Gå til innhold
Arkivverket

[#9071] Gater /kirkesogn i Oslo


Gjest Tove Tjøstheim Eek
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Jeg håper at det finnes noen derute som fortelle meg hvilke kirker /kirkebøker jeg skal lete i , adressene er fra 1900 tellingen ; Seilduksgaten , Hausmannsgaten , Schousplass , Mauritz Hansensgate, Platousgaten, Dovregaten, Markveien , Steenstrupsgaten, Sofienbergaten, Thorvald Meyers gaten,Der er så mange kirkesogn å velge i mellom.Når det gjelder adresse bøker for denne tids perioden står alle husstandsmedlemmene oppført eller er den kun hovedpersonen som er nevnt?.Takknemlig for svar .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Tove! Litt reklame for egen hjemmeside: http://www.lailas.net under slektsf./kildeavs. finner du det du leiter etter! Jeg har skrevet av Samlagsafstemningen I Kristiania 1899 Kredsinddelingen med Alfabetisk Gadefortegnelse Kristiania, J. Chr. Gudersens Bogtrykkeri, 1899kredsinndelingen var sammenfallende med kirkesognene.Adressebøkene gir som regel hovedpersonen, noen ganger kona og noen ganger voksne barn som bodde hjemme. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Hei Laila, takk for god hjelp , nå vet jeg ialle fall hvilke kirkebøker jeg skal begynne å lete i.Trivelig hjemme side du har.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tove Tjøstheim Eek

Et spørsmål når det gjelder adressebøkene , er det etternavn register eller bare gate register ?.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Nå spør jeg av ren nysgjerrighet: Hvorfor skriver dere 'gate register' og 'etternavn register' (4+5) i to ord? Etter at Per Egil Hegge har tatt livet av 'lamme lår' con 'lammelår,' trodde jeg kanskje denne orddelingsfarsotten var stoppet. Sommerhilsen (ett ord) fra Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fordi vi lever i fortiden. Derfor f.eks. Gade Register alternativt Gade=Register.PS. Forøvrig skal man ikke stole blind på Hegge. Han retter ikke ikke opp sine egne feil så langt jeg har sett selv når han blir gjort oppmerksom på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Til Geir (10): Laila (8) viser til ei side der det heter 'Gadefortegnelse.' Så dette med 'fortiden' er kanskje ikke helt dekkende som forklaring. Forøvrig får man skrive som man vil for meg, så lenge det er noenlunde entydig. Som gammel filolog er jeg mer interessert i å observere hvordan skriftspråket endres, evt. hvorfor.Per Egil Hegge behøver ikke noe forsvar. Det at han som regel har rett, ergrer fortsatt noen. Men de blir stadig færre.Nå bærer det helt på viddene, men Tores innspill fikk meg til å tenke på mottoet til en monark i et vennligsinnet land i øst. 'För Sverige i tiden' lyder det (om jeg ikke husker feil i farten.) I hans ungdom ble det påstått at 'För tiden i Sverige' hadde passet bedre. Ja, ja. Beklager digresjonen, Tove. Tilbake til dagsorden. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Skrivefeil kan være irriterende, men det er vel god nettskikk å ikke rette på folk når de skriver feil i fora som dette - både fordi folk ofte tar seg nær av besserwisserske kommentarer, og fordi det kan føre til at diskusjonen sporer av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Innlegget mitt var mest ment formulert med forsøk på 'glimt i øyet', men det var ikke lagt noe betydelig arbeide mht. formuleringene. Andreas hadde en mer direkte og betydelig mer effektiv formulering.Når det gjelder Hegge, har jeg ingen som helst oppfatning om ham utover at jeg fra tid til annen leser hva han skriver ( han kan vel umulig være en person man ergrer seg over ??? ). Han hadde en tid tilbake en helt ny historie om overgangen fra skrivemåten Christiania til Kristiania, den var såpass original at jeg kontaktet ham for å høre nærmere om kilden. Denne siste viste seg å være et høyst levende menneske hvis kunnskaper og uttalelser om nevnte problemstilling viste seg å være sammenfallende med den 'offisielle'. Deretter rådet taushet fra Hegges side. Noe mer enn det var det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Særlig når det man retter på.. i innlegg nr 9 (skrevet i Juli 2005) er en korreksjon på noe som fakta ble skrevet i mai 2002.Say no more - men ta seg sammen! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.