Gå til innhold
Arkivverket

[#9056] Ole Graff fra Gudbrandsdalen


Gjest Terje Bjørndahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Bjørndahl

Er det noe der ute som kan gi noen opplysninger om Ole Graff, født ca. 1867 i Gudbrandsdalen ? I 1900 tellinga for Kristiania, bor han i Markveien nr. 5, og er gift Skomakermester, med hustru Marie og sønnene Harald f. 1893, Axel f. 1897 og Kristian f. 18/1 1900. Mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. Familysearch finnes det en Harald f. 12/1 1893 dpt. 20/1 1893 i V. Aker/Aker, foreldre Ole Olsen og Marie Eriksen. Kan det være din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg er ganske sikker på at jeg har funnet Ole i FT for Sør-Fron 1875.På Gravmoen finner jeg den ugifte husmannen Anne Andersdatter f 1835 med de tre barna: Mari Olsdatter f 1863, Pauline Olsdatter f 1867 og Ole Olsen f 1867. Dette Gravmoen var antakelig bare ei stue uten jord. I 1865 bor Anne på Bakkeneiet med barna Tholine Jensdatter 6 år og Marie Olsdatter 3 år.Gravmoen var plass under Grov. Tidligere ble Grov skrevet Graff. Gården har gnr. 65 i Sør-Fron. Bakken har samme gårdsnummer.Hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Takk for raske svar Berit og Halvor ! Det var supet at jeg fikk avklart hvor navnet Graff kom fra. Jeg tror også at du har funnet riktig person for meg, Halvor. Denne Marie f. ca 1870 (7/11 1872) i Sør Odal meldte utflytting i kirkeboka til Amerika som ugift pike i 1893, men jeg kan ikke finne henne blant emigrantene her på Digitalarkivet. I Sør Odal Bygdebok nr. 1, står det bare at hun ble gift med (Olaf Graff), ikke hvor det ble av henne. Kan det tenkes at hun ble boende i Kristiania??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigrid Svendsen

Gårdsmatrikkelen 1886 har Graffer gård i Sør Fron. Eier er Hans Olsen Grytting. Hans finnes i tellinga for 1865 og 75 på gården Grytting nordre.Han har bl.a sønnene OLE f.1865 Harald f.67 og en datter Karen f.48 .Kan dette være din OLE som har tatt navn etter farens nye gård i stedet for Hansen. Årstallene i tellingene er ikke alltid riktig. Finnes det ikke navn på OLE`S far når han gifter seg???? Hilsen Sigrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.