Gå til innhold
Arkivverket

[#9006] Skiftebøker Helgeland


Gjest Svein Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Edvardsen

Om kort tid vil nye skiftebøker for Helgeland komme ut. Denne gangen for tidsperioden 1846-1880 og vil omhandle følgende områder: Hemnes/Moe - Meløy/Rødøy/Lurøy/Træna - Nesna - Vefsn - Alstahaug/Stamnes - Herøy/Dønna - Tjøtta - Brønnøy - Vega/Velfjord/Bindalen. I tillegg vil for perioden 1686-1780 komme ut følgende: Alstahaug/Stamnes - Tjøtta. Skulle interessen være der ber jeg dere tar kontakt for nærmere opplysninger. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Agnar Johansen

Jeg er interessert i skifteprotokoll for Tjøtta 1846-1880 og 1686-1780, samt skifteprotokoll for Alstadhaug 1686-1780. Hva er prisen for disse og hvordan går jeg frem for å bestille? Du kan gjerne kontakte meg på min mailadresse: agnar.johansen@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Skiftene er transkribert fra skifteprotokollene på Statsarkivet i Trondheim. Etter 1822 er også skiftedokumentene gjennomgått samt dødslistene. Først i skiftebøkene kommer selve skifte der alle arvingene som er nevnt i skifteprotokollen er tatt med, eventuelt deres alder, og/eller deres oppholdssted etc. Altså alle opplysninger som kan ha slektshistorisk betydning. Også formynderene er tatt for de umyndige såfremt de er nevnt i skiftet (en viktig opplysning da det som ofte var et familiemedlem som var formynder). Ellers er alle andre opplysninger som kan ha interesse tatt med unntatt gjenstandene det skiftes over. Skiftene er stort sett sortert alfabetisk på skiftested og år. Bak i boken kommer et register over alle personer som er nevnt i skiftene sortert på fornavn. Ellers er det også et register for alle menn som er inngiftet i skiftene. Skiftebøkene sendes pr brev (Norgespakke over 1 kg.) vedlagt bankgiro. For interesserte vil en liste bli sendt.Sømna eller Nord og Sørsem går under Brønnøy. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Roald Lind Hanssen

Meløy -Rødøy -Lurøy -Træna 1846-1880 Vil du sende denne til meg.Roald Lind Hanssen, Parkvn 88, leil 501 , 8003 Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.