Gå til innhold
Arkivverket

[#9065] Hornindal


Gjest Ole Øystein fosnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Øystein fosnes

Hei .Min oldefar var fra Hornindal. Johan Rasmussen , f.06.07.1856. Kan noen hjelpe meg å finne gard , foreldre osv.? Han dro nordover mot Sulitjelma, ble gift der med Marie Olsdatter. Døde i Sulitjelma 26.03.1935.Ole Øystein Fosnes , Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Hvis du ser i Digitalarkivet under døpte i Sogn & Fjordane finner du Johan Rasmuss. Blaalid f. 09 07 1856. Blaalid er i Selje men han kan jo ha flyttet til Hornindal først??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

I kirkeboken for Eid og Horningdal finner jeg bare en kandidat, Sivert Johan Rasmussen Otterdal f:16/8-1856 døpt 24/8-1856. Far:Rasmus Pedersen og Mor:Brithe Olsdtr. Jeg skal se når jeg kommer hjem hva bygdeboken sier, jeg skal også sjekke utflyttingene fra Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

I kirkeboken for Eid og Horningdal finner jeg bare en kandidat, Sivert Johan Rasmussen Otterdal f:16/8-1856 døpt 24/8-1856. Far:Rasmus Pedersen og Mor:Brithe Olsdtr. Jeg skal se når jeg kommer hjem hva bygdeboken sier, jeg skal også sjekke utflyttingene fra Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

I kirkeboken for Eid og Horningdal finner jeg bare en kandidat, Sivert Johan Rasmussen Otterdal f:16/8-1856 døpt 24/8-1856. Far:Rasmus Pedersen og Mor:Brithe Olsdtr. Jeg skal se når jeg kommer hjem hva bygdeboken sier, jeg skal også sjekke utflyttingene fra Nordfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Det var ikke Sivert Johan, for han døde i Oslo og var blind. Jeg har sjekket kb for Eid og Horningdal-Davik og Selje-Innvik og Stryn, der er ingen Johan Rasmussen født 6/7-1856. Jeg ser i 1900 tellingen at han kommer fra Nordfjord, da er vel det nærmeste du kommer, det som Ole har foreslått, at han kommer fra Blaalid i Selje. Jeg vet ikke hvor du har det fra at han kommer fra Horningdal, jeg har sjekket hele bygdeboken og der finnes han ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Takk for flott jobb Rune Bergesen. Når det gjelder stedsangivelsen Hornindal, så er det basert på muntlige kilder.Nordfjord er nok riktig, hvordan kan da Blaalid i Selje være et alternativ ? Han dør i Sulitjelma , kan det stå i kirkeboken der hvor han er født ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Hei! Selje, Eid, Horningdal, Davik er noen av tidligere og nåværende prestegjeld/kommuner som alle ligger i Nordfjord. Er du født på Blålid i Selje så er du nordfjording. Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein fosnes

Takk for opplysningen , Bent. Dette er nok det riktige sporet, så jeg fortsetter å lete. Når det gjelder Blålid i Selje, så har jeg lett i 'Hornindal , Nordfjord, ættelister for kvar gard i bygda 'men kan bare finne Seljeset gård ( gr.nr.200, Br.nr.1). Finnes det en egen bygdebok for Selje ? mvh Ole Øystein Fosnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ja, der er eiga bygdebok, men du vil nok dessverre ikkje få noko nytte av opplysningane der. Far til Johan Blålid var husmann, og i dei eldre bygdebøkene for Nordfjord er dei ikkje med. Og på matrikkelgardane er det oftast berre brukarrekkjer, berre unntaksvis opplysningar om utflytte frå garden. Eg har sjekka på Blålid utan å finne noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Hjelle

I 1865-teljinga finn du familien på Blaalid. Far Rasmus Olson er oppgitt å vere frå Vanylvens pr.gj. og mor Ingebor Johnsd. frå Eid. I tillegg til Johan er der barna Oline (I kyrkjeboka over døypte: Oline Sophie f. 16.07.1860) og Rasmus (fødd 27.07.1863,døypt Rasmus Bernt Sakarias). Iflg. folketeljinga er mor Ingebor då 44 år gammal. I Eid er der ei Ingebor Jondatter Holen som er fødd 13.10.1823 med foreldre Jon Ingebrigtson Holen og Oline Bendiksdatter. Kanskje det kan vere den same Ingebor. Det stemmer jo ikkje heilt med alderen, men Holen er iallfall i Hornindal. Sjå i den ætteboka du nemner på Gr.nr. 215 Holen, br.nr.3 'Ytstehola'. Jon f. 1795 er der berre nemnd som son av Ingebrigt Olson Rognes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Øystein Fosnes

Takk for flott innsats Jorunn Hjelle. Tror det er det riktige sporet. Tror du det finnes oversikt over de som dro fra bygda i dennne perioden.Hvorfor var gruvesamfunnet Sulitjelma så nærliggende å reise til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.