Gå til innhold
Arkivverket

[#9085] Mads Jacob Ellingsen, 1758 Saltdal/Meløy


Gjest Bjørg Rudlang
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Rudlang

Kjenner noen til anene til Mads Jacob Ellingsen, f. 1758 i Saltdalen? Han er i 1801-tellingen kalt Mads Larssen, gjestgiver og jordbruker på Gåsvær i Meløy. Han ble gift 1798 med Anna Dorthea Schjeldrup (kalt Storm i 1801) og hadde iallefall datteren Maren Johanna, senere gift med Christen Ellingsen Mikkelborg.mvh. Bjørg Rudlang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Hei, Bjørg! Hyggelig å kunne gjøre en gjentjeneste. Mads Jacob Larsen ELLINGSEN var sønn av Lars ELLINGSEN og Maren Matzdatter LIND. Lars var født i Saltdal 1712 (dpt. 11.sep) og døde på Leivset i Skjerstad 1787 (begr. 22. juli). Han var skipper og handelsmann på Østre (Indre) Leivset og var en velstående mann. I kallsboken for Skjerstad kirke finnes en inventarliste fra 1770 og der står at den største lysekornen var skjenket av skipper Ellingsen, dessuten et skip som hang i kirkerommet.Maren var født omkring 1716 og døde i Skjