Gå til innhold
Arkivverket

[#9062] Hjelp, jeg er grønn !!


Gjest Edith Slettum
 Del

Recommended Posts

Gjest Edith Slettum

Eli Johansdatter og Erik EriksenJeg er helt fersk som slektsgransker og står bom fast med mine tippoldeforeldre, Eli og Erik... Er det noen som kan hjelpe meg litt igang med dem ?? Deres sønn, Erik, var min oldefar.Eli Johansdatter var i 1865-tellingen for Veø 44 år, mens Erik Eriksen var 45 år. De var begge fra Gryttens prestegjeld i Møre og Romsdal. Deres barn var:Anna Eriksdatter, 11 år Erik Eriksen, 8 år Elina Eriksdatter, 6 årAlle barna var født i Veø prestegjeld.På forhånd tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg er ogsaa fersk som slektsgransker, men jeg proever aa hjelpe.Jeg har soekt i FT 1865: Foernavn Erik - Moere og Romsdal 995 post - Prestegjeld 1539 Gryten 43 post. Av disse 43 finner jeg tre personer som er diskutabel aa vaere faren til 45 aar gammel Erik Eriksen i Veoe:Post 828 Erik Knuds., Kaarfolk 77 aar g., Gard UndhjemPost 1228 Erik Ols. Foederaadsmand, 70 aar g. Gard StoelenPost 2389 Erik Ols. Kaarmand, 67 aar g. Gard AlnaesLykke til og hilsen! B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Strande

Prøv med bygdebøkene for distriktet. De får du lånt på ditt lokale bibliotek. Om du spør i skranken kan du få hjelp til hvilken av bygdebøkene du skal ha.Bøkene for dette distriktet er nokså gode og har mange opplysningerLykke til videre.Mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Den gamle bygdevoka 'VEØY i fortid og nutid' fra 1926 har lang omtale for Nedre Vaage, men husmannsfamilien Eli og Erik er bare omtalt med de opplysningene som du finner i F 1865. Den sier ingen ting om hvor i Grytten de kommer fra. Den nye bygdebøkene for Holm sogn og Nesjestranda omtaler bare deler av gamle Veøy kommune og har ikke med Vågstranda der Nedre Våge ligger.I den gamle Raumadalsfolket, som omtaler en del slekter fra gamle Grytten kommune, finner jeg ingen som passer med dine Eli og Erik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Vil anbefale at du prøver å få lest i kirkeboken for å finne deres vielse. Når Eli Johannesdatter og Erik Eriksen gifter seg står sannsynligvis deres foreldre oppgitt.Mange kirkebøker også henviser til hvilken gårder de kom fra slik kan du jobbe deg videre bakover i tiden.Viss du ikke vet når de har giftet seg sånn ca så er det ganske vanlig å ta utgangspunkt i deres førstebarn + - noen år på dette skulle være en god pekepinn slik at du slipper å gå igjennom samtlige kirkebøker og år :)Lykketil ! Hilsen Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith Slettum

Hei alle sammen! Jeg takker så hjertelig for den responsen jeg har fått fra dere . Etter jobben i dag var jeg innom biblioteket og fikk bestilt microfilm over kirkebøkene fra Grytten Prestegjeld.Enda en gang; TAKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nina Therese Brennesvik

Det går også an å gjette seg til dine tipp-tipp-oldeforeldres navn ved å se på din oldefars søsken. Ofte var det slik at eldste sønn og datter ble oppkalt etter farens foreldre, nest eldste sønn og datter etter morens, evt. øvrige barn etter foreldrenes besteforeldre osv. (eller foreldres og besteforeldres døde søsken). Dermed kan Eriks foreldre hete Anna og Erik, mens Elis mor kan hete Elina. Har prøvd denne metoden flere ganger i egen forskning med stort hell. Lykke til! Hilsen Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Jon Samseth

Hei. Dei du leiter etter er Erik Erikson Skare frå Måndalen som er nabobygda til Vågstranda. Du finn meir om denne familen i Voll bygdebok band 2 på side 527 Eli Jonsdotter Siem er frå Eidsbygda som er på andre sida av Romsdalsfjorden. Du kan lese meir om den familien i Bygdebok for Eid på side 186.Dersom du leitar attende må du vere klar over at det boka Raumadalsfolket truleg inneheld mange feil spesielt for 1600 og 1700-talet. Bygdeboka for Voll manglar mange referansar til bygdene omkring og er av den grunn ufullstendig.Eg håper at dette er til hjelp.Beste helsingJon Samseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Edith Slettum

Hei ! Tusen takk for hjelpen jeg har fått så langt. Jeg hadde lagt det litt på is, visste ikke hvordan jeg skulle fortsette... Jeg har lånt bygdebøkene på biblioteket, men ser at Elis far heter Jens Kristenson. 'Min' Eli heter Johansdatter, kan det likevel være mulig at det er den samme Eli det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

At Johansdatter blir til Jonsdatter, eller omvendt, i forskjellige kilder er ikke uvanlig. Det kan godt være samme personer for det. Men ettersom både Jonsdatter og Johansdatter er vanlige patronymer bør det være kilder som sannsynliggjør at det er samme person. Det holder ikke at det finnes to personer med nesten samme navn på to steder. Men jeg går ut fra at det i bygdeboka Jon Samseth peker på er vist til slike kildebevis, siden han virker så sikker i sin sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Samseth

Her må det vere ein feil, slik at ein må gå til kjeldene.I bygdeboka for Voll står det at Erik Erikson vart gift med Eli Jonsd i 1852. I Eid bygdebok står det at Eli Jensdotter vart gift med Erik Erikson Skare i 1852 og at dei fekk dottera Synnøv medan dei budde på Siem.Dersom ein gjer landsdekkande søk i 1865 folketellinga, kjem ein fram til berre ei Eli Jensdotter som er fødd i Eid. Ho er gift med Ingebrigt Olson i 1852. Denne Eli finn du på side 267 I Eid bygdebok.For å få dette til å passe trur at dei som laga bygdeboka for Eid har skreve av kyrkjeboka feil. Jonsd har blitt til Jensd og Eli har blitt plassert i feil familie på Siem.Dersom denne teorien er rett, så kan foreldra til Eli vere Johan Erikson Siem frå Bø i Innfjorden. Mora er i så fall Marit Ivarsd Skeie. Sjå sidene 110 og 631 i Voll bygdebok. Der finn du at mormora til Eli kjem frå Våge. Altså ringen er slutta.Forøvrig er bror til Erik Erikson, Ola Erikson òg husmann på Våge.For å komme vidare må du nok innom kyrkjebøkene for Eid og for Voll.Beste helsingJon Samseth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edith Slettum

Tusen takk for hjelpa, Jon! Uten deg hadde jeg stått bom fast. Jeg begynte med slektsforskning for 1/2 år siden og har nok mye igjen å lære om å finne fram i diverse kilder. Igjen: TUSEN TAKK!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.