Gå til innhold
Arkivverket

[#9024] Evelyn Sparen fra Norge. Hvor i Norge??


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Eg har nok misforstått litt, eg trudde dei hadde gifta seg i Forth Thomsen, SD, men det var der ho skulle vera fødd det...Men så var ho ikkje det likevel...Visst du ikkje veit kvar dei gifta seg, kan eg ikkje bestilla marr.record heller.Men eg har sett på SSDI og der har eg funne to Evelyn Olsen, begge død i 2000,begge budde i WA. men den eine var fødd i 1915(Evelyn H Olsen f. 15.11.1915-28.01.2000), så då er det vel henne?Så du har jo ein mulighet der, til å få foreldra sine namn, men det kostar 20-30 Dollar, trur eg, å bestilla SSDI card, meinar eg.Men det er ein måte å gjera det på, visst du ikkje veit kvar dei gifta seg. Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

PS:er det vits i å bestilla ein obituary på dama? Eg har iallfall funne ei adr. til ei som hjelper folk utan betaling, skal eg bestilla til deg? Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Marianne. Hjertelig takk skal du ha! Først til hvor Evelyn er født.Jeg har fått opplyst at hun skal være født Fort Thompson, Buffalo County, South Dakota, USA, men se det er jo ikke bekreftet. Derfor kan det hende at ein obituary vil kunne gi svar både på det og mere til, så hvis du kan ordne det var det veldig flott.Hvor de giftet seg vet jeg ikke, men trolig er det i Seattle, WA. I alle fall døde hun i Seattle, King, Washington. Men siden jeg ikke får kontakt på telefonen med Norman R. Olsen så er det jo ikke mulig å spørre ham. Han er født i 1916(?). Datteren sier at han er 86 år.Hvis du kan skaffe obituary så kanskje kan de dollerne spares ang. giftermålet. Jeg skal ellers forsøke om jeg kan få kontakt med han eller datteren i kveld, og vil da komme tilbake med hva jeg der kan få vite. Men som sagt sier datteren at hun ikke vet så mye, hm-. Eller er det at de ikke vil si så mye?Hadde jeg kunnet skrevet selv på engelsk skulle jeg ha forsøkt å få kontakt med sønnen i Sør-Africa. Kanskje han kunne vært litt mer medelsom.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Mariann. Hvor fant du denne Evelyn? Og tror du at det står på Olsen? Men kanskje på Evelyn S. Olsen?Jeg spør fordi jeg har prøvd å lete på alle mulige plasser, men finner ikke noen som passer. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha Mariann!Jeg beklager at jeg i et tidligere innlegg kalte deg Marianne! Det går av og til litt fort og da er det lett at det blir for mage bokstaver.Ja, det er flott og jeg skal forsøke om jeg får kontakt med datteren.Kunne tenke meg å få overstt et brev til Evelyns sønn som er i S. Africa. Jeg har mail-adressen hans og kanskje vet han litt mer.Ja, god helg til deg også. Jeg tar nok ikke helg enda.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Visst du skriv e-mail adressa di, så hadde det vore enklare...Eg synst å hugsa at eg har sett den før, men eg giddar ikkje leita! Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei. Jeg vil bare fortelle at jeg endelig fikk fatt i Norman sent på natten. Og vi hadde en hyggelig samtale, men han er blitt gammel og husker vel heller ikke så godt, spesielt når han satt med noe i glasset.Han hadde vært gift med Evelyn i 60 år da hun døde i år 2000. Det vil si at de giftet seg i 1940. Og det kan nok stemme siden hans sønn er født i 1941. Men han unngikk spørsmålet om hvor de giftet seg. Hun døde i Seattle, men var født i 1915 i Fort Thompson, Buffalo County, South Dakota, USA. Selv er han født i Nord Dakota, USA.Men så snakket han om at Karen Dorthea (hans mormor som ble gift med John Fugelberg) skiftet navn etter at hun giftet seg og kalte seg 'Jarboe'. Ja, slik bokstaverte han det. Jeg spurte om dette var hennes første navn, noe som han bekreftet. Men dette trodde jeg var et etternavn?mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei! Nokre av desse hjelparane (volunteers) er kjappe, andre treige, andre igjen svarar ikkje i det heile tatt, om dei kan hjelpa eller ikkje.Men den dama eg kontakta, var iallfall kjapp nok.Evelyn Helen Sparen Olsen, fødd 16.nov 1915-død 28.jan. 2000, fødd i PORT TOWNSEND, WA, IKKJE Forth Thompson, SD.(det høyrest veldig likt ut)Resten overlet eg til hr. Forsmo... Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Mariann. Hjertelig takk! Ja, dette gikk jo fortere enn jeg hadde regnet med.Det kan nok være at jeg har misforstått hans opplysning om fødeplassen, for pr. telefon og med min manglende språkkunnskaper så er det fort gjort.Jeg har sendt mail til deg. mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Pussig at det finnes en Port Townsend i Jefferson, Washington og en Fort Thompson i Buffalo, South Dakota.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Laila. Så godt å se at du er med!Ja, her har jeg nok ingen geografiske kunnskaper å kunne bidra med, men får stole på de som har det.Jeg mener bestemt at Norman sa South Dakota Dakota. Men vi får vel kanskje vite litt mer fra Norman jr.. Han var rask til å svare og ville bidra med det han kunne.mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Birger Forsmo

