Kristine?Den videre skjebnen til Marta Karina vet jeg. ( Har bilde av henne)Hvor har du dine kilder fra? Er det en bygdebok fra Sjernarøy? Tror jeg har sett noe slikt på Bergen Off. bibiliotek.takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sol kerry  johannessen

Hallo igjen.Ja det er bygdebok for Sjernarøy. Skal tenke til i morgen hvordan jeg mulig kan hjelpe deg videre, skal kikke litt rundt forbi.Mvh. SOL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Torbjørn Helgesen

Noen som har nye opplysninger om dette nå?-Hva hendte med Severin Anderson Frøh?-Hva hendte med datteren Anne Kristine? Jeg mistenker at hun kansje var handikappet og 'gjemt' bort hos bestemoren. Ingen av de eldre i min familie har hørt snakk om henne, eller giftemåletmellom Severin Anderson Frøh og Marta Karina Lund.Den videre skjebnen til Marta Karina vet jeg. Hun var min tippoldemor, døde i Bergen 15 feb 1911.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Fra den nye bygdebøkene for Fnnøy , de to siste bindene tar for seg tidligere Stjernarøy kommune. For å ta det viktigste spørsmålet først , Anna Kristine Severinsdatter f 27.9. 1890 døde 1.3. 1910 . Hennes foreldre ; Marta Karine Andreasdatter f 13.5. 1871 , ho reiste til Sauda med attest 4.6.1885 g.m. Severin Frøtland (?) vegarbeider frå Flekkefjord f 1869. Marta Karines søsken ; Kristoffer f 20.10.1873-Hauge , Stjernarøy, Laura Sofie f 11.9.1875, Rakel Elisabet f 28.212 .1877, Lars Jørgen f 22. 2 1880 -HaugeForeldre , Andres Kristoffersen Lund f 1847 , d. 26.9. 1882 g 1.4. 1871 med Laurentsea Larsdatter Kyle f 1839, d. 30.5. 1921. Laurentse var først gift med Knut Knutsen f 1842 på Eik i Stjernarøy d. 8.6. 1864 , ders barn ; Eli Knutsdatter f 7.3. 1864 , hun ble gift med Kristen Nes. Jeg håper disse opplysningene var verdt ventetiden.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Helgesen

Takk for opplysningene Tove, nå kom jeg noen biter nærmere.Fortsatt er står spørsmålet om hvor Severin Frøtland ble av åpent. Men Jeg har bare hatt ham som Severin Anderson Frøh, så kansjedet er lettere for meg å finne ham som Frøtland. Jeg skal lete videre etter ham og hans skjebne i kveld.Mvh Torbjørn Helgesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei.Jeg ser på Severin Andersen Frøh og Frøtland, født Flekkefjord. Det er jo et sted i Vest Agder som heter Frøitland(Frøytland). Har set skiltet flere ganger når vi kjører østover. Det må jo ligge innfor kyststripen. Hilsen Sol Kerry Johannessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.