Gå til innhold
Arkivverket

[#9081] Hvem var Anders Christenson Ullestads foreldre?


Gjest Roald Hjelmeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Hjelmeland

I flere år har jeg ?slitt? med å finne foreldrene til en av mine forfedre, nemlig Anders Christenson Ullestad. Jeg regner med at det er flere her i distriktet som også stammer fra han, og derfor muligens har møtt veggen på denne grenen, eller som kanskje har kommet videre.Anders Christenson er f. omk. 1785 d. 1860. Han var husmann på plassen Haugane på Hodnekvam nord for Myking i Lindås. Han ble gift i 1808 med Ingeborg Nilsdtr. Vetle Urdal. F. 1785 d. 1858.Hvem som var Anders foreldre er altså problemet. Bygdebok for Lindås Myking sokn, side 644, sier at han kom fra Ullestad på Voss. Jeg finner ikke noe om han i Vossabøkene på gården Ullestad. Men i folketellingen 1801 for Ullestad på Voss har jeg funnet en familie med en litt broket sammensetning, som antakelig er familie og sannsynlig mor, til Anders Christenson Ullestad. Her følger en avskrift av det som står i tellingen:OLE JACOBSON. VANDFØR. 28 ÅR. GIFT 1STE GANG. FATTIG OG OPHOLD AF BØYGDEN. GURI JOHANNESDTR. HANS KONE. 49 ÅR. GIFT 3DIE GANG. ANDERS CHRISTENSON. HANS STED SØN. 15 ÅR. HOS FORÆLDRENE. %%(FØD I BERGEN)%% CHRISTIAN INGEBRIGTSON. HANS STED SØN. 8 ÅR. HOS FORÆLDRENE. %%(FØD I BERGEN)%%Prosent tegnet betyr at i de originale dokumenter er disse opplysningen overstrøket. De to guttene er etter som tellingen sier halvsøsken. En hadde en far med navn Christen/Christian og den andre en far med navn Ingebrikt. I følge tellingen skulle de være født i Bergen. Jeg har sjekket døpte i Bergen men fant ingen som kunne passe med disse to, - så at de er født i Bergen er noe tvilsomt.Guri Johannesdatter er altså Anders Christensons mor. Jeg har funnet vielsen hennes med Ole Jakobson 6/8-1797, i Kirkebok for Askøy A1. Der er hun oppført med ?adresse? Damsgård og han med ?adresse? Ullestad. Men vielsene til de to andre hun var gift med har jeg ikke funnet. Hun var først gift med en Christen/Christian og siden en Ingbrigt. Jeg har trålt det som er tilgjengelig av data på Digitalarkivet uten hell. Så derfor prøver jeg nå en etterlysning her. Skulle noen ha noen opplysninger så hadde det vært fint!Mvh. Roald Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Henrik Ullstad

Du kan ju kolla om det möjligen finns någon släkting på www.ullstad.com men jag tror det inte för min gren av släkten lämnade noreg i och med jon torgilsen ullestad, tror vi och den sidan är om den grenen.Mvh Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Da jeg begynte med slektsforskning var jeg borti dette problemet på min kones slektsside. Siden har jeg ikke arbeidet mer med det. Noen løsning fant jeg ikke den gang, men har noen viktige tilleggsopplysninger.Fra protokoll for - Innrulleringssjefen i Bergen 1805-1808 s. 331 finner en følgende: Anders Christensen er innført med bosted Bergen 16. rode nr. 40. Fødested Bergen, Korskirken sogn. Født 1787. (Først skrevet 1786 - rettet til 1787). Faderen udskrevet soldat og Taarnewægter. Usøevandt: Ja Fikk Søepatent anno 1805 1/3. Ugift Er tjenestedyktig: Ja'Er i Farten': 2/5 1805 Tilladelse til Woss for at dra og se sin familie - ophold til jan. 1806. 1806 31/1 likeledes permitteret til gaarden Ullestad paa Woss til 1807(her har jeg notert at dette bør leses bedre, og anbefaler derfor at du ser originalen)Kom hjem: 18/1 1806 'Befries for udskrivning i følge forordning' 1805 efter forevist Contract i Smedelære hos Molle til 1806 1805 Decbr. gaad af læren.Fra protokoll- Innrulleringssjefen i Bergen Undersøkelseskommisjon 1804 Nr. 40:Nevner: Anders Christensen 14 år Fødested: Bergen, Korskirken Oppholdsted: Bergen Næringsvei: Smedelære hos Molle, Contract udleveret til over?lieutn. Biorn Faderen TaarnvægterDen gang jeg arbeidet med dette undersøkte jeg rundt tårnvektere i Bergen. Fikke i den forbindelse en del hjelp på byarkivet, men uten resultat den gang.Ut fra dette kan det vel se ut som Anders er født utenfor ekteskap. Det nevnes jo ikke at faren lever, men det kan tolkes slik. Og muligens er da også broren født utenfor ekteskap? Jeg undersøkte kirkebøkene den gang (for over 20 år siden), men fant ham ikke. Kan jeg ha oversett den muligheten at presten har ført uekte for seg selv?Dessverre har jeg ikke notert året, men satt spørsmålstegn ved om det er samme Anders Kristensen som blir konfirmert i Domkirken. Uansett må dette gjelde rundt 1804.Er takknemlig for informasjon om du kommer videre med dette. Min e-postadresse er: kompelie@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Nina Karlsen

Da Guri giftet seg i 1797 var hennes sivilstand enke og patronymet er Jacobsd. I 1801 sies hun å være i 3. ekteskap med patronym Johannesd. Hvilket patronym er rett? -og ville hun oppgitt feil antall ekteskap i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Hjelmeland

Vel, jeg kan dessverre ikke gi deg sikre svar på dine spørsmål. Denne Guri er fremdeles en 'irriterende' samling spørsmål som mangler svar. Giftermålet i 1797 som du refererer til, har jeg snakket med Nedrebø om. Og han mente som meg, at dette ekteparet er det samme som vi finner i 1801 på gården Ullestad på Voss. Men at presten rett og slett har skrevet henne som Jakobsdtr. i stedet for Johannesdtr. Og derfor at Johannesdtr. er hennes rette patronym.Når det gjelder hennes tidligere ekteskap, om de i det hele tatt har funnet sted, så vet jeg ikke. Hun har i alle fall to gutter som har forskjellige fedre. Med fare for å gjøre henne urett, har jeg spekulert litt rundt dette og hvorfor hun er så vanskelig å finne i kildene, det er tross alt ?bare? ca. 200 år siden.'Kan hun ha vært en av Bergens 'løse fugler'? - Kan de to guttene være et resultat av en slik virksomhet? - Kan forklaringen på hvorfor hun giftet seg med den vanføre Ole Jacobsen og flyttet til Voss, være at der var det ingen som visste hvem hun var, og ingen som kjente hennes fortid. De to guttene har muligens hatt et bedre utgangspunkt på Voss enn de ville hatt i Bergen, og Guri har benyttet ekteskapet til å komme seg vekk fra Bergen.' Hvem vet?Jeg er redd hun vil forbli en kortvokst gren på mitt, og sikkert mange andres slektstre, dessverre.Mvh. R. Hjelmeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.