Gå til innhold
Arkivverket

[#9051] Britisk konsul i Oslo


Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Er det noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvem som var den britiske konsulen i Oslo ca 1790 ? Og enda bedre hans kones navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Takk skal du ha ! jeg får prøve å få tak i den, første forsøk på nettet var mislykket, men de er vel lagret i Riksarkivet i Oslo så jeg får vel ta en tur dit engang. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Javel ja, da hadde det blitt en bomtur, det finnes altså ikke noen statskalender for 1790 som er bevart ? Dette dreier seg altså om en engelsk statsborger som tjenestegjorde i Norge ca 1790 han bodde på Bogstad, men han er ikke der lenger i 1801.Er det noen som har noen andre tips ? Hilsen Else Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Kanskje du må se i en dansk-norsk statskalender? Egen norsk statskalender var det ikke før 1815. Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er en ting jeg lurer på, og det er det med konsuler. Jeg har flere ganger truffet på norske kjøpmann i Norge som er konsuler for andre land i Norge. Kan ikke det også være tilfelle med denne personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Breivik

Statskalender f.o.m. 1815 finnes på Riksarkivets lesesal. I tillegg finnes i biblioteket dansk statskalender f.o.m. 1735 (inkluderer kongens tjenestemenn i Norge). Fremmede makters konsuler i landet kommer ikke med i statskalenderen før 1820.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Den britiske konsulen var britisk embetsmann og bør følgelig finnes i den brittiske statskalenderen. Prøv om ikke den brittiske ambassaden i Oslo kan bistå med å løse problemet.Mvh Lars Løberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Her går det unna gitt! Takk for all hjelp,og det er nok mest sannsynlig at han er å finne i den britiske statskalender. Prøver ambassaden. Takk igjen! Else Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Else Kari! Jeg har sendt en forespørsel til den brtiske ambassaden i dag, om en konsul i min familie, Charles Durie. Han var kunsul like etter 1800. Jeg brukte e-postadressen: britemb@online.no Venter på svar fra dem. Mvh Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Else Kari! Jeg har sendt en forespørsel til den britiske ambassaden i dag, om en konsul i min familie, Charles Durie. Han var engelsk kunsul like etter 1800. Jeg brukte e-postadressen: britemb@online.no Venter på svar fra dem. Mvh Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiJeg har i min jakt på slekt kommet over en som het Mitchell som var britisk konsul i Norge i denne perioden og som var, tror jeg, bosatt på Bogstad. Han var gift med ei jente som hadde pikenavnet Potter. Jeg har ikke alle detaljer foran meg nå, men tror jeg skal finne ut av det senere. I alle fall var søsteren til hun som var gift med denne fyren Ann Potter. Hun var igjen gift med John Alexander. Begge fra Skotland, kom til Norge rundet 1780. Jeg tror også at Mitchell en periode var i Sverige. John Alexander har jeg hørt skal ha vært på en del av storgårdene i Oslo/Aker før han slo seg ned i Tune, på hovedgården der. Han er å finne i 1801 tellingen. John og Ann er blant mine forfedre.Men, kan det være at det er denne Mitchell som er riktig? Jeg har aldri klart å bevise at han var konsul.LARs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Lars! ja det kan nok være at det er denne Mitchell som er den riktige. Du har ikke fornavnet hennes og fødselsåret, det er det jeg er ute etter for å være sikker på å finne den rette Ann Potter i Skottland. Ann og John er også min manns forfedre hvilke av deres barn er du etterkommer av? Min mann er etterkommer av Nancy. Ifølge mine notater (kilde Tune bygdebøker) kom ikke Ann og John til Norge før i 1790. Tror det er rett Ann er jo ikke mer enn 17 år i 1790 og temmelig nygift. Har ikke funnet vielsen deres ennå har du? Takk for info, vil gjerne ha mer! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fikk ikke med meg alt i stad. Samme kilde: Gift 17/8 1798 Stoke Damerel, Devon Engl. Nancy E. Potter og Samuel Mitchell. Kan dette være rette personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Det var som bare ,jeg har også søkt samme kilde men fikk ikke opp noen sådan vielse. At John og Ann var viet her i Oslo overrasket meg jeg var overbevist om at de måtte være gift før de la ut på en sånn reise sammen,men det holdt vel at de var forlovet, litt rart allikevel.Så får jeg se om jeg får opp noen felles foreldre på Nancy og Ann;at hun het Nancy var ingen overraskelse Anns førstefødte f 1794 ble kalt Nancy. Nei nu må her letes Takk for hjelp! Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Akk o`ve hva slags hjelpere har dere egentlig dere som er godvenner med denne familysearch`n ! Jeg ser feilen jeg gjorde da jeg søkte etter vielse mellom Potter og Mitchell,jeg søkte kun Skottland vel,vel, jeg fant den iallefall nå selvom Nancy ble til Ann da jeg gikk inn på vielsen ! Prøvde å søke på vielse mellom Ann og John i Norge får ingen matcher! men jeg stoler på deg. Likeledes prøver jeg å søke på alle Nancy f i Skottland men da dukker bare Ann opp igjen! Spøker det i PC`n min ? Det må da være noen som heter Nancy der. Får prøve litt senere.Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er hyggelig av deg å stole på meg, men det bør du ikke. Alle kan gjøre feil.Jeg skrev Ann Potter. Skrev Alexander som etternavn på ektefelle. Og av av EVENT valgte jeg Marriage. Det samme med Nancy, men med Mitchell som ektefelle. Alle land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Ja nå fant jeg Ann og John sin vielse.Rart han bruker Alexander som etternavn det er jo egentlig bare et mellomnavn Robertson skulle vært etternavnet men samma det. Tilbake til den mulige søsteren syntes det er litt rart de ikke er viet før 1798 og at de er viet i England. Etter hva bygdeboka skriver flyttet Ann til sin søster som var gift med den britiske konsul og bodde på Bogstad i 1790. Men bygdebøker sier jo så mye rart. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Ver klar over at namna Ann og Nancy ofte har vore sett på som variantar av same namnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Ja de blir visst det ! Prøvde meg på fødte med navn Nancy i hele England og det kom opp noen få ,men gudbedre så mange Ann`er som dukket opp.Nå må jeg få sett etter i kirkeboka i Oslo på Anns vielse, jeg vet jo ikke om hun er født i Skottland selvom bygdeboka sier hun kom derfra. Det er iallefall ingen folk av små kår, siden de i ganske ung alder først forpakter Borregaard for så å kjøpe Stor Tune i Østfold. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei igjen, jeg har vært borte en stund.Det er ikke rart at John brukte Alexander. Alexander er slektsnavnet til denne familien, hans far het Robert Alexander. Familien kommer fra Uphall i West Lothian, Skotland, i nærheten av Edinburg, hvis jeg ikke husker helt feil.Jeg er også etterkommer av Nancy, i hennes ekteskap med Erik Arnesson. Hvis jeg ikke tar helt feil har Nancy rundt 3000 etterkommere.Jeg har ikke kommet helt til bunns i historien enda, men jeg tror John kom alene til Norge og at Ann kom etter. Jeg har hørt at John skal ha vært innom og arbeidet både på Bogstad og Ullevål. Han var vist en dyktig gårdmann. Senere kom han til Tune. På gården i Tune finnes det rundt 20 brev fra en brevveksling gjennom flere år mellom han og hans familie i Skotland. Jeg har fått brevene scannet og har de liggende, men i og med at jeg har fått dem av en tredjeperson kan jeg ikke sende dem videre. Jeg har heller ikke fått dem oversatt, enda.Jeg tror imidlertid ikke at Nancy Potter og Samuel Mitchell er riktig. De jeg har funnet er John Mitchell og Mary Potter. John Mitchell stemmer også med navn jeg har sett i brevene. De ble gift 18.08.1784 i Canongate, Edinburg. Dette har jeg funnet via GRO, den engelske databasen over kirkebøker for England og Skotland. Jeg mener også å huske at de også en stund var i Sverige, mulig at han var konsul der også. Ann Potter tror jeg ble født i 1772, i Dunipace County, Sterling, Skotland. Foreldre George Potter og Agness Porteous. John Alexander ble født i 1767 i Broxburn, Uphall, West Lothian. At de ble gift i Oslo/Aker i 1793 har jeg ikke klart å finne i noen kirkebøker enda.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

hei Lars. Ja dette var moro å lese, min mann er etterkommer etter Nancy i hennes ekteskap med Sander Arnesen,ja det er en stor etterslekt etter denne familien spennende å høre at det finnes brev som er tatt vare på. De gir sikkert endel opplysninger om familien,håper du lar det dryppe noen små historier på meg også etterhvert som du får dem oversett! Jeg fant John Alexander født i Broxburn faren var Robert Alexander og moren het Cathrine Flint disse ble viet i Uphall 9/11 1750, kan dette stemme? Hvis du har flere opplysninger du vil dele med meg kan du sende dem til meg på e-post svenner@world-online.no Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Svar fra ambassaden! C.J.Mitchel var en av konsulene i Norge i 1790. Ambassaden kaller ham OBRIFTIANFAND ! Hva er det,noen som har hørt den betegnelsen før? Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.