Gå til innhold
Arkivverket

[#9014] Jens Pedersen i Ringebu (Oppl.) fra ?


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Søker opplysninger om opphavet til Jens Pedersen (Rudrudjordet), gift med Kjersti Enersdatter (født 19.3.1815 i Elverum). De fikk bl.a. datteren Kari, f. 19.11.1846 i Hjelstugun i Fåvang.Jeg kan ikke se å ha funnet giftermålet til Jens og Kjersti. Vet noen hvor og når det fant sted? Likeledes er jeg altså i ang. Jens' opphav!Takker på forhånd for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Familysearch står det en Jens Pedersen gift 27/10 1845 Furnes Hedmark med Kjersti Enersdatter.Jens 6/1-13/1 1811. Født Prestsæter Furnes Hedm. Døpt Prestsæter Vang Hedm. Død 24/2 1811. Foreldre Peder Jensen og Agnethe Amundsdt. Foreldrene gift 28/12 1808 Ringsaker. Et annet sted der, sto det gift ca. 1810 Furnes.Jens 2/3-27/3 1815 Vang Hedm. Foreldre Peder Jensen og Aliis Larsdt.Og til slutt Jens ca. 1817 Evenrud Hedmark.Det første ekteparet kan ha fått en sønn til som de igjen har kalt Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk for god hjelp! Giftermålet mellom Jens og Kjersti er utvilsomt det riktige. Så skal jeg sjekke kirkeboka om det er mer opplysninger å hente der, som kan kaste lys over hans (deres) opphav...Og er sjølsagt fortsatt interessert i innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Folketellinga 1865 sier at Jens Pedersen var 46 år, og født i Ringebu - men i Ringebu kan det ikke være, det finnes ingen Jens Pedersen født der i det aktuelle tidsrommet. Men kanskje i Øyer?Kjersti sier i 1865-tellinga å være 51 år og født i Nes, men 1875-tellinga sier født i 1815 i Elverum! Hun er da død, så Jens må være død i tidsrommet 1865-1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ragna Amundsen

Jens Pedersen Rudrudjordet f.05.12 1820,k.1836 var gift med Kjersti Enersdtr. Famileien bodde i Borgemoen i Søre Fåvang, Ringebu i 1865. De hadde barna Peder f.25.03 1850,k1865,Berte f.01.03 1854,k.1869 og kari f.19.11 1846,k.1862. Jens d. 01.06 1874 ogKjersti bodde i Sandbu i 1875, hos dattera Kari som da var gift med Peder Torgers Romsåshagen.har noen flere opplysninger om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hei Ragna. Takk for hjelp nå, og også tidligere! Så er Jens Pedersen født i Ringebu likevel? Hvordan kan jeg ha ungått å se ham i kirkebøkene så lenge? Har du navn på foreldrene hans? (Evt. lenger bak?)Det er familien Peder Torgersen og Kari Jensdatter (Sandbu i 1875) som jeg stammer fra - gjennom deres sønn Torger.På forhånd takk for evt. videre hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.