Gå til innhold
Arkivverket

[#9061] Biten i Røyken. Hvilken gård er det?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Jeg har ved enkelte anledninger kommet over gårds-/stedsnavnet Biten i Røyken. Det finnes ingen gård med dette navnet i FT 1801, så trolig er det et lokalt navn på f.eks. en husmannsplass under en større gård. Er det noen som vet noe mer?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Stedsnavnet forekommer bl.a. i FT 1865 for Røyken der det står 'Biten Præstg.plas'. Dette tyder vel på at det var en husmannplass under Prestegård (g.nr. 10) som ble kalt med dette navnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Jeg vet ikke eksakt hvor denne gården ligger, men følgende kan vel gi en viss pekepinn: Hvis du sykler fra Spikkestad til Røyken, har du på din venstre side, omtrent i det området veien krysser under jernbanen, et område som kalles ”Bitihagan”. Da er vi ikke veldig langt unna Prestegården….....Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Angående Biten: Har nettopp snakket med Bjarne Kjos(nestleder i Røyken Historielag) om gården/plassen Biten som ligger like ved(rett ovenfor)nåværende Åsåker hp. på Jernbanen som Bjørn Skogli skriver i forrige innlegg. Det er bygget et nytt hus på eiendommen, men det står forsatt en ombygd liten låve på stedet. Den forholdsvis nye barnehagen på jordet til Biten har fått navnet Bitehagen. Men noe gårdsbruk er ikke Biten i dag. Hilsen Morten R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bjørn! Jeg mener å huske at vi har syklet den ruta gjennom Røyken sammen noen ganger; så jeg har ingen problemer med å 'se' stedet.MEN: Har/hadde Prestegården et annet navn eller het den bare 'Prestegården'?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Kjell!Joda, vi har nok syklet forbi der mange ganger...I Norske Gardsbruk, både i 1948- og 1991-utgaven, brukes følgende betegnelse: 'Røyken Prestegård, Solberg', (Gnr. 10, bnr. 1).Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.