Gå til innhold
Arkivverket

[#9024] Evelyn Sparen fra Norge. Hvor i Norge??


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Siden jeg ikke har fått noen respons på spørsmålet mitt under Fugleberg, 8410, legger jeg ut spørsmålet mitt her.Norman R. Olsen, f. 1916 bor i Seattle. Hans kone var født i Norge og hette Evelyn Sparen. Hun døde for et par år siden. Han kunne ikke si hvorfra, men mente at hun kom fra en by. Jeg har søkt på forskjellige varianter, men uten hell.Mitt spørsmål er: 1. Er der noen som har peiling på hvor hun kan komme fra eller hvor Sparen ligger og kan tenke seg å hjelpe meg?2. Er der noen som kjenner til denne familien? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har en tidligere kollega med etternavn Spæren, og han er drammenser. Ved oppslag på dette etternavnet i telefonkatalogen blir det mange treff, og flere norske byer er representert. Foreslår at du gjør et telefonstunt og ser hvordan det går (- noe jeg har gjort med hell tidligere).Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk til deg Rune for dette gode tipset! Jeg tror at jeg kommer til å prøve det, selv om ikke akkurat det er min 'stil'. Men her duger inntet uprøvd. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

På Familysearch finnes det noen få forekomster av navnet Sparen (kan kanskje ha vært Spæren for alt jeg vet). En av dem er i nyere tid i Oslo, ellers er resten i Buskerud. På Ancestry.com finnes det en Kristian Sparen, gift 1881 i Kongsberg.Jeg vet at Sparen finnes i Vestfossen,Buskerud (Øvre Eiker?). Følg det sporet videre du, navnet Sparen er jo ikke av de vanligste.Forresten er sikkert kirkebøkene tilgjengelige for den perioden hvilket skulle gjøre det lett for deg å finne Evelyn dersom hun kom fra dette stedet eller at hun står oppført med nærmeste by som hjemsted, Drammen.Ser på emigranter at det dro en Evelyn Klausen fra Drammen, født 03071917, til sine foreldre i New York i 1919. Hun dro sammen med noen jeg tror må være hennes brødre fra Drammen, Einar og Haakon Klausen. Som mange andre hadde hun nok et helt vanlig navn inntil hun kom til USA, dersom hun kom fra Spären/Sparen i Vestfossen ville det være naturlig for henne å ta navnet som sitt nye etternavn.Forøvrig finner jeg ikke Haakon på Ellis Island, kun Einar og Evelyn. Einar står med W som status, dv.s enkemann.Når hun ankommer USA står det at hun allerede er 'US citizen'. Det hele virker litt suspekt som så mange andre eksempler. Det eksisterte en del skitne triks for i det hele tatt for å få bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Nina. Dette var interessant. Jeg kikket nemlig også på denne Klausen dama fra Drammen i går kveld, fordi at hun hadde den rette alder. Derfor skal jeg gå igjennom dette og kontakte familien derborte for å høre om de kan kjennes ved noen av navnene. Siden hun kom fra Drammen så må det gå an å finne noe mer, kanskje. Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ingen Evelyn til Amerika sier de. Om mannen hennes ikke vet noe så håper jeg iallefall at han har en fødselsdato på henne. Det ville hjelpe noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Nina. Ja, jeg skal spørre han. Men i kveld var der bare en telefonsvarer. Han var sikkert ute på tur. De ligger jo noen timer etter oss. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Hold høgde for at dama ikkje heitte Evelyn ved avreise. Eit namn som kling såpass godt på amerikansk, kan godt vere ei amerikanifisering av eit meir vanskeleg norsk namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Aase. Ja, jeg er oppmerksom på det. Jeg forsøkte lenge i går kveld å få tak i hennes mann, men der var bare en telefonsvarer. Nå er det 9 timers forskjel på der og her, så jeg må nok vente til sent i kveld før jeg kan prøve igjen. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Nå har jeg akkuat snakket med Evelyns mann. Hennes far var fra Norge, Kristiania, og skrev seg for Rudolf Sparen. Evelyn var født i 1914 i Fort Thomsen!?? Jeg er usikker på stavemåten.Han sa ellers at han ikke lenger husket så godt navnene, men noe norsk må han ha vært borti, fordi han presterte å si 'Takk skal du ha' på så klart og godt norsk som ingen. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Kan det være denne mannen som jeg finner på emigranter?:207460 Oslo 1909 18.05.1909 21.05.1909 Rudolf Jens. (Johns.) m ug   arb. 10.01.87 Vestre B'rum New York tj. p.   Kjerschow United StatesJeg finer også en Rudolf Spæren i FT 1900? Her er familien:1616 1 Magnus Spæren m b hf g Landhandler 1858 t n s 1617   Alette Spæren k b hm g Husgjerning 1857 Mos Sm n s 1618   Rudolf Spæren m b s ug Søn 1888 t n s 1619   Kristian Spæren m b s ug Søn 1889 t n s 1620   Eugen Spæren m b s ug Søn 1891 t n s 1621   Henrik Spæren m b s ug Søn 1896 t n s 1622   Signe Spæren k b d ug Datter 1898 t n s 1623   Janna Torbjørns. k b tj ug Husgjerning 1880 t nmvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Hei BirgerHvis du nøler, kan jeg godt effektuere mitt eget råd... Jeg kan slå på trå'n til min eks-kollega og spørre om navnet Evelyn eller familien til Magnus klinger kjent. Min eks-kollega er født i 1936-37, og kan forsåvidt være etterkommer av en av dem du har funnet (hvis vi har flaks). Mulig at dette må drøye til torsdag.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Forresten, hvis den Rudolf du fant som født i Vestre Bærum er riktig, vil du muligens ikke finne ham i FT1900. Tellingene for Vestre Bærum er nemlig ikke tilgjengelige (eller eksisterer ikke lenger).Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Rune. Joda, jeg snakket i går med 3 stykker Spæren, men med negaivt resultat.. Så jeg setter pris på om du vil gjøre noen undersøkelser hos din ex-kollega. All hjelp mottas med stor takk!Nå vet vi jo at farens navn var Rudolf Sparen, så kanskje noen kjenner til om Rudolf-navnet er kjent i slekten. Jeg forsøkte tidligere i kveld å kontakte 2 av dem, men der var ikke svar.Jeg håper i det lengste. Men kan noen si meg hvor 'Fort Thomsen' er? Amerikansk geografi er ikke min spesialitet. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Laila. Takk skal du enda en gang ha for hjelp. Jeg har forsøkt om det var noen aktuelle sider for dette området, men kan ikke finne noen. Kanskje der er noen som vet? mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei Birger! Det går vel an å få marriage-record på dette paret, det er sikkert enkelt når du kan spørja han kvar/kva tid dei gifta seg? Då står vel namnet til foreldra der, eller iallfall rette etternamnet hennar. Men elles er jo denne adressa her kanskje 'lur'? http.//www.cyndislist.com/usvital.htm 'klikk' deg ned til South Dakota. Lukke Til vidare! Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Mariann. Takk skal du ha. Men dette blir nok for vanskelig for meg med mine språkkunnskaper.Derfor blir jeg nok nødt til å se om jeg kan få noe nærmere opplysnonger av slekta. Jeg vil tro at han må vite noe mer, og at datteren kanskje kan finne noe mer ut av det. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Enig, Birger! Jeg mener helt klart at du må 'pumpe' Norman for opplysninger. Han vet helt sikkert hva svigerforeldrene heter. Vent nå, til du får svar fra datteren, og la oss se hva hun sier!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, Laila. Jeg er kommet til det samme. Men jeg forsto henne slik at hun ikke visste så mye. Men jeg synes det virker merkelig hvis hun ikke vet noe mer enn det jeg har fått greie på til nå. Derfor venter jeg på mail fra henne og ser hva hun sier. Hvis ikke hun sier noe mer eksakt så får jeg spørre mer direkte. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Birger Forsmo

Det har lenge vært stilt her, men grunnen er at jeg fremdeles ikke har fåttt noe mer opplysninger hverken fra mannen eller datteren.Men jeg gir ikke opp enda! Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei! Eg meinar fortsatt at du må prøva å få tak i ein marriage record på desse folka...Eg kan godt hjelpa deg!Som du/de har sett her på debatt sida, så har eg 'funne' nokre fjerne slektningar,(I USA) og eg veit MYKJE meir om den nermaste familien deira, enn dei gjer sjølv!!!Eg veit ikkje kvifor, men kan det ha noko med avstandane å gjera, i USA, meinar eg....Eller kanskje interessa? Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Mariann.Ja, jeg takker og bukker jeg for alle som vil hjelpe. Men hva koster den 'fordøyelsen'?Jeg har senest i kveld forsøkt å kontake mannen, men der får jeg intet svar.Jeg har også i kveld snakket med en mann som kunne fortelle at en Nils Erik Spæren hadde et barnebarn som kalte seg Fred Lowe og at et av barna kalte seg for Sparen, og at der også var en datter som hette Evelyn. Men han var ikke sikker på om hun skrev seg for Sparen eller Lowe.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei! Eg har vore inne og leita etter vital records, og eg er litt usikker på om det er umogeleg for deg å få marriage records på dei fordi du ikkje er dotter/son eller ein av ekteparet...Men det kostar iallfall ikkje meir enn 10 Dollar(litt mindre enn ein hundrelapp),kanskje berre 7 Dollar.Men kanskje det hadde gått an å fått dottera til å bestilla ein til deg...Eller det hadde gått an å prøvt, sjølv om det kanskje er berre familien som får det...Det var mogeleg å få både online og pr. telefon, så.... Som sagt: eg kan godt prøva visst du vil, men det er opp til deg....Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Marianne. Ja, nå er eg tilbake ved maskinen. Hjertelig takk skal du ha. Du har min fulle støtte til å prøve! Som du kanskje forstår så er jeg tremenning til Evelyns mann, Norman R. Olsen. Han får jeg ikke tak i og datteren vet visst svært lite.Så prøv du og jeg skal betale deg det det koster!mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.