Gå til innhold
Arkivverket

[#9050] Borgermester i Oslo, Lauritz Ruus, ca 1586 -1645


Gjest Solveig Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Ødegård

HAn var gift 2 ganger. 1 gang med Anne Christoffersen - de ble skilt, hadde flere barn 2. gang gift med MArthe Jensdatter - også her flere barn Er det noen som har opplysninger om navn etc på disse? Jeg leter ogå etter bakgrunn etc til Casper Christophersen Ruus som på Skedsmo ble gift med Mette Marie Cathrine Griis Takknemlig for svar Mvh Solveig Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Lauritz hadde såvidt jeg vet søsteren Maren, g.m. Jens Alfsen. Blant barna til Lauritz kjenner jeg sagfogd på Bragernes, Hans Lauritzen, død 1657 i Drammen, og handelsmann og rådmann i Christiania, Nils Lauritzen, død der i 1675, g.m. Anne Eskildsdatter, som noen mener bragte Griis-navnet inn i familien (etterkommerne etter både Hans og Nils bruker Griis).Forøvrig finnes en trelasthandler i Oslo, Helle Larsen/Lauritsen Ruus, død 1681, g. 1671 m. Karen Tønnesdatter Unrow (1652-1716), som jeg også lurer på om kan være sønn av Lauritz Ruus.Jeg antar at det er Lauritz Ruus som er opphavet til navnet Ruseløkka i Oslo (området mellom Sjøgata og Pilestredet, som han kjøpte i 1640) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Fra Oslo Byleksikon: Ruseløkken løkke på Bymarken, lå ved foten av nåværende Abelhaugen. Navn etter borgermester Lars Ruus (1586-1642) som fikk skjøte på eiendommen. Etter Ruus hadde Ruseløkken skiftende eiere; var en periode offentlig forlystelsessted. 1807 kjøpt av kjøpman Claus Tullin, sønn av dikteren Chr. B. Tullin og den Tullinløkka har fått nav etter. 1837 solgte Tullins enke Ruseløkken til slottskommisjonen, da dekket den området mellom nåværende Stortingsgata og Pilestredet. Grensen til naboløkken i øst gikk langs nåværende Universitetsgata. Husene på løkken ble revet og hagen ble utlagt til offentlig park Studenterlunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.