Gå til innhold
Arkivverket

[#9053] Paul Olai Monsen Fromreide til USA i 1923


Gjest Tore Turøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Turøy

Paul Olai Monsen Fromreide f. 26.01.1904 drog til Amerika den 24.05.1923 med NAL. I papirene står det at målet ”derover” var Sioux Rapids, Iowa.Det blir fortalt fra den nærmeste familien at moren hadde svært lite lyst at han skulle dra. Da han fikk vite at moren hadde dødd bare 6 måneder etter at han reiste, ble det stille fra han. På tross av mange forsøk har det ikke lykkes familien å spore opp hvor det ble av han.Jeg har registrert at det er flere på digitalarkivet som er flinke til å spore opp forsvunne nordmenn i Amerika. Er der noen som kan hjelpe oss til å komme videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med ditt spørsmål, men hvem var foreldrene til Paul Olai? Jeg spør fordi min familie også kom fra Fromreide og Bratshaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heidi hovland

Jeg har funnet min far og min bestefar i registeret over døde i bergen 1973-75 På min bestefar står det merknad funnet.....hva betyr det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Til Solfrid.Foreldrene til Paul Olai het Mons Mikkelsen f. 02.04.1874 på Turøy, d. 16.01.1953 på Fromreide og Bertine Paulsdatter f. 29.07.1878 Fromreide, d. nov. 1923 Fromreide.Til Heidi.Med så få opplysninger er det svært vanskelig å gi et svar. Men det kan tyde på at det har vert en ullykke (forlis) der noen ble funnet og noen ikke. Jeg foreslår at du legger inn et nytt tema her i digitalarkivet der du oppgir navnet på din bestefar, så tror jeg at noen kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hvor i vårt langstrakte land er Turøy og Fromreide? Hvor emigrerte han ifra? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Turøy er idag i Fjell kommune som ligger vest for Bergen helt vest i havet. Har bro til Sotra som igjen har bro til Bergen. Tore Turøy har skrevet en utmerket gards og ættesoge for gården Turøy. Fromreide ligger på Askøy. Både Turøy og Fromreide hørte tidligere under Herløe (Herdla) Manger prgj.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Denne blir nok ikke lett. Paul O. skulle til sin venn Jens Reng i Sioux Rapids, Iowa. Jeg greier ikke å finne noen Monsen/Monson eller From* som kan passe. Vanskelig å si hvilket navn han tok. Kan vel ikke tenke meg at han brukte Fromreide.Men, her har du en omveg (fra Switchboard.com) Reng, John W 5642 70th Ave, Alta, IA 51002-7402 (712)284-2646Reng, Otto 106 Lake St, Sioux Rapids, IA 50585-1111 (712)283-2791Her har du jo mulighet til å spørre om de husker noe eller har hørt om din slektning! Dersom du ringer, husk tidsforskjellen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Takk for responsen. (Og god omtale av boken.)Jeg tror heller ikke dette blir lett. Familien har tidligere gjort flere forsøk på å spore han opp, uten resultat. Også via Frelsesarmeen, men det var før 1940.Paul Olai har to gjenlevende søsken. Anna på 90 og Sivert på 82 år. Jeg har vært i kontakt med begge to i dag og har fått noen flere opplysninger.Denne Jens Reng som du nevner, hette Jens Johannesen Rong og var to turer til Amerika. Det er naturlig at han ikke brukte navnet Rong i Amerika for det blir jo helt galt (wrong). Jens Rong kom tilbake til Norge og har sannsynligvis ikke etterkommere i 'junaiten'.Men det var flere ’Rong’ som reiste over så det er ikke usannsynlig at det er noen etterkommere med navnet Reng i Sioux Rapids.Søsteren til Paul Olai, Anna, hadde hørt rykter om at Paul O. hadde giftet seg med ei jente fra Sunnfjord og at de hadde fått to døtrer sammen. Men mer visste hun ikke. Hun trodde at broren hadde brukt navnet Paul Monsen/Monson, men var ikke sikker.Som dere ser så er det ikke mange ledetråder, men noe er det. ’Reng’ene som Laila nevner kan være en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, uansett, siden det finnes 'Reng' i Sioux Rapids i dag, og Paul skulle dit, hadde jeg tatt en telefon. Det koster jo bare noen tellerskritt...Ellers, jeg tror det blir rimelig vanskelig.... Har lett, ingen som passer. I hvertfall i de databasene som finnes i dag. Og, hvis ikke Frelsesarmeen greide det... (men, det nytter ikke å spørre dem på dette grunnlaget, slektsforskning er langt utenfor demses virkeområde...Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg kjenner en ivrig slektsforsker som er født og oppvokst i Iowa. Han har sine røtter fra Norge, kanskje han kan hjelpe deg. Jeg tar kontakt med han så snart som jeg får anledning til det. (Han er prest i en liten kirke i S. Dakota)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Takk til dere begge to. Jeg vil prøve å ta kontakt med ’Reng’ene. Hva er tidsforskjellen med Iowa? 7-8 timer etter oss?Det Terje skriver virker veldig interessant. Denne presten har vel også lett tilgang på opplysninger fra kirkebøkene. Dersom Paul O. var bosett i Sioux Rapids så skal han vel kunne finnes der. Eventuelt giftemål og dåp av barna burde også være registrert.Dette blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jørn Austbø

Fant dette innlegget først nylig, og jeg måtte bare skrive en kommentar. Jens Johannesen Rong reiste sammen med bror til min oldemor, Ingeborg Johannesdatter Rong, som het Sigurd Johannesen Rong. Han sendte et brev hjem, men det forsvant for mange år siden (en lang historie), og etter det jeg kjenner til så har ingen hatt kontakt med Sigurd eller eventuelle etterkommere etter at han reiste til USA. Jens og Sigurd reiste over i 1923 og hadde samme reisemål. Dersom en finner ut om Reng, i Iowa har sammenheng med Rong i Øygarden, kan det også være mulig å finne Sigurds etterkommere (dersom han har noen) i USA. Ellers interessant med slekt frå Fromreide. Har sjølv ein del slekt her. Bl.a. tipp-oldemor Anne Olsdatter (f. 1854) som flytte til Torsvik. Lykke til i det vidare arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Har ikkje kome så mykje lengre med leitinga etter Paul Monsen. Det eg har gjort er at eg har tatt kontakt med nokre slektningar av kona som bur i nabostaten. Dei skulle setje inn ei etterlysing i magasinet Sons of Norway som kjem ut ein gong i månaden og vert distribuert over heile USA. Om eg får napp gjenstår å sjå.I tillegg prøver eg å finne ut litt meir om ein Paul Monsen som døydde i Brooklyn, NY i mars 1967. Om han står det at han var født 21. feb 1904. Paul Monsen Fromreide var født 26. jan 1904, så det er temmeleg nærme.Førebels ventar eg på svar frå USA og vil orientere dersom eg finn ut noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.