Gå til innhold
Arkivverket

[#9007] Kjenskap til slekten Flor fra Kr.sund og Røros ?


Gjest Bård Erling Ofstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bård Erling Ofstad

Jeg lurer på om noen har sjekket ut den mulige forbindelsen mellom slekten Flor i Kristiansund og eventuelle etterkommere på Røros og Tolga? Disse forbindelsene skal være omtalt i Einar Thurn-Christensens genealogiske samlinger i Kristiansund folkebibliotek. Har noen sett i denne samlingen om denne slekta ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Det finnes flere Flor/Floor-slekter i Norge. I forbindelse med en oversikt over 'italieneren' Flor i NST for en tid siden, opplyser Odd Ottesen og Jan Fredrik Anker Solem at det er to andre Flor/Floor-slekter. Den ene stammer fra Amrum på Østersjøkysten i dagens Tyskland. Den kom til Tronheim med skipsfører Peder Floor (ca 1676-1753). Den andre stammer fra to brødre Anders og Christopher Christophersønner Flor som levde i Kristiansund i 1660-årene. Christophers etterslekt holdt seg i Kristiansund, mens Anders` etterkommere finner vi i Tolga, Røros og Selbu.mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg kjenner ikke Flor-slekten i Kristiansund, så jeg vet lite om eventuelle forbindelser til bergverksfamilien Flor. To forbindelser kjenner jeg likevel til: Maren Henriksdatter FLOR, f.ca.1699, som ganske sikkert var datter av hytteskriver Henrik Andersen FLOR og Elisabeth Sofie Henningsdatter IRGENS, giftet seg i Kristiansund 1728 med baker Jacob Madsen KROGH. Hun ble enke i 1748 og var gift to ganger senere, - begge ganger med Kristiansunds-bakere. Birgitte Regine Andersdatter FLOR (f.1727), datter av hytteskriverens sønn Anders Henriksen FLOR og Elisabeth NORMANN, giftet seg i Kristiansund med baker Morten Jacobsen KROGH. Han var sønn av ovennevnte Jacob Madsen KROGH og derfor fetter av Birgitte Regine.Jeg vet ikke noe om andre FLOR som kan ha bodd i Kristiansund på den aktuelle tiden, men det kan jo ha vært disse bakerkjerringene Thurn Kristensen hadde i tankene?Det er mer stoff om Maren og Birgitte Regine FLOR under innlegg 6933 og 7436.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bård Erling Ofstad

Jeg takker alle for svar men det var nok helst den mulige forbindelsen mellom Anders Christophersen Flor og Hyttskriver ved Tolga og Røros Henrik Andersen Flor. Jeg håpet å finne fram til samtidige kilder som kunne belyse et eventuelt slektskap mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.