Gå til innhold
Arkivverket

[#9015] Forbindelser mellom Losna og Sinclair slekten


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei...Er det noen som vet om det finnes noen tilknytning mellom Losna og Sinclair slekten fra Orklandsøyene (Skottland)i det hele tatt. Etter det jeg har lest på internett skulle det vistnok være det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Den einaste likskapen er heraldisk, dvs. at Losna-ætta og Sinclair-slekta (Orknøyane - ikkje Orklandsøyane) førte eit våpen som var tilnærma likt. Det treng ikkje tyda på noko slektskap, og det finnest ingen kjelder som tyder på slektskap heller. Elles er det mykje merkeleg å lesa på internett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

I 'The Clans of Scotland' av Micheil MacDonald hevdes det at Sinclair opprinnelig var St.Clairs og kom fra halvøya Cotentin i Normandie på midten av 1200-tallet. Det står også at midt på 1300-tallet giftet Sir William Sinclair seg med den kvinnelige arvingen til Jarlen av Orkenøyene. Sønnen Henry, ble i 1379 utnevnt til Jarl av Orkenøyene av kong Håkon VI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Sinclair-ætten kom da til Skottland lenge før midten av 1200-tallet, i hvert fall på slutten av 1000-tallet. I flere bøker har jeg sett det presentert som 'fact' at den/de første Sinclairer kom til England og Skottland med Vilhelm Erobreren (William the Conqueror) i 1066, og at de St. Clair (navn fra slottet og landbyen St Clair sur Epte) var en forholdsvis viktig normannisk adelsfamilie. Men jeg har ikke sett hva kildebelegget er, og om dette virkelig stemmer (men nesten alle av de 'fineste' britiske adelsslektene fører vel røttene sine tilbake til Vilhelms nordmanniske riddere).Ellers er det jo interessant at fra 1379 var den som vel hadde høyest rang i Norge etter kongen, jarlen av Orkenøyene, en skotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har hørt en del om denne slekten og at min morsslekt vistnok skal ha sine røtter far denne slekten. Jeg kjenner ikke til fobindelsen, men ønsker å finne ut hvordan og hvilken utbredelse slekten har i Sunnhordland evn. elles i Hordaland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Barbara Sinclair (''lady Raffenshall'') var mor til sjøoffiser og godseier Anders (Andrew) Mowath (ca.1535-ca.1610) (til Hovland (Tysnes, Kvinnherad) og Onarheim) fra Balquholly, Banffshire, Skottland, og skal ha ha nedstammet fra Jarlen over Orknøyene. Vet noen hvordan ? Hvilken jarl (navn) kan det være snakk om her ?Anders bosatte seg før 1558 på Shetland, og ble adlet i 1591. Kan han ha vært sønn av Bartholomew el. Patrick Mowath ?Jeg har ellers notert tittelen 'Earl of Orkneys' på a) Ragnvald Brusesson (1011-1045), b) Pål Thorfinsson, svigersønn av Håkon Ivarsson Jarl (ca.1030-et.1065), og c) Robert Stewart/Stuart (1533-1593).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette er det jeg har plukket opp:'Ifølge Danmarks Adels årbok brukte Barbara tittelen 'lady Raffenshall' ( 'lady Raffueenshøg' ). Raffueenshøg er en forvansking av Ravensheug, som er et område rundt slottet Ravenscraig i Fife, som var hovedsete til Lord Sinclair, som hørte til hovedgrenen i Sinclairætta. Ifølge en gammel anetavle, som nok er kilden til Danmarks Adels årbok, så er Lord Sinclair faren til Barbara og da vil hun være søskenbarnet til Agnes Sinclair, som var moren til James Hepburn, jarlen av Bothwell, som hadde vært gift med Anna Christoffersdatter Tronds, som var søsteren til Elsa Christoffersdatter TrondsIfølge en eldre kilde så var Barbara datter av Alexander Sinclaire på Dunbeath i Skottland. Hvis denne kilden har rett, så hørte nok også Alexander til en sidegrein av Sinclairætta eller kanskje til selve hovedgreinen, og dermed kan man også via denne kilden gå utfra at Barbara var i slekt med Agnes Sinclair.'Videre ser det ut for at hennes mann var også et 'problem':'Det er uvisst hvem mannen til Barbara var, bortsett fra at han var en Mowatt. Dersom det var Malcolm så vil forfedre listen se slik ut:2. Gilbert Mowatt død ca 1540 4. John Mowatt død ca 1512 8. Alexander Mowatt død før 1500 Kildene nevner hver for seg navnet på fire forskjellige personer, som skal