Gå til innhold
Arkivverket

[#9019] I Modum i 1801. Hvor i Norge kom de fra?


Gjest Olaf Rønneberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Olaf Rønneberg

Ungkar Torger Olsen og pige Ragnild Thommesdatter giftet seg den 13. april 1793 i Heggen kirke i Modum. Det blir da opplyst at de skal bosette seg på Holoeie.I 1801 bor de på Synstebye (Sønstebye), antagelig husmannsplassen Hagan, hvor etterkommere bodde i mer enn 100 år.Men hvor ble de født? De finnes ikke i kirkebøkene for Modum i det aktuelle tidsrom.Det er riktignok født 2 med navnet Torger Olsen i 1747 og 1748, men ingen av disse er den rette.En Torger Olsen Oustadeie konfirmerte seg i Heggen kirke i 1776, 20 år gammel. Alderen passer ikke, men det kan være den aktuelle person.Ragnild Thommesdatter Sønstebyeeie konfirmerte seg i Heggen kirke i 1779, 16 år gammel.En Ole Torgersen Tuftis fikk sønnen Torger i Kongsberg i 1754. (Finnes ikke i Family search).Ole Sevaldtsen Nossebraathen fikk sønnen Torger i Aal i Buskerud i 1753.Disse to finner jeg ikke igjen i folketellingen i 1801.Jeg vil sette stor pris på alle tips om fødested og tid til Torger og Ragnild, og også tips om hvor det ble av Torger Olsen Tuftis i Kongberg og Torger Olsen Nossebraathen fra Aal, eventuelt om de døde før 1801.Med hilsen Olaf Rønneberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Hei,Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men jeg vil gjerne komme i kontakt med deg da jeg også har forfedre på husmannsplasser under Sønsteby i Heggen sogn i Modum. Jeg har dog brukt lite tid på den grenen så langt, og kommet svært kort, men kanskje du alt har vært borti noen av disse.....Det dreier seg om 1) Anne Kirstine Johannesd., f. 13/4-1843. Far: gårdsarbeider Johannes Olsen Sønstebyeie, f. på Ringerike og mor Gunnild Nilsd., f. Nes i Hallingdal (I FT1865 oppgitt som husmann med jord på plassen Diko), og 2) Anne Kirstines mann skomaker Peder Eriksen (ved vielsen 5/8-1864 kalles han Peder Eriksen Evje, f. 1833, føde- og oppholdssted Sønsteby-Evje, brudgommens far Erik Pedersen Kolen(?), mor Kristine Nilsd.; ved første barns dåp 30/10-1864 kalles han Peder Eriksen Kolager (Kaldåker), i 1865 på plassen Glosimot).Min e-post er per.lilje@astro.uio.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Til Thor Warberg: Takk for opplysningen.Til Per B. Lilje: Jeg kan desverre ikke se å ha noen opplysninger om de personene du nevner. Kanskje du bør legge det inn som et eget tema.Hvis du ønsker ytterligere kontakt så er min mail olafer@online.no. Tlf: 32 79 10 34.Med hilsenOlaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Bryn

Jeg har tatt en kikk i 'Avskjedigelsesmanntall for Kongsberg Sølvverk 1805' for å se om Torger Olsen som var født i Kongsberg 1754, arbeidet ved sølvverket i 1805. Det er ingen Torger Olsen i det manntallet. Det nærmeste jeg kommer er en Torkild Olsen, men han var født i 1748 og er ganske sikkert en annen. Dette skulle bety at den Torger Olsen Tufte (Tofte) som ble født på Kongsberg i og for seg kan ha flyttet til Modum.Jeg vil likevel gjøre oppmerksom på en bergarbeider Thore Olsen Tofte som bodde på Sandsværmoen i Kongsberg i 1801. Ettersom alderen (46 år) stemmer godt med den Torger Olsen Tufte du søker, så vil jeg vel helst tro at disse to er identiske. Hvor han blir av etter 1801 eller om han døde er da kanskje ikke så interessant. Det viktige er han ikke bodde på Modum i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Til Knut Bryn.Mange takk for opplysningene. Jeg skal sjekke din Thore nærmere med kirkeboka i Kongsberg så snart jeg kommer en tur til statsarkivet.Med hilsenOlaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bjørn Darrud

Torger Olsøn fra Ulen er nevnt i Modums historie 6 side 209. Han er født 1748 og sist nevnt i denne kilde 1777 da han makeskifter Ulen med broren Amund Korsbøen. Torgers skjebne er her ukjent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Til Ole Bjørn Darrud.Takk for tipset, men som nevnt i mitt første innlegg er jeg klar over at det ble født en Torger Olsen i Modum i 1747 og en i 1748.Den ene var gift med Christine Clemetsdatter. Han døde i 1773. Den andre (ant. Torger Olsen Ulen) var på Hovde i 1801, og var da gift med Sigrid Andersdatter.Med hilsenOlaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Til Knut Bryn, og andre lesere.Jeg har nå sjekket kirkeboka. Der fremgår det at Torger Olsen Tufte giftet seg den 08.12.1781 med Ellen Marie Povelsdatter.Han er således identisk med den Thore som du nevner.Atter en gang. Takk for tipset.Med hilsen Olaf Rønneberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Olaf Rønneberg

I håp om at nye lesere av dette forum kan komme med nyttige opplysninger, tillater jeg meg å friske opp dette tema.Når det gjelder Torger Olsen, så har han fallt på plass (se tema 11434) med god hjelp som jeg har fått i dette forum.Ragnhild Thommesdatter er imidlertid fremdeles uten fødested / nøyaktig tidspunkt i min 'protokoll'. Faren het naturlig nok Thommes (eller Tomas), og det er mulig at moren het Anne.Alle tips om Ragnhild og hennes foreldre mottas med takk.Med hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Krk.bok Modum Trolovet 23/3 1793 ungk. Torger Olsen og pike Ragnild Thomasd., skal boe på Holo eie. Caut. Gulbrand Truelsen Holo, Gulbrand Nielsen ibid. Gift Heggen krk. 13/4.Har sjekket kortreg. for skifte på gårder i Modum. Det fantes ingen ting om Torger og Ragnild under Sønsteby i Heggen. Småplukk om Thomas/Thommes:Det finnes et skifte på Sønsteby øvre, Biørnstad Pladsen, i 1768 over Torger Jensen som var gift med Karen Thomesdt., 1 sønn Jon.Modumboka IV på bruk 2 Sønsteby Ø. fantes en Peder Eriksen gift med Maren Nilsdt. Hovland. En av dem døde i 1713, men de hadde bl.a. en sønn Tommes Pedersen.Trolovet enkem. soldat Thomas Gulbrandsen og pike Hellene Thomasd., skal boe på Skratteborg. Gift Snarum, Maria Bebudelsesdag 1793.1801 Modum Skretteberg: Maria Thommesd. 47 gm. Ole Andersen.------Synstebye: Ingeborg Tommesd. 52 gm. Peder Andersen og Ragnild Thommesd. 38 gm. Torger Olsen.Jeg tror du har noe av dette fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olaf Rønneberg

Til Berit Knudsen.Takk for opplysningene.Trolovelsen og opplysningene fra 1801 hadde jeg fra før, men resten var nytt for meg. Problemet er slik jeg ser det, at jeg ikke finner at Ragnhild er døpt i Modum.Tommes Pedersen skal jeg i alle fall se nærmere på, men jeg har mistanke om at Ragnhild ikke er født i Modum. Med hilsen Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.