Gå til innhold
Arkivverket

[#9013] Hågen Gulbrandsen, gift på Ringsaker (Hedm) 1753


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger etter opphavet til Hågen Gulbrandsen, som kalles Midthoel ved vielsen på Ringsaker 29.10.1753. Han blir gift med Mari Nilsdatter Dompidal, og jeg er også evt. interessert i opplysninger om hennes bakgrunn - sjøl om jeg mener å ha noe fra før.På forhånd takk!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Midthoel eller Midt-Hoel (?) er en gard på Ringsaker jeg har sett nevnt i kirkebøkene en del på 1800-tallet. Mari Nilsdatter er gardbrukerdatter, og parets sønn, Gulbrand Hågensen, blir gardbruker på Toten.Er det ingen som har vært borti min forfar Hågen Gulbrandsen? (Det er jo ikke sikkert at han var fra Midthoel da...?)Håper fortsatt på hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

I et skifte på Mellom Holo Ringsaker i 1740 etter Gulbrand Haagensen gm Marte Olsdtr finnes disse barna Haagen 18 år,Ole 8 3/4 år, Lars 6 3/4 år,Mari 20 år,Kari 13 1/2 år, Eli 11 år,Marthe 4 1/2 år,Gunnild 14 uker. Et skifte datert 8/9 1742 etter Mari Olsdtr nevnes barn :Gulbrand Haagensen død gm Marte Olsdtr. Hans barn : Ole 10,Lars 8, Mari 21 1/2,Anne 171/2,Kari 15,Eli 12 1/2, Marte 6. Den gamle Mari Olsdtr død 1742 hadde vært gift med Haagen Gulbrandsen Hilstad f ca 1666.Nes H Det er også flere skifter på de andre Holo gårdene der navnet Haagen er med,du får se om du får noen mening ut av dette,mye navnelikhet iallefall. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for innlegget! Dette ser jo 'lovende' ut, men hvis ikke Hågen er nevnt i skiftet i 1742, skulle vel det bety at han er død mellom 1740 og 1742? (I tilfelle kan det jo ikke dreie seg om 'min' Hågen) (Og Anne som er 17 1/2 år i 1742, nevnes ikke hun i 1740?).M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Heisann ! Glemte visst Anne i 1740 hun er da 16 år. Ja det ser litt dumt ut med Haagen f ca 1723,minstebarnet Gunhild er også død,eneste Gunhild jeg har funnet død på den tid som passer er Gunhild Gulbrandsdtr død 1743,3 år.Hun kalles Snidkersveen,det er jo ikke langt fra Holo,men nok om det.Som jeg nevnte er det flere Haagen på Holo gårdene, Skifte 13/1 1703 på Mellem Holo etter Haagen Pedersen gm Siri Tollufsdtr. barn Ib,Tolluf og Anne.Ib er på søndre Holo gm Mari Eriksdtr henne er det skifte etter 19/1 1734 barn Siri gm dragon Tosten Larsen.Johanne 25,Marte 22.På mellem Holo 4/2 1717 er det skifte Mogens Haagensen gm 1.Kjersti Oudensdtr henne er det skifte etter 31/3 1712 barn Eli 2 1/2 år. gm2 Ragne Torgiersdtr barn Haagen 1/2 år,Kjersti 3 1/2,Lisbet 1 1/2.Men altså ingen flere Haagen Gulbrandsen,men vet du kanskje når din Haagen skulle være født og hva kaller han sine to første døtre? Kan det være en annen grunn enn død for og bli utelatt i et skifte? Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Ja her er jeg igjen! Har sjekket med Ringsaker historielag og funnet Gulbrand Haagensens datter Gunhild død, i tillegg dør Hans Gulbrandsen Mitholo i 1740 1/2 år gammel. Gulbrand Haagensen Mitholo dør/begr. 5/2 1741 41 1/2 år gammel.Så skiftet var i 1741. Men ingen Haagen Gulbrandsen dør, jeg tror faktisk han levde opp. Her kan det være to muligheter 1,jeg har glemt å skrive av Haagen i det andre skiftet,2,vedkommende som skrev av navnet fra skiftet og over på disse hendige små lappene har glemt ham,det er jo menneskelig å feile! Grunnen til at jeg har notert meg disse skiftene var at navnet Haagen intereserte meg da jeg har et par baki der som jeg ikke har funnet ut av. Det kan ha gått fort for seg du ser jeg glemte jo å skrive datoen for skiftet samt årstallet! Dobbeltsjekk disse skiftene under Mitholo hvis du har muligheten. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Takk for skifte info, greit å få noen skiftedatoer på plass. Er etterkommer av Johanne Ibsdatter 25 år i 1734 på Sør-Holo - g m Jørgen Jørgensen Dalby (1696-1766). Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Rune,etter at jeg kontaktet Ringsaker historielag har jeg blitt kontaktet av slekten din som heter Dompidal. Midtholo ble etter Gulbrand Haagensen d.e. solgt av enken og barna, sønnen Haagen giftet seg jo som du vet med Mari Nilsdatter Dompidal og ble gårdbruker der, det var deres sønn Nils Haagensen som overtok Dompidal mens broren Gulbrand Haagensen altså kom til Toten.På Dompidal sitter fremdeles den gamle slekta,Mari Nilsdtr Dompidal var datter av Nils Joensen Dompidal og hustru Marte Pedersdtr.Har funnet dødsfallet til Haagen Gulbrandsen det var i 1794 beg.30/4 71 år.Er du interresert har Dompidalslekta mere informasjon.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hjertelig takk Else Kari for flott hjelp! Med dette må en vel kunne si at Hågen Gulbrandsens opphav er 'avslørt'. Forøvrig er jeg interessert i kontakt med folket på Dompidal, da jeg gjerne vil ha flere opplysninger. Som nevnt har jeg en del om Mari Nilsdatter fra før, som jeg har fått av Per Braastad, Gjøvik, men det er sikkert mer å finne. Hvordan skal jeg evt. ta kontakt med dem, eller de med meg?Min e-post adresse er ruhaars@online.noTakknemlige hilsener fra Rune (NB! God pinse!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.