Gå til innhold
Arkivverket

[#9046] Utflytta frå Korskirken sogn i peroden 1873-1875


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

For en tid siden var jeg oppom Statsarkivet for å få vite hvor Mons Andreas Larsen og hans hustru Ingebor Hansdtr. og deres datter Mathilde Helen var flyttet til. Jeg fikk opplyst at det ikke fantes noen skrifter for utflytta fra Korskirken for den aktuelle perioden. Hvor kan jeg finne opplysninger om hvorde har flyttet hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Eg finner dei ikkje i noko folketeljing etter 1865, men eg kan finna at dei gifte seg i Korskirken den 30. juni 1872 og at dei døypte dotter si den 2. juni 1873 i Korskirken (født 20. april 1873). Etter 2. juni 1873 er dei sporlaust bort. Eg har funne ut kven fadrane til dotter deira var utan at det sette meg på sporet etter kvar dei tok vegen. Bror til Mons Andreas, Ludvig Olai døyr den 19. april 1876 som spedalsk, kan kanskje også Mons ha vorte ramma av same sjukdommen og på ein eller annan måte ha flytta ut frå Bergen for å få hjelp eller har han rett og slett døydd utan at det har vorte registrert i Bergen? (Han vart fødd i Manger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Dersom det er skifte etter Ludvig Olai, kan det jo hende at broren er nevnt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

I emigrantprotokollen finner for Bergen finner jeg en Mathilde Helene Monsen, født i Bergen, bosatt i Manger (med etternavn Mangersnæs i parentes). Riktignok er fødselsåret oppgitt til 1879, men kan dette være din Mathilde? I så fall emigrerte hun 10. juli 1903 til Millville, Massachusetts, med Cunard-linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er nok ikke den rette Mathilde Heleen dette heller. Under døpte i Bergen i 1879 finner jeg Mathilde Helen Monsen som er datter av matros Helge Monsen og Anna Berthe Hansdtr. Denne Mathilde H. ble født i Bergen den 20. sept. 1879 og ble døpt den 7. des. samme år. Håper dere fortsatt kan prøve å hjelpe meg.Jeg har lurt på er om Mons Andreas kan ha flyttet til Risør området. Grunnen til at jeg tenker det er at svigerinnen til søsteren til Mons A. flyttet til Risør. Hva som fikk henne til å reise til Risør har jeg lurt på. Kan hun ha vert tjenestejente hos Mons A.? Svigerinnen til søsteren til Mons Andreas var Kari Sakariasdtr. fra Brekke i daværende Fitjar sogn). Kari kan også ha reist som nygift da hun giftet seg med Johannes Størksen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Et spørsmål til. Kan det tenkes at Mons Andreas er nemnd i skiftet etter faren Lars. A. Andersen som dør i Manger i 1890? Kan dette skiftet gi opplysninger om hvor Mons Andreas eller hans familie bor i 1890?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.