Gå til innhold
Arkivverket

[#9030] Fra Eivindnes, S.o.F , til Dybaasen i Ofoten


Gjest Irene Korneliussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Irene Korneliussen

Er det noen som vet noe om et sted/gård i Sogn og Fjordane som het/heter Eivindnes. Jeg leter etter foreldrene til 1:Knud Johnsen født.1831, Eivindnes S.o.F., og 2: Bergithe Iversdatter f.1841, Eivindnes S.o.F De er ektefolk og bor i 1865 og 1875 på gården Dybaasen i Ofoten, Nordland, begge er oppgitt med fødested Eivindnes i Sogn og Fjordane. Jeg har prøvd å lete etter dem på navn og gård i kirkebok for døpte i sogn og fjordane, men finner ingen gode kandidater.Kan noen hjelpe?????????MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Prøver igjen. Kan Eivindnes Sogn være det samme som (det som idag er)Evenes Sogn i Nordland ??. Og at det som står i 1865 tellingen; Eivindnes Sogn O, ikke har noe med Sogn og Fjordane å gjøre??????? Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Evenes - ja det var det første jeg tenkte på, så ser jeg at du er inne på det samme.Såvidt jeg kan se i FT 1865 er fødested Knud Johnsen oppgitt til Ofoten, og Evenes ligger jo i Ofoten, på nordsiden av Ofotfjorden.Gården Dybaasen tror jeg ligger like sør for Ballangen, i Melkedalen (side 109 E1, NAF Veibok 2001)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Eivindnes er vel ikke en feilskrift for Eivindvik? Deler av gamle Eivindvik ligger idag i Gulen kommune. Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane har registrert utflyttede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Takk Torbjørn og Terje!Jeg har forsøkt Evindvik uten resultat, kan ikke finne Knud J. under utflyttede, eller døpte e.a. i SoF. Men finner ut at Bergitte Iversdatter må være datter av Iver Amundsen og Elen Knudsdatter på gård med samme navn, Dybaasen 1865-tellingen.(Evenes/Ofoten). Det var et skritt i riktig retning, nå gjenstår å finne ut mer om Knud Johnsen. Er takknemlig for all hjelp.Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei igjen! Fant ut (under leting i FT1875) at Eivindnes Sogn O; står For Eivindnes Sogn Ofoten. Da er iallefall stedet på plass.!! Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Dette blir jo en gjetning, men kanskje den kan være verdt å se nærmere på?På Knud Johnsens gård Dybaasen (Djupås?) i FT 1865[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=arkivverket/ft1865/f61853.wc2&variabel=0&postnr=1752&fulle=true&spraak=n>Lenke har de ikke bare hest og kyr, men også reinsdyr. Ser du på Friis Etnografiske kartLenkevil du se at det i det aktuelle området er mange gårder hvor beboerne er av samisk ætt.Tegnforklaringer til kartet finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Korneliussen

Hei Torbjørn! Du har sikkert rett! Jeg tror at foreldrene til Bergitte Iversdatter (Iversen), hadde gården Dybaasen/Dybaas, Bergitte og mannen Knud Johnsen Bosatte seg på samme gård. Men Jeg Kan Fremdeles ikke finne foreldrene til Knud Johnsen, eller hvor (dvs. hvilken gård) han kommer fra.Knud og Bergitte er foreldrene til Ane Knudsen. Ane Knudsen og Petter Andersen bosatte seg, eller kjøpte en gård som het, eller som de kalte for Sommerbakk. Ane Knudsen og Petter Andersen er igjen foreldrene til Anne Andrine Sommerbakk (Pettersen?) Tror jeg! Jeg vet at Anne Andrine Sommerbakk f.1906 fra Løddingen/Evenes er mine barns oldemor. Hennes far het Petter og bodde på gården Sommerbakk.Kan noen bekrefte dette, og/eller hjelpe meg videre i letingen etter forfedre, og etterkommere av Ane Knudsen og Petter ?? MVH Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.