Gå til innhold
Arkivverket

[#9038] Far til Ole Christophersen (1756-1810), Sørfold


Gjest Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Myrstad

Ole Christophersen (7.2.1756-1810) bodde på Helland i Sørfold, og var gift med Basa Cornelia Arentsdatter Mørch. Foreldrene til Ole, Christopher Olsen og Maren Larsdatter, bodde på Helland. Jeg er på jakt etter opplysninger om faren, Christopher. Basa Mørch var av relativt fornem slekt, som kan følges langt tilbake i tid, så da er det vel en mulighet for at Christopher Olsen ikke har vært 'hvem-som-helst'. Derfor håper jeg at det skal kunne gå an å finne ut noe om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvis Sørfold og Folda i Nordland er samme sted så fant jeg i Familysearch:Olle Christopersen f. 6/2 - 11/2 1756 Folda, foreldre Christopher Olsen og Maren Larsdatter.---Gift 13/10 1786 Folda Ole Christophersen og Base C. Morisdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Ja, de er de samme personene. Jeg har funnet ut litt om moren til Ole Christophersen, Maren Larsdatter, fra slektsbøkene fra Nordfold og Sørfold, men når det gjelder faren, Christopher Olsen, finner jeg ingenting, utover at han bodde på gården Helland i Sørfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Kristopher Olsen (ca 1710 - 1780)giftet seg i 1735 med Anne Kristensdatter (ca 1687 - 1753)som var enke etter Lars Olsen, og eide bruk nr II på gården Helland i Sørfold.Kristopher var antagelig født på gården Tverrå i Fauske og sannsynligvis sønn av Ole Isaksen som bodde der rundt 1700. Kristopher giftet seg igjen i 1754 med Maren Larsdatter.Han ble utnevnt til skatteoppkrever i 1754 for de svenske lappene som beitet i grensetaktene. Sønnen Ole overtok gården i 1780. Skiftet etter Ole gir inntrykk av velstand.Han drev også med omfattende restaurering og nybygging på gården.Han ble rammet av spedalskhet og døde 54 år gammel.Base drev bruket en kort tid før hun solgte, og flyttet til datteren Maren i Nordal i Fauske hvor hun døde 11/4 - 1827. Sønnene Arnt og Abel omkom på vei hjem fra Lofotfiske i 1810 sammen med 3 andre fra Folda. Dette er i grove trekk hva jeg har om denne familien.Jeg kan sende detaljene på mail hvis du ønsker det. Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Kristopher Olsen (ca 1710 - 1780)giftet seg i 1735 med Anne Kristensdatter (ca 1687 - 1753)som var enke etter Lars Olsen, og eide bruk nr II på gården Helland i Sørfold.Kristopher var antagelig født på gården Tverrå i Fauske og sannsynligvis sønn av Ole Isaksen som bodde der rundt 1700. Kristopher giftet seg igjen i 1754 med Maren Larsdatter.Han ble utnevnt til skatteoppkrever i 1754 for de svenske lappene som beitet i grensetaktene. Sønnen Ole overtok gården i 1780. Skiftet etter Ole gir inntrykk av velstand.Han drev også med omfattende restaurering og nybygging på gården.Han ble rammet av spedalskhet og døde 54 år gammel.Base drev bruket en kort tid før hun solgte, og flyttet til datteren Maren i Nordal i Fauske hvor hun døde 11/4 - 1827. Sønnene Arnt og Abel omkom på vei hjem fra Lofotfiske i 1810 sammen med 3 andre fra Folda. Dette er i grove trekk hva jeg har om denne familien.Jeg kan sende detaljene på mail hvis du ønsker det. Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Kristopher Olsen (ca 1710 - 1780)giftet seg i 1735 med Anne Kristensdatter (ca 1687 - 1753)som var enke etter Lars Olsen, og eide bruk nr II på gården Helland i Sørfold.Kristopher var antagelig født på gården Tverrå i Fauske og sannsynligvis sønn av Ole Isaksen som bodde der rundt 1700. Kristopher giftet seg igjen i 1754 med Maren Larsdatter.Han ble utnevnt til skatteoppkrever i 1754 for de svenske lappene som beitet i grensetaktene. Sønnen Ole overtok gården i 1780. Skiftet etter Ole gir inntrykk av velstand.Han drev også med omfattende restaurering og nybygging på gården.Han ble rammet av spedalskhet og døde 54 år gammel.Base drev bruket en kort tid før hun solgte, og flyttet til datteren Maren i Nordal i Fauske hvor hun døde 11/4 - 1827. Sønnene Arnt og Abel omkom på vei hjem fra Lofotfiske i 1810 sammen med 3 andre fra Folda. Dette er i grove trekk hva jeg har om denne familien.Jeg kan sende detaljene på mail hvis du ønsker det. Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk for opplysningene ! Du skulle vel ikke tilfeldigvis vite noe mer om Ole Isaksen og hans forfedre også ?Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Myrstad

Håkon Andreassen: Jeg har sjekket slektsbøkene for Skjerstad og Sørfold, uten å finne noen forbindelse mellom Christopher Olsen og Ole Isaachsen. Kan du opplyse hva kilden din er ?mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Andreassen

Hei igjen.Kilden er Sørfold Bygdebok, Gårdshistorie bind II Gård nr 52 Helland ,side 255. Her står følgende: 'Opplysninger om at Kristopher var født på Tverrå i Fauske ca 1710 gjør det mulig å anta at han var sønn av Ole Isaksen som bodde der på begynnelsen av 1700 tallet'. Beklager hvis jeg har ført deg på avveier.Mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

Takk for svaret !Du har på ingen måte ført meg på avveier. Jeg ønsket bare å kjenne kilden.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.