Gå til innhold
Arkivverket

[#9041] Anne Cathrine Clausdatter, Groth fra Eiker


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som har informasjon å dele med meg om Anne Cathrine og hennes foreldre. Hun er født ca. 1683. Hun ble gift med en Anders Hansen på Skarra Gård i Eiker.Det er spesielt hennes foreldre jeg er interessert i opplysninger om. Hvor kommer Groth navnet fra?MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du ser i Familysearch(mormonerne) vil du finne dem med Pedigree chart. Søk på Anders og gift 1701. De fikk 9 barn. Foreldrene hennes var da Claus Groth fca. 1650 Hals, Buskerud (Eiker?) og h. Anna Clausen(dt.?) fca. 1654. Jeg regner med at Hals er en gård i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Nå har jeg sett på Mormonernes base og der finner jeg en Claus Groth født ca. 1639 som ble gift med Anne Clausdatter. Hun født ca. 1649. De giftet seg ca. 1672.Claus dør i 1697. I samme base er også nevnt en Claus Groth født i 1650.Hvem er han? En fetter eller samme mannen?. Fikk de 9 barn?. Jeg finner bare datteren Anne Cathrine Clausdatter Goth. Ønsker mere informasjon om Claus Groth. MVH. Jotunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Sorry Berit, nå gikk det et lys opp for meg du mente det var Anders Hansen og Anne Cathrine som fikk 9 barn.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det er skifte på Store Hals på Eiker den 15 desember 1697 etter Claus Grot- Han etterlater seg enken Anne Clausdatter og 5 barn: Rasmus, Maria, Anne Catharina, Margrethe og Mette.I kirkeboken står det: 'den 11. september 97 blef begraven Leutenanten over anden hver Mand her paa Eger, Claus Groth i hans alders 58 aar 4 Maaneder og sex Dage.'Dersom vi skal stole på dette ble han altså født i mars 1639.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk Berit og Jon for hjelpen.Jeg er en pc amatør som ikke vet hvordan jeg får frem teinet mellom tallet 1 og 3 i linken ovenfor.Hjelp hvordan gjør jeg det?. Uff, dette er FLAUT!MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ivar A. Kristensen

Registrerer at det finnes en Groth-slekt i Norge også... Det skulle være inressant å vite om denne har noen forbinnelse med den Svenske, som jeg selv tilhører. Den Svenske har ihvertfall et kontinentalt opphav (Belgia) og er en såkalt 'Vallonerslekt'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Sven Erling Fyhn Svensen

Hei og god kveld til alle dere Groth-søkere!.Fikk lyst til å dele noen opplysninger jeg har om en eller muligens flere Groth/Grott-slekter i Norge.Saken er nemlig mine røtter på min mors slekts side,og da setter jeg kompass-nålen til Eiker og 1600-tallet.Claus Groth nevnes her, og han har nok hatt en bror ved navn JOCHUM HENRIKSSØN GROTH,fogd i Lier og på Eiker!!.Han var bosatt på Bragernes på sine eldre dager,og han døde i mai måned 1692.Det står å lese i kirkebok 2 for Bragernes 1680-1705 i Bjørn J. Rosenbergers transkripsjon,under 18.mai:( Jockum Henrikssøn Grotis Liig blef herfra opførdt til Eger Morgen tiilig,og der nedsat udj Hans eget Begrafvelsested (sic)).Denne karen har vært interessant for meg å finne noe ut om,all den tid min ane,Rasmus Jørgensen(Fyhn?)Lille-Spæren,var fullmektig for Groth i 1661,senere bondelensmann etter(fra iallefall mai 1662)Svend Christopherssøn Stenshorne.Men den Groth-slekten som er kanskje mer kjent,og som iallefall har etterkommere idag,utgår fra Svendborg på Fyn!!.Det er denne slekten genealogen Wilhelm Lassen har kartlagt og nedtegnet(jeg har snurret microfilm på Riksarkivet og sett det med egne øyne!)Denne slekten er også utbredt i Danmark og sies å ha 'Hollandsk opphav'.Denne uttalelsen står å lese i artikkelen 'Lise Groths slægt' av Thorvald Lindhard(kilde:Dansk Personalhistorisk Tidsskrift 10.rekke bind 5,København 1938)Videre litt 'spurius' ang. personer ved navn Groth/Grott:Daniel Grott til Kjølberg gård i Onsøy,Østfold 1500-tallet,til Norge over Sverige,han måtte rømme p.g.a. mannedrap i Stockholm,tidlig på 1500-tallet.Vet ikke noe om han hadde etterkommere.Videre har vi biskop i Christiana,magister Frantz Claussøn Bergs mor,Margrethe Evertsdatter Grott.Berg var født i Odense på Fyn,hans morfars slekt var fra Rendsburg, men kom opprinnelig fra Ditmarsken.Hun hadde kommet til Odense,til dronning Christines 'hoff',denne var blitt skilt fra kong Hans,og etablerte sitt eget hoff i byen.Likeledes het presten på Nøtterøy,Vestfold,på 1540-tallet eller deromkring,hr.Werner Albertssøn Grotte,som hadde vært vicarius til St. Martins alter i Frue kirke i Odense.(kilde :fotnote nr. 1 i artikkelen 'Fra Humanist-kredsen i Oslo,biskop Frantz Berg og provst Rasmus Hjort' av S. Finne-Grønn.)Grotte hadde vært v. fra 1530-tallet.Og heeeelt til slutt(gjesp ,dette ble mye!!)På nettsidene til Odense Byarkiv kom jeg over et oppsett over byens borgermestere gjennom tidene,med start anno 1389!!.Der fant jeg til min store overraskelse se flere personer ved navn GROTT,trolig i nær slekt.Dette var forøvrig på 1400-tallet.Med andre ord:det har tydligvis levet en eller flere slekter ved navn Groth på Fyn i tidligere tid,med trolig hollandsk/nordtysk oprinnelse,den 'norske' slekten er utledet av den danske,har jeg forstått Lassen rett.De har nok ikke felles røtter,men det er min egen mening.God natt og takk for oppmerksomheten,hilsen en som søker sine røtter på Fyn!!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det kan jo være artig å bruke heraldikk-sida litt på dette.Det er lagt inn et Grot(t) våpen her: LenkeDa dette er hentet fra Nicolas Bergs våpenbok, må vi anta at det gjelder Margrethe Evertsdatter Grott som du nevner over her.Ellers skriver Sven Tito Achen om en slekt Grott, som døde ut med sogneprest Verner Grott i Norge i 1552. Disse førte 'i hvidt en halv blå løve op fra omvendt rød murgavl. På hjelmen rød murgavl, somme tider med sorte hejrefjer'.Herman L. Løvenskiold har også funnet Groth som segl i RA. 'Delt i blått og sølv, 1 fjell med to grantrær, 1 avtagende halvmåne - på hjelmen 1 brennende hjerte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Er slekten(e) Groth (med lang o) av norsk opprinnelse? Grot er vel f.eks. gammelnorsk for stein. Du finner det f.eks. i gårdsnavnet Grøtting (i Tjølling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.