Gå til innhold
Arkivverket

Visningsmodus når det er mange innlegg


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det er kommet noen reaksjoner på tråder som er blitt veeeeldig laaaange, og litt uoversiktelige. Det er jeg enig i, men det kan man enkelt endre på. Du kan aktivere

 

Outline(visning): Det første innlegget i emnet vises alltid, samt det innlegget som er valgt for lesing. De andre ligger under i en kollapset trestruktur,

 

Det gjøres i Kontrollpanel > Forum > "visningsmodus for emner"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Den var veldig nyttig og forenkler mye, Takk!

 

Løfter denne opp igjen da jeg mener dette tipset kan bli nyttig for de fleste her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg ikke. Du sier:

 

"Outline(visning): Det første innlegget i emnet vises alltid, samt det innlegget som er valgt for lesing. De andre ligger under i en kollapset trestruktur,

 

Det gjøres i Kontrollpanel > Forum > "visningsmodus for emner"

 

1. Gjøres dette i kontrollpanel på min PC? Der finner jeg ikke noe som heter Forum &gt.

 

2. Hva menes med "det innlegg som er valgt for lesning". Jeg skjønner så noenlunde hva en kollapset trestruktur er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette skjønner jeg ikke. Du sier:

 

"Outline(visning): Det første innlegget i emnet vises alltid, samt det innlegget som er valgt for lesing. De andre ligger under i en kollapset trestruktur,

 

Det gjøres i Kontrollpanel > Forum > "visningsmodus for emner"

 

1. Gjøres dette i kontrollpanel på min PC? Der finner jeg ikke noe som heter Forum &gt.

 

2. Hva menes med "det innlegg som er valgt for lesning". Jeg skjønner så noenlunde hva en kollapset trestruktur er.

 

Når du er innlogget står navnet ditt oppe til høyre, sammen med en liten "pil" nedover. Klikker du på denne "pilen" så kommer det ned en "rullegardin" med flere valg. Blant annet "kontrollpanel".

 

Trykk "kontrollpanel" så "Forum" og så "Visningsmodus for emner" og velg "Outline"

 

Da skulle det være ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er innlogget står navnet ditt oppe til høyre, sammen med en liten "pil" nedover. Klikker du på denne "pilen" så kommer det ned en "rullegardin" med flere valg. Blant annet "kontrollpanel".

 

Trykk "kontrollpanel" så "Forum" og så "Visningsmodus for emner" og velg "Outline"

 

Da skulle det være ok.

 

Takk, dette var meget nyttig. Håper det er nyttig for mange andre også. Jeg fant ikke frem til alle disse innstillingene på egenhånd.

 

Og jeg er meget vant til å navigere på nettsteder for å få frem nødvendige opplysninger. Dessuten er jeg vant til å forklare fremgangsmåter for internett-bruk slik at det skal være lett å følge også for ikke-datakyndige.

 

Hjelpen er bare på engelsk. Foreløpig?

 

Dette er vel bare begynnervansker. Digitalarkivet og dets debattfora er glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var eit framsteg. Men det er pussig at innstilling på ei maskin ikkje gjeld om ein byttar, og loggar inn frå ei anna maskin. Det gjorde det iallfall ikkje for meg. Eller er det sjølvsagt at innstillinga er knytt til maskin og ikkje til brukar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil gjerne ha mogelegheit til å velje "Oldervoll-visningsmodus", dvs. som ein lang tråd som kan scrollast ned frå topp til botn. Men takka vere denne debatten fann eg i alle fall ut korleis eg kan få vist 40 innlegg etter kvarandre. Lurer på om Digitalarkivet har mogelegheit til å endre på dette, slik at ein også kan velje f.eks. 50 eller 100?

 

Elles var Oldervoll sitt forum meir kompakt. Dette var spesiallaga til Digitalarkivet, og eg meiner det var penare og meir oversiktleg. Dette var på same måten som med dei gamle og nye sidene til Digitalarkivet, men det virkar no som om dette har blitt retta litt på. Fordelen med dei nye debattsidene er at det er så mange fleire mogelegheiter enn i det enkle "Oldervoll-forumet".

 

Det kan elles nemnast at layout osv. på det nye forumet ser ut til å vere svært likt det ein finn på diskusjon.no (og sikkert andre stader også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil gjerne ha mogelegheit til å velje "Oldervoll-visningsmodus", dvs. som ein lang tråd som kan scrollast ned frå topp til botn. Men takka vere denne debatten fann eg i alle fall ut korleis eg kan få vist 40 innlegg etter kvarandre. Lurer på om Digitalarkivet har mogelegheit til å endre på dette, slik at ein også kan velje f.eks. 50 eller 100?

 

Elles var Oldervoll sitt forum meir kompakt. Dette var spesiallaga til Digitalarkivet, og eg meiner det var penare og meir oversiktleg. Dette var på same måten som med dei gamle og nye sidene til Digitalarkivet, men det virkar no som om dette har blitt retta litt på. Fordelen med dei nye debattsidene er at det er så mange fleire mogelegheiter enn i det enkle "Oldervoll-forumet".

 

Det kan elles nemnast at layout osv. på det nye forumet ser ut til å vere svært likt det ein finn på diskusjon.no (og sikkert andre stader også).

 

Jeg er så enig med deg. Det jeg savner mest er muligheten til å ha musen over temaet og se hva det dreier seg om, eller hva siste kommentar

var uten å måtte klikke meg inn til det.

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådene blir ikke mindre lange ved at man gjentar/kopierer foregående innlegg i sitt eget innlegg. Jeg skjønner liksom ikke helt hensikten med det. Og jeg er redd trådstarter er en av verstingene i så henseende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det blir nokså irriterende i lengden med den unødvendige bruk av sitater, og det mest iøyenfallende er jo nettopp at trådene blir så urimelig lange.

 

Alle innlegg i tråden har et spesifikt nummer oppe i høyre hjørne. Hvorfor ikke henvise til det nr. istedenfor å sitere i det vide og brede? I det "gamle" DA brukte vi jo å henvise til innleggsnummer, det går sikkert bra her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man svarer på et annet innlegg enn det siste, bør man i tillegg bruke den lille "svar"-knappen under det innlegget man svarer på. Av den kollapsede trestrukturen som Lars Ove beskriver i første innlegg, vil det da gå fram hvilket innlegg det er svart på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.