Gå til innhold
Arkivverket

[#9039] Vår Frues Kirke ,Trondheim 1792-1800


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I denne perioden får Peder Andersen/Nørbeck og hustru Martha Olsdatter/Hov/Hoff tre barn som alle døpes i denne kirken.Det er: Ove Andreas født 08.05 og døpt 08.06.1794 , Ane Christine født 22.04. og døpt 27.05.1797 og Petter Christian født 22.10. og døpt 15.11.1799.Jeg har ikke klart å finne ekteskapet til Peder og Martha.Dersom noen har tilgang til kirkebøkene for denne kirken i denne perioden , er jeg svært interessert i opplysninger om faddrene ved barnedåpene , og om Peder og Martha kanskje giftet seg i samme kirke 1792-94.Hov eller Hoffnavnet hun benytter(bl.a. i folketellingen 1801)kan vel tyde på at hun kommer fra en av Hoffgårdene i Sør-Trøndelag. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg tok en titt på Familysearch: Der sto det at Ove Andreas f. 8/5 1794, Ane Christine 22/4 1796 og Petter fantes ikke. Ellers fant jeg bare en Peder Andersen i den delen av landet som ble gift 22/11 1789 Fana med Martha Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er nok ikke rette folkene. Da de giftet seg i 1789 var Peder fra gården Fjellbirkeland og bruden fra Kismul i Fana .Den 07.10.1810 giftet enkemann Peder Andersen,Kismul seg med pige Kari Carlsdatter,Sæle.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei Rune. Tittet litt på fadderne og kom frem til følgende:1: 8/6-1794 Ove Andreas: Mad Dorothea Hedevich Møller, Mad Berte Tiller, Mads. Henricha Wold, Msr Lars Frimann,Msr.Frid. Galschiøt, Msr. Jonas Reinn. 2:27/5 1796 Ane Christine:Mad. Anna Dorothea Wille, Mad Anna Dorothea Widerøe, Madselle Johanna Brun, Hr. Henrich Steernberg, Msr. Peter Andr Holte, Msr. Nicolaus Hanssen. 3:15/11-1799: Petter Christian: Mad Bergethe Gadebuch, Mad Sophia Wusse ?,så en Schulz, E Odding og til slutt L Stabell?.De siste fadderne var ikke så lett å lese på filmkortet, men jeg mener jeg har de rette navnene med. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Terje. Jeg vet ikke om det var omgivelsene og Vår Frues Kirke, men her var mye fint. Kan ikke rent umiddelbart se at her er noe som minner om slekt, men man vet jo aldri.Faderen var jo mesterskredder , og det er vel ikke sikkert de omgikk almuen til daglig.Jeg får nøste videre .Skulle gjerne hatt en titt i skreddermesterlaugets protokoller for Trondheim , om noe slikt finnes da.Har sett refferert at noe som ble kalt Vitenskapselskapets Bibliotek hadde slike protokoller , men jeg vet ikke om de,eller biblioteket eksisterer i dag. Mvh. Runer Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Biblioteket heter Gunnerusbiblioteket og er en del av Universitetsbiblioteket i T.heim. Se www.ub.ntnu.no/fakbib/gunnerus/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Biblioteket heter Gunnerusbiblioteket og er en del av Universitetsbiblioteket i T.heim. Se www.ub.ntnu.no/fakbib/gunnerus/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen.Jeg har nå kontaktet biblioteket pr.mail med en forespørsel om hjelp.Så får vi se om det kommer svar. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.