ha vært faren til Anders. Den første er Patrick Mowat, som hadde tittelen 'Friherren av Bohqholly'. Patrick kom fra Balquholly i Banffshire, som ligger i Skottland. Den andre personen er Malcolm Mowat, som døde omkring år 1583. Malcolm var sønn av Gilbert Mowat på Brabstermyre i Skottland. Gilbert døde omkring år 1540. Den tredje personen Patrick Bertil Mowat, som ble født omkring år 1509 på Balquholly i Banffshire. ( mulig dette er samme som den förste) Ifølge Danmarks Adels årbok, som har hentet sine opplysninger fra en gammel anetavle, så er det Bertil ( Bartholomew ) Mowat som var faren til Anders.'Sinclair slekta selv hevder at de kommer fra St Clair sur Epte, som Lilje sier i #6. Dette har jeg fra 'the horse's mouth' som det heter (Lord Sinclair de La Behottière i Normandie)Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ser at denne slekten har slektsskap med Mowat slekten, men er det mulig å finne koblinger med div slekter på Tysnes og Austevoll/Fitjar?I et av mange innlegg om denne slekten blir det hevdet at ved å ta en gentest så kan man kanskje bevise slektsskapet. Hva er det man sikter til her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Anders Mowatt hadde vel sönnen Axel Andersson (ca 1593-1661) gm Margrethe Eriksdtr til Brandvik. De igjen hadde sönnen Anders Axelsson f. ca 1620 og d. på Helvik, Husnes. Han gift med en Anne Catherine Carlsdt v. Marquist (fra Bayern)Dette paret skal så ha hatt en sönn Anders Andersson Helvik (ca 1666- 1728) gm Mette Pedersdtr Lamberg fra Ölve (1674-1747)Jeg har to dötre etter dem f. ca 1700 - 1701, Anne Catherine Andersdtr Helvik gm Henrik Olsson Haugland og Dortea Andersdtr Helvik gm Peder Larsson Kjærland fra Kvinnherad.Dersom det er riktig fikk dette siste paret ihvertfall 7 barn. To av disse har etterkommere på Bömlo, da er ikke Tysnes og Fitjar så langt unna. Så muligheten er der vel...Men de vise er vel kanskje av en annen mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

Jeg vil anbefale Christoffer Owes prosjekt om Mowat-slekta, som på tross av å ikke ha blitt oppdatert på mange år har et ambisiøst mål: Nemlig å forene de fragmenter av informasjon om Mowat-slekta i Skottland. Owe om Mowat: [url="http://home.c2i.net/cowe/mowat/index.htm>http://home.c2i.net/cowe/mowat/index.htmSlektskapet mellom Andrew/Anders Mowat og de Mowater på Balquholly (og sågar Sinclair-familien) er heraldisk fundert. Skottene hadde svært strenge heraldiske regler og Anders Mowats våpen fra 1591 tolkes vanligvis til en tilknytning til Sinclair-familien. Da jeg var i Skottland besøkte jeg graven til Isobel Mouat (Lady Stanstel og datter og datter til Lairden av Bucholly/Balquholly) ved Dunnet kirk (?) lengst nord i Caithness. Våpenskjoldet hennes var delt i to hvorav den ene inneholdt tre stjerne, slik som Andrew Mowats våpen. Hvis noen ønsker å få tilsendt bildene derfra kan de godt det. Isobel Mowat døde i 1601 og kan for eksempel ha vært en kusine av A.M. Dette er selvsagt bare spekulasjoner, men det er lett å trekke konlusjonen at Andrew var barnebarn av Magnus Mowat of Loscraigie, Laird av Balquholly (?) i Aberdeenshire, d. 1526. Mer informasjon om Magnus Mowat:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Interessant! Jeg har notert meg dette fra 'The Science of Planck_LFI' (Oslo University) Lenke'To start at the beginning, we have to take a detour to 16th century Scotland and Shetland. The northern Scottish isles, Shetland and Orkney, had from the Viking age been closely connected with Norway, the language was Norwegian (a Norwegian dialect, called Norn, was spoken in remote places until the 18th century) and they were ruled by the semi-independent Earl of Orkney as a fief under the King of Norway. The Earl of Orkney was the second highest ranking man in Norway, only the King ranked higher. Already in the 14th century some Scottish influence came to Orkney and Shetland. When the last earl of Norwegian descent died in 1379, the earldom was inherited by the Lowland Scottish noble family Sinclair. The first Sinclair was a Norman knight, called de St. Clair, who had accompanied William the Conqueror to England in 1066. For the next century, the highest