Gå til innhold
Arkivverket

[#9082] Familiens hodebry...


Gjest Karin Langaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Langaard

Min bestemor, Agnes født Kristiansen 21.01.1908 sa engang at vi måtte ikke kaste familie-bibelen da det sto mye der. Mange år etter hennes død ba jeg om å få se den og dette er hva jeg kunne tyde:Aar 1880 jeg Andreas Hansen f.23.februar paa gaarden Raael i Slagen. Aar jeg Britta Stina Hansen født 16.juni 1847 paa gaarden 'sødra....' i 'Edspartorat'Skrivet af Karl Anton 'T....sen'Aar 1894 jeg Bet... Den..dl..sen født 2.. juni paa gaarden 'Nötrö'jeg Anna .....sen født 22 desember paa gaarden Raael i Slagenpsalme 34.13.15 Gaardmand Andreas Hansen 'Ra.....' Britta Stina Pedersdtr. den 19.nov.1880 fra 's.... .....aftling af ....... 'Brbaljag'Eugen Hanssen med ønske om guds velsignelse av ditt liv 12-5-1912 (konfirmasjon) Anette Hansen (gudmor) Chrf. Hansen *********************** Dette er det som sto. Som dere ser er det ord jeg ikke har klart å tyde, men her følger min bestemor og bestefars aner så kansje dere klarer å hjelpe meg finne ut av dette.Bestemor: Agnes f kristiansen 1908 dtr av Hans Arnt kristiansen f.1849 og Gjertine Marie Gustavssen f.14.06.1876 Hans Arnt er sønn av Kristian Mathias Amundsen 1819 og Anne Gurine Hansdtr 1822Gjertine er dtr av Gustav Olsen og Elin Andrea 1836 dtr av Ole Halvorsen og Helene EliasdtrBestefar: sønn av August Eriksen 1848 og Anna Kaisa Johannesdtr 1857På forhånd tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

'Edspartorat' - Da må du kanskje til Ed i Sverige. Dvs. Eds pastorat? Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Er helt enig med Jarl. Anna KAJSA og Britta Stina er typisk svenske navn som vel ikke ble brukt noe særlig av norske. Anbefaler deg å legge ut etterlysning på anbytarforum under Dalsland. Lykke til. Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Karin:Om du har mulighet til å ta en kopi av de(n) aktuelle siden(e), kan jeg være behjelpelig med en transkripsjon. For min e-post-adresse se nettsidene til Gjallarhorn, hvor du også selv kan legge inn etterlysninger for Vestfold og Buskerud.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Det kanske är viktigt att påpeka att det Ed som omtalas ovan idag kallas Dals-Ed. När jag kontrollerar gårdsnamn på 'södra' i Dals-Ed sn, finner jag: Södra Bodane, Södra Bön, Södra Hökedalen, Södra Rösåsen och Södra Skalltorp. Kan ju vara bra att veta om man försöker tyda texten. Nu skriver ju Britta Stina att hon är född i 'Edspartorat'. Ser man till hela pastoratet omfattar detta enl SVAR: Dals-Ed, Nössemark, Håbol och Töftedal och då blir det genast fler socknar att leta i - om nu 'Ed på Dal' är rätt pastorat, men det lutar väl åt det. Står det inget i Folketellingarna, ni som är bra på att slå i dessa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I FT 1900 Vestfold finner du Hans Arnt Kristiansen i Sem på gården Ilebrække søndre, født i Sem?. August Eriksen i Sem på gården Lund gnr. 140/65. August f. Høgset i Sverige og kona Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Ifølge 1900-tellinga er August født på/i Høgset. Det kan være en liten plass, men det er også et socken som heter Høgsæther i Dalsland Er du på jakt etter dine svenske aner kan dette være et sted å begynne. I så fall kan du låne kort fra SVAR.Begynn med fødselsboka for å se om du finner han. Etter det låner du noe som heter husforhør, og som er en fornøyelse å lete i. Her følger du hele familien hvert 5. år (I alle husforhør står det anmerket hvor de forskjellige flytter så de er enkle å følge fra sted til sted.) Lykke til Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Eugen Hanssen (12.06.1897-25.10.1950) er sønn av Arnt Hanssen (02.11.1868-25.04.1946) og hans første hustru Kristiane Andersen (20.09-1872-31.12.1900), og dermed min farfars halvbror.Anette Hansen, f. 1872 i Sem (kanskje søster av Andreas), var gift med Christoffer Hansen, bror av ovennevnte Arnt Hanssen.Ovennevnte personer finner du i folketellingen 1900 for Tønsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Viser til innlegg av Inger Tysland Tranby(datert 02.04)og spør Inger eller andre: Kva er SVAR, og kva er adressa? Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

SVAR er Sveriges 'arkiv' lignende våre statsarkiver og Riksarkivet. Ditt lokale bibliotek kan låne microkort derfra. Har du svenske aner er dette en fenomenal måte å finne aner på. De har vigselsbøker, fødselsbøker, domsbøker,etc. og ikke minst husforhør. Prestene måtte ca. hvert 5. år oppsøke alle sine husstander og skrive navn på hele familien, hvem som var fødte og døde siden sist, og ikke minst hvor de flyttet, så innenfor Sverige kan du følge aner fra vugge til grav. Her er det også anmerkninger om sykdom etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Kanskje du kan prøve deg frem via anbytarforum først? Det er jo kjedelig å låne kort som du kanskje ikke finner noe på. Anbytarforum, Rötter [url="http://genealogi.aland.net/discus/>http://genealogi.aland.net/discus/Du kan også finne en del ferdige registre som ligger helt gratis ute på nettet. Glimten: http://www.glimten.net/regtek/reg_lev.htmSläktdata:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.