Gå til innhold
Arkivverket

[#9011] Pauline Olsdatter til USA i 1870


Gjest Liv Fagerli
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv Fagerli

Min oldefars søster emigrerer til Milvaake sammen med sin mann? Johan Johannesen Garsjå (skal være Garsjø) og barna Johan og Olaus dag 13 1870 iflg. emigrantlistene. Barna er Johans og hans første kone Johanne sine. Hun døde i Hurdal den 11.11.1869. Pauline og Johan er ikke gift i Hurdal før de reiste. I emigrantlistene er alderen til barna feil, de er eldre enn oppgitt. Johan var født 13.01.1863 og Olaus 12.07.1865. Kan noen bidra med opplysning om hvor i USA de reiste og om de fikk barn sammen hadde det vert topp. Ingen av mine gamle tanter kjenner til at deres mor skulle ha en tante i Amerika. Hvis de giftet seg før de reiste, men ikke i Hurdal, hvor i Oslo er det mest aktuelt å gifte seg for emigranter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, før vi i det heletatt begynner,Milwaukee er i Wisconsin. Utrolig mange nordmenn havnet der! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Du seier ikkje noko om kor gamle Johan og Pauline var, so det er vanskeleg å leita i amerikanske folketeljingar, men denne huslyden kan vera eit alternativ:Portland township, Monroe County, Wis. 1880:JOHNSON, John, 44, m, farmar, Nor Nor NorJOHNSON, Paulina, 43, f, Nor Nor NorJOHNSON, Johanna, 9, f, Wis Nor NorJOHNSON, Martin, 7, m, Wis Nor NorJOHNSON, Julius, 4, m, Wis Nor NorJOHNSON, Anna P., 1, f, Wis Nor NorJohanna kan vera oppkalla etter første kona hans, og i Portland township kjenner eg til andre emigrantar frå Hurdalsområdet! Næraste nabo var Olavus Johnson, 35, kanskje ein bror av John?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Alderen på disse er litt for langt unna. Men, jeg fant heller ingen bedre kandidater i Wisconsin. De kan jo ha flyttet. Anbefaler deg å gå gjennom de forskjellige FT1880 som ligger her på DA, og se om du kan finne dem! Johan er nok mest sannsynlig blitt til John. Men, Pauline kan gjerne ha beholdt navnet sitt, da det også klinger fint på engelsk (og også blir brukt der den dag i dag).Den familien Lars nevnte inneholder bl.a. ikke Olaus og Johan, som var med ved emigrasjonen. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dei to eldste borni som var fødde i Noreg, Olaus og Johan, kan vera avlidne før 1880, men det kan òg tenkjast at dei budde ein annan stad, at dei til dømes ikkje kom overens med stemori...., eller at dei rett og slett var ute og tente!Kva var forresten fødselsåri til Johan og Pauline?Eg vil elles gjera merksam på at Pauline ogso kan ha vorte endra til Lena i Amerika, og då vert det fleire alternativ...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I emigrasjonen står det at Pauline Olsd. var 24 år og Johan var 34. Selvsagt kan dette være skrivefeil.Du kan selvsagt ha rett i det med guttene, at de hadde flyttet eller var døde. Og også i at Pauline kunne bli Lena. Men, som sagt, navnet er også greit på engelsk. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

En annen ting, i ft 1865 har Johanne og Johan leieboer Olaves Johansen, passer med alderen til naboen!! Jeg skal sjekke originalen for ft1880 og se om det er skrivefeil på alderen til Pauline Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fagerli

Pauline er født 21.04.1846. Johan skal iflg. bygdeboka være født i 1835. Ellers har jeg ikke noen data på disse, annet enn at da Paulines mor dør i 1886 og far dør i 1900 er oppgitt at Pauline og Johan bor i Amerika. Takk for all respons.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Etter opplysningane som er framkomne om alderen på Johan og Pauline, er eg etter kvart nokso overtydd om at det er rette paret me har funne i Monroe Co., Wisconsin i 1880, berre at alderen til Pauline er 10 år feil. Det er ikkje uvanleg at alderen i denne folketeljingi kan vera feil. Og so har me dette med oppkallingi av eldste dotteri då, og det faktum at fleire emigrantar frå Hurdalsområdet budde i same nabolaget...Kanskje du, Laila, har høve til å gjera eit 'line by line search' i 1900 teljingi for Portland township hjå ancestry.com?Elles trur eg at kyrkjebøkene for den lokale kyrkja i Portland township skal vera tilgjengelege på Utvandrarmuseet på Hamar...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Jeg visste det var noe jeg hadde 'glemt'! Beklager sen tilbakemelding... Jeg har nå bladd gjennom Portland, ingen John Johnson der.Søkte også i indexen på Genealogy.com og heller ingen der. Flere hundre John Johnson, men bare 2 i Monroe, og ingen av dem var rett. Fant noen Juliusser i 1920-tellinga, men det er umulig å si hvem som er rett. Ingen i Monroe, men flere med alder +/- 40-45 f. i Wisconsin av norske foreldre. Som sagt, umulig å si hvem som var den rette. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.