ranking Norwegian after the King was a Scotsman. In 1471, the King of Denmark-Norway (Denmark and Norway were from 1397 united in a union which lasted until 1814) gave the earldom of Orkney, including Shetland, to the king of Scotland as security for a loan which was used to pay the dowry when his daughter was married to the Scottish king. The loan was never paid back, and Orkney and Shetland have since then been part of Scotland. In the 16th century, a substantial immigration of Scotsmen to Orkney and Shetland started, and several Scottish noblemen managed to acquire large estates on Shetland. One who most probably was among these immigrating Scottish noblemen was the one who later laid the first foundations for the estates which would become Rosendal Barony in Norway, Andrew Mowatt. The Mowatt family also descended from one of the Norman knights who followed William the Conqueror, the family name was originally de Montealt. The family had acquired a fief in Scotland early in the 12th century. In the 16th century the main branch of the Mowatt family held the lordship of Balquholly in Aberdeenshire. Andrew Mowatt was clearly a close relative of the lord of Balquholly, but we do not know who his father was, and exactly what this kinship was. However, we know that his mother was called Barbara Sinclair, and that she was a descendant of the earlier earls of Orkney. The first mention of Andrew Mowatt in any known sources is from 1558. He was then clearly an adult, he was married to Ursula Tulloch, and he was an estate owner on Shetland, mentioned as the lord of Hugoland. Since no Mowatts are found in earlier Shetland sources, Andrew most probably had come from Scotland as the first Mowatt on Shetland some time before 1558. Besides his landed estates on Shetland, which he transferred to his sons in 1577, Andrew Mowatt was also a businessman, owning a number of merchant ships and doing trade with Norway, Scotland and England. His wife Ursula died some time in the 1580s, and in 1587 he wrote an application to the King of Scotland to be allowed to travel to Bergen in Norway to get married. And shortly after, he did travel to Bergen and there he married the twice before widowed Else Rustung, daughter of Admiral of the Danish-Norwegian Navy Christopher Trondsson Rustung, a most adventurous person.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Innlegg 13 første linje ''Oslo University'', les: den italienske kulturattasjéen i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg må tilstå 'forfatterskapet' til det som står i innlegg 13 (dvs. på hjemmesiden til den italienske vitenskapsattasjéen i Stockholm som i hvert fall i 2002 også dekket Norge). Bakgrunnen var at jeg, i samarbeid med den italienske vitenskapsattasjéen, arrangerte et norsk-italiensk astrofysikkmøte på Rosendal, og jeg fikk lyst til å informere de italienske deltagerne litt om historien til Rosendal. Det var ment som et litt morsomt og levende innlegg, og er langt fra ment som noen vitenskapelig utgreiing! Det jeg skrev er i sin helhet basert på følgende kilder:Owe, Christoffer: 'Anders Mowat og hans slekt', NST, 36, 211-229 (1998).Bendixen, B. E.: 'Baronerne Rosenkrands til Rosendal', Bergens historiske forening; nr 3:2, 1897.R. Nedrebø & A. G. Honerød (red.): 'Marcus Gerhard Hoff-Rosencrone 1823-1896', Rosendal, 1996.Hopstock, C. & Tschudi-Madsen, S.: 'Rosendal: Baroni og bygning', Universitetsforlaget, 1965.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Og så må jeg ikke glemme den viktigste kilden, privat korrespondanse med Jørn Øyrehagen Sunde som gjorde meg oppmerksom på de tre siste kildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Til innlegg 11, slik jeg forstår det så gifter ikke min 8 x tippoldemor Margreta Eriksdatter til Brandvik seg med Axel Andersen Mowat, men får Anders som uekte barn med ham. Anders Axelsson ble boende i Helvik, Kvinnherad. Slik jeg forstår det er han den eneste ættlingen etter Axel Mowatt som har etterkomerer, men etter han er det mange i Sunnhordland. Til Stord kom soleis mormor til statsråd Bård Haugland. Lenke til det jeg har: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til 14 (Vigerust): Det står faktisk 'Oslo University' når du klikker på linken.Til 15 (Lilje): Jeg visste ikke at det var du som hadde skrevet det, ellers hadde jeg selvsagt satt det opp.Til 17 (Anita): Det hadde jeg ikke fått med meg, Anita, skal korrigere dette.Jeg har heller ikke funnet noe mer om Axel Anderssons etterkommere. Ble han gift med en annen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til 14 (Vigerust): Det står faktisk 'Oslo University' når du klikker på linken.Til 15 (Lilje): Jeg visste ikke at det var du som hadde skrevet det, ellers hadde jeg selvsagt satt det opp.Til 17 (Anita): Det hadde jeg ikke fått med meg, Anita, skal korrigere dette.Jeg har heller ikke funnet noe mer om Axel Anderssons etterkommere. Ble han gift med en annen kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Jeg har notert meg at Axel Andersen Mowat gifter seg i 1625 med Karen Knutsdatter Bildt til Lungegård f. 1600, Bergen - d. 1662, og de får to barn Axel og Karen. Axel Axelsson var marineoffiser, og ble drept i duell med slektningen sin Lauritz Galtung til Torsnes ombord på “Marekatten” i 1643. Karen Axelsdatter Mowat var enearving til foreldrenes store jordegods, og et utrolig godt parti for Ludvig Rosenkrants da de giftet seg omkring 1658. Hun får to barn, men ingen av de får etterkommere.Margrethe Eriksdatter Brandvik gifter seg også senere med min 8 x tippoldefar Jeronymus Jørgensson Agdestein.(Artikkel i BT 06.06.03 s26, artikkel av Øyvind Ask)Axel Andersen Mowat “Mannen som åtte mest halve Tysnes” (Se Tysnes 1 s.375)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette siste paret er også mine barnebarns 10 x tippoldeforeldre - derav interessen. (Margrethe og Jeronymus)Hadde Karen Knudsdtr Bildt vært gift för hun giftet seg med Axel Andersen Mowatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Til Kjellaug (innlegg 18-19):Universitetet i Oslo er *eier* av Rosendal baroni (den gamle hovedgården, hagen mv). Man må for all del ikke slutte av dette, at den italienske vitenskaps- eller kulturattasjeens seminar har lagt frem tekster som Universitetet i Oslo har gått god for. Å tillegge navnet på Universitetet i Oslo knyttet til den publiserte webteksten (selv om det er valgt en feil engelsk oversettelse av universitetsnavnet) er meget tendensiøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei,Jeg ser med stor forbauselse og fornøyelse at noen faktisk er villige til å kaste bort tiden med å diskutere her (til dels spissfindigheter angående) min tekst som ligger på en underside under hjemmesiden til 'Den italienske ambassade - kontoret til naturvitenskapsattasjeen i Sverige, Norge og Island' (for å være helt nøyaktig), ETTER at jeg i innlegg 15 og 16 klargjorde bakgrunnen for denne teksten. Jeg gjentar: Det er IKKE et seriøst genealogisk arbeid, men en kort populær innføring i baroniet Rosendals historie, ment for mine italienske kolleger (som er astrofysikere og ikke historikere eller genealoger), basert på temmelig kort lesing av de kilder jeg nevner i innlegg 15, samt noen standardverker til engelsk, skotsk og norsk historie. Mulig jeg også tok noe stoff fra web, men det husker jeg ikke lenger. Uansett, jeg ser ingen hensikt i å diskutere genealogi med utgangspunkt i mitt lettvinte skriv (og heller ikke hva den korrekte oversettelsen til engelsk av Universitet i Oslo er (det er University of Oslo, slik som det faktisk står på hjemmesiden)). Gå i hvert fall til kildene, når det gjelder denne tråden, spesielt til Christoffer Owes artikkel i NST XXXVI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(9 og 11:) Takk til Kjellaug !Jeg har notert meg at Axel Andersson Mowath (ca.1593-1661) ikke var gift med Margrethe Eriksdatter til Brandvik, men fikk sønnen Anders u.e. med henne.Videre at Anne Christophersdatter Tronds ikke var gift med James Hepburn (4th Earl of Bothwell), men ble forført av ham under løfte om ekteskap. Hun anklaget i 1567 James for brutt ekteskapsløfte, og gikk i kloster i 1607.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(21:) Ja, såvidt jeg skjønner har Karen Knudsdatter Bildt (fra før) en datter Sidsel Andersdatter 'av Lungegaard'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.