Gå til innhold
Arkivverket

[#9068] Oppslag Kirkebok for Kongsberg 1714


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Er det noen som kan være behjelpelig med å sjekke en dåp.Min filmkopi er relativt dårlig, i tillegg ser det ut til at presten har sølt litt. Det gjelder en dåpsinnførsel i Kirkebok 1 for Kongsberg, side 101. Her døper Steener Nilsen et av sine barn. For meg kan det se ut som om han døper en datter for Jacob. Dette finner jeg lite... trolig. Men, det kan selvfølgelig være mine øyne som ser helt feil...Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Tone Britt Olsen

Jeg tror det skal stå: Dato kan være 24. mai : Steener Nielsens datter: Johanne Jakob Wølner, Andries Riersen, Hans H....., Sibilla Nielsdatter, og et navn som er noe ulesbart er oppgitt som faddere. Jeg tok print av side 101 av Microfilmen på Statsarkivet I Kongsberg. Den var heller ikke lett å tyde. Dersom du ønsker det, kan jeg evnt. sende sida til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Datoen - eller dagen - er oppgitt som Dom. Trinit. (treenighetssøndag), og skulle i 1714 være 27. mai. Det er dessuten et lite komma mellom Johanne og Jacob Wølner, slik at Jacob Wølner nok hører til blant fadderne. Etter de øvrige fadderne (Jacob Wølner, Hendrick Pedersen, Hans Pedersen og Sibilla Nielsdatter) står det noe som kan tydes som 'Garverens Qvinde', men om det viser til nevnte Sibilla eller om det er en ny, kvinnelig fadder, er ikke godt å si! Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hjertlig takk til dere begge for å ha tatt dere bryderiet med å sjekke dette for meg. På den filmen jeg har er det komplett umulig å skjønne at det skal stå Johanne, og jeg er selvfølgelig interessert i siden, Tone Britt. Adressen over er mer enn nok eller; tallmoen@start.noTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.