Gå til innhold
Arkivverket

[#9048] Dannebrogsmand, hva betyr det


Gjest Johan Ludvig Kvamme
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Mons Hansen Westerli 1744 - 08.10.1821. Når han dør på gården Westerli i Aasene, Hamre, Hordaland står det under slilling : Dannebrogsmand. Er det en orden ? Hva gjør en fortjent til en slik tittel eller orden.Ønsker opplysninger om dette ordet.Med vennlig hilsenJohan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

I følge Aschehoug og Gyldendals Store...:Dannebrogordenen var en dansk orden innstifet i 1671 av Christian 5.Den ble tidligere antatt å være innstiftet i 1219 av Valdemar 2. I følge samme kilde er en Dannebrogsmann, en som har mottatt Dannebrogskorset i sølv, Dannebrogsmennenes hederstegn, innstiftet i 1808.Det ble tildelt for i 'en engere kreds for at have gavnet fædrelandet '. Den var i praksis laveste klasse av Dannebrogordenen.Mvh.Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmarks

Mer i samme duren. Har sett i gamle dokumenter at folk blir tiltalt som:Vælædle Dannemand. Er det bare en høflig tiltaleform eller betyr det noe annet?MVH Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Tja, samme kilde: -dannemand, dannekvinne, hedersmann eller kvinne, bra mann eller kvinne ; kjent i de nordiske språk fra 1300- tallet. Før ble forleddet regnet som sammentrukket av dugande, nå som lån fra lavtysk -donde- til -don-,gjøre.-Sitat slutt-. Mvh Geir Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Mons Hansen Westerli var mest truleg ein høgt dekorert krigsveteran som det venteleg stod respekt av i si samtid - eller som det burde stå respekt av.Det var jo sjølvsagt langt frå alle som vart 'Dannebrogsmend' - og dei fleste norske bønder (dvs. ikkje-adelege, ikkje-yrkesmilitære) som fekk denne utmerkinga fekk den grunna krigsinnsatsen sin for dobeltmonarkiet Danmark-Norge.Dei aller fleste av dei som slapp frå striden i livet vart jo ikkje dekorerte, så eg vil tru at Mons H. Westerli har gjort ein særleg innsats (ein dåd?) som han i ettertid difor vart påskjøna med Dannebrogskorset for.Kan hende riksarkivet i København, Danmark; framleis har lister over nordmenn som fekk denne utmerkinga og altså kan gje deg fleire detaljar??Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Dessverre, jeg har i en lignende sak for noen år siden skrevet til det danske Ordenskapittel. Alle deres arkiver, med søknader, innstillinger, kongelige utnevnelser, begrunnelser for tildelinger, livshistorier etc. etc. gikk tapt i Christiansborg slotts brann i 1884. Men årlige lister over tildelingen skulle være in den danske hofkalender for hvert år.Forresten, man må huske at Dannebrogsmennenes hederstegn ikke er en egentlig orden, og ikke henger så høyt som f.eks. St. Olavs orden her. Det er mer likt med Kongens fortjenstemedalje, men det er jo en stor utmerkelse. Det er de høyere grader av Dannebrog (ridder, kommandør og storkors) som omtrent tilsvarer St. Olav. Før ca. 1800 var det forresten bare en grad av Dannebrog, det som da kaltes ridder av Dannebrog (innehavere ble kalt Hvid Ridder) og seenre ble Storkors. Den kunne bare innehas samtidig av 20 adelsmenn i Danmark, Norge og hertugdømmene, og hang altså svært høyt, å være Hvid Ridder var virkelig noe å briske seg med (men det var ennå finere å være Ridder av Elefantordenen, da måtte man nesten være kongelig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Takker for flere svar. Til Terje Hatvik vil jeg si at jeg vet ikke om han var soldat og dermed var krigsdekorert. Men gården Vesterlid ble gitt til Aasene capellkirke (den norske kirke) Jeg tenkte kanskje at det var av denne grunn han ble utnevnt til dannebrogsmann.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Tja, alderen hans tilseier vel knappast at han kan ha vore dansk-norsk soldat i Napoleonskrigane (1808-14. Heilt umogleg er det likevel ikkje - han kan til dømes ha vore skrivar eller hatt ei anna administrativ stilling. Med andre ord at han gjorde sin 'Krigsinnsats' bak skrivepulten -.I Aschehoug & Gyldendals Store Norske, som det vert vist til ovanfor; står det elles òg at 'Dannebrogsmændenes Hæderstegn' - Storkorset i sølv - primært vart innstifta for å heidra dei som gjorde ein særleg innsats i Napoleonskrigen.Dannebrogsordenen hadde pr. 1808 fire gradar: Storkommandør, Storkors [med Hæderstegnet i sølv], Kommandør og Riddar. Kommandør- og riddar-gradane vart seinare delte i to klassar kvar, høvesvis i 1864 og i 1952.Elles er einig i at det å gje garden sin til kyrkja i Åsane sikkert kvalifisérte til ein orden eller ei utmerking av eitt eller anna slag - ï alle fall på den tida. Kor vidt aksjane hans i det 'hinsidige' steig med med den rause gåva til kyrkja er ei heilt anna sak ....Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Magne Godberg

Hei, jeg leter også etter en dannebrogsmann fra denne tiden og tenkte at jeg bare skulle komme med en observasjon.Jeg antar at norske dannebrogsmenn helst fikk denne ordenen før Danmark og Norge skilte lag. Så vidt jeg ser, døde dannebrogsmannen i 1821. Vites det når Mons gav bort gården?Vi med dannebrogsmenn burde slå oss sammen. Jeg vet om utarbeidede oversikter over norske dannebrogsmenn. Se Personalhistorisk tidsskrift:573. C. J. Anker: Nogle Biografier af norske Dannebrogsriddere fra Begyndelsen af det 19de Aarhundrede. 1-III-1882 s.381-391 og 1-IV-1883 s.131-56. Dette er jo før brannen i 18843400. Tage Kaarsted: Hædersmænd. 45 Dannebrogsmænds levnedsskildringer. (Tommy Watson) 1987 s.90.Den siste er vel neppe relevant, men jeg tok den med.Mvh Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Ved eit enkelt søk på nettet med søkeordet 'Dannebrogsmænd' får ein opp eit stort antal nyttige danske lenkar, mellom anna denne:[url="http://www.ddd.dda.dk/dannebrog/htm>http://www.ddd.dda.dk/dannebrog/htmsom har ein fin oversikt over Dannebrogsmænd frå 1864 [altså frå den Dansk-Tyske krig 1863-64,då Danmark miste Slesvig-Holstein til Preüssen/Tyskland], eg fann 1 norsk og 5 svenske frivillige nemnd der.http://www.ddd.sa.dk.htmhar (blant anna) den same oversikten. Men for dei som vil ha eit oversyn over norske 'Dannebrogsmænd' frå FØR 1864, er kanskje dette vegen å gå:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.