Hei all mine gode hjelpere!Jeg har aldri gitt helt opp å lete etter denne Evelyn, født Sparen. Nå har jeg på Ancestry.com funnet dette: ' Washington State Birth Index, Prior to 1910 - 1919Parent: Rudolph L Sparen Name: Sperren Sparen Location: Jefferson Parent: Dagne Iverson Sparen Birth Date: 16 Nov 1915 Sex: F Race: W'Denne Birth Date: 16 Nov 1915 er presis fødselsdatoen til Evelyn Sparen Olsen så derfor må det være hennes foreldre som jeg har funnet. Mora kaller seg altså Dagne, kan det være en amerikanisering av Dagny? Er der noen som kan hjelpe meg å funne ut hvor eventuelt disse foreldrene kan komme fra og emmigrasjonen?Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Med vennlig hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Det reiser en Dagny Iversen i 1906 LenkeHun er reg som Dagney Iversen på Ellis Island 25 år shopgirl Skal til cousin Mrs.Lizzie Holm-Hansen i Schentady NDLast residence:Kristiania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Wow!Hjertelig, hjertelig takk til både Aase og Solveig for dette! Det er bare helt utrolig. At dette er rette Rudolf er jeg ikke i tvil om, men stusser litt på Dagny fra Horten. Hun er 8 år eldre enn han. Men det kan selvfølgelig være slik. Ifølge Evelyns mann så skulle jo hun være født i en by i Norge, men jeg tror at han må ta feil. Derfor må jeg undersøke om jeg kan finne hva tid han emigrerte. Kommer tilbake senere!Enda en gang, hjertelig takk!Med vennligste hilsen Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra lensmannens dødsfallsprotokoll for Øvre Eiker: Magnus Spæren f. 24.11.1858 i Øvre Eiker - død 11. aug 1916.Etterlater enke: Allethe Spæren og 5 barn:a) Rudolf Spæren i Amerikab) Kristian Fredrik Spæren, Drammensveien 33, Kristianiac) Eugen Spærend) Henrik Spærene) Signe Spæren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra folketellinga på Eiker i 1891:Magnus Spæren gift 1858 Eker landhandlerKristoffer O. Spæren enkemann 1820 Eker kapitalistAlette Jensdatter Spæren gift 1857 Moss Ludvig Rudolf Spæren sønn ugift 1888 Eker Kristian Fredrik Spæren sønn ugift 1889 EkerAnnette Andersdatter tjenestepike ugift 1871 Drammen husgjerning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I US census 1930 finner vi på First Avenue Nortwest i Seattle, Washington følgende familie:Rudolph L. Sparen 42 år - gift - første gang gift som 23 åring - født i Norge av norske foreldre - innvandret 1908 - naturalisert - Superintendent Salmon canneryDagny H. Sparen 41 år - gift- første gang gift som 23 åring - født i Norge av norske foreldre - innvandret 1908 - naturalisertArnold E. Sparen - sønn - 17 år - født i Washington av norske foreldreEvelyn H. Sparen - Datter 14 år - født i Washington av norske foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I US census 1920 finner vi på First Avenue Nortwest i Seattle, Washington følgende familie:Rudolph Sparen 31 år - gift - født i Norge av norske foreldre - innvandret 1908Dagny Sparen 31 år - gift- født i Norge av norske foreldre - innvandret 1907 - naturalisertArnold Sparen - sønn - 7 år - født i Washington av norske foreldreEvelyn Sparen - Datter 4 år - født i Washington av norske foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok Evelyns bror:Washington State Birth Index, Prior to 1910 - 1919Parent: Rudolph L SparrenName: Sperren SparrenLocation: SeattleParent: Dagne IversonBirth Date: 14 Sep 1912Sex: MRace: W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.