Gå til innhold
Arkivverket

[#9002] Kpt. Frederich Maloug


Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Er det noen som har opplysninger om denne person ?Han skal være født ca 1680 og døde i 1769.Han hadde iallefall en datter Ragndine f ca 1717,hun ble 1742 gift med Nils Olsen Lier i Redalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Har ingenting sikkert, men mener å ha sett ham nevnt en gang i forbindelse med garden Marlo i Lom (Nord-Gudbrandsdal) (Maloug = Marlo)???M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Ja takk!Lom ser ikke så værst ut, i 1801 tellingen skrives det da også Malloe, noe som blir enda mer likt. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Thorud

Løitnant, senere kaptein Frederich Maloug 1674-1769, sønn av Rasmus Olsen Maloug (Marlo) , lensmann i Lom, fikk bygsel på Skøien i Redalen (Gjøvik) av fogden 1725, fikk senere kjøpt Skøien, G.m. Marthe Knudsdtr.Barn: Rasmus Christopher, Christian, Dorthea, Randine og Pernille.Fra Per Braastads 'Slekter i Redalen'. Hvis du krysser Mjøsbrua og reiser sørover til nærmeste bibliotek så finnes boka på slektsrommet der.Er det noen som vet noe mer om faren, dvs lensmannen og slekta bakover? Eller kona Marthes aner?Geir.Thorud@chello.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Takk for opplysningen Geir. Har sett litt på Malloug i manntallet 1664.En av oppsitterne er Olle Rasmussen 54 år (f 1610) en av sønnene på gården hetet Rasmus Olsen 14 år (f 1650) Denne Rasmus Olsen kan være identisk med lensmannen i Lom den andre er vel sannsynlig hans far. Vet du om Lom har bygdebøker ? Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det skal vel mye til om de i 1664 manntallet ikke er lensmannen og hans far. Ser ut som det kan være noen felles bygdebøker for Lom og Skjåk samt ei slektsbok for (deler?) av Lom - se f.eks. http://www.nb.no/baser/sambok/ søk på Lom. Jeg sjekket Embret Hougens Ættesoge for Gudbrandsdalen uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Her var det mye å finne ,knakende kjekk side. Jeg må si dette med slektsgransking har utvidet horisonten sin en smule,har latt slektsgranskingen ligge på hylla i nesten ti år,har aldri brukt internett til dette før,men nå som jeg har gjenopptatt den gamle hobbyen min ser jeg virkelig mulighetene, det er nesten så en blir litt matt i begynnelsen,men jeg kommer vel etter. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Marlo er ein gard i Skjåk (som var annekssokn til Lom prestegjeld fram til 1863). Gards- og ættesoga for Lom har ikkje med stoff om Marlo, men lensmannen Rasmus Olsson er omtalt eit par stader i den allmenne bygdeboka for Skjåk av Hans Hosar (bd 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
  • 1 år senere...
Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg har ikke mer på Marthe iallefall. Det har vel heller ikke kommet noen nye bygdebøker som omhandler Marlo? Det er jo noen år siden dette ble skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Nei, i Skjåk har vi Skjåk Ættebok, og nokre bygdebøker som har meir med allmenn bygdesoge å gjere, og då kanskje ikkje så mykje ættesoge, men det finst noko av det og. Men, du kan jo leite litt gjennom desse bøkene som Hans P. Hosar har skreve, som heite Skjåk Bygdebok (det er vel tre bind utkomne).Elles skal eg sjå nærare på ei ættebok eg har som er noko retta på, over helga (ho ligg att i Trondheim)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Fint om du kan titte i boka du har.Så får jeg se om jeg får fjernlånt lånt endel bøker på biblioteket senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Tandsether

At løytnant/kaptein Fredrik Maloug på Skøyen i Redalen var gift med Marte Knutsdatter er antagelig en misforståelse. I tingboka for Toten, Vardal og Biri 12.3.1726 finnes følgende: Tinglyst Jens Skøyen et consortes bebrevelse til løytnant Mallou med hustruen Marte Knutsdatters forsorg og jordeferdsbekostning, datert 29.11.1725. Dette kan tolkes som om Marte var gift med løytnanten. Men fra tingboka 1706 vet vi at Jens Mortensen Skøyens hustru het Marte Knutsdatter, og i følge Furnes bygdebok var hun fra garden øvre Jesnes der.I skiftet etter kaptein Maloug 1769 står det at hans kone (som ikke navngis og som ellers er ukjent) døde 4.9.1764. Hun er derfor (trolig) identisk med ei Anne Christoffersdtr. Blanche som ble begravd ved Ringsaker 10.9.1764, 85 år gammel. Navna Anne og Christoffer er brukt i kapteinens etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk for opplysningen,det forandrer jo hele saken. Det finnes ikke noen skifte etter denne Anne Christoffersdtr Blanche da hun døde i 1764 ? Blanche er et navn jeg ikke kjenner til, men kanskje det finnes noen skifte etter hennes foreldre,hvor hun er nevnt? Du vet ikke mer om dette Blanche navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Marte Knutsdatter Jesnes g m Jens Skøyen. Det må vel da være denne Mortensen? Det pussige blir da at Marte har en bror f ca 1659 som heter Fredrik. Ikke et helt vanlig Furnesnavn. Denne Fredrik ble gårdbruker på Lunde, Else, og da vet du vel ganske mye??En kan jo da fundere på hvor slekta på Jesnes kom fra og peke på at Reidar (Reer) Skomsrud var bruker på Jevanol, nabogården til Jesnes. Den slekta sper seg igjen også oppover Ringsaker, men da mere Veldre-kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Eller for å se det fra en annen kant: Hvor fikk Fredrik Mallaug sitt fornavn fra? Hans var vel lensmann og disse lensmannsslektene rundt Mjøsa hang sammen som erterris. Fra langt nede i Solør, via Vang, til Redalen og derfra opp i Gudbrandsdalen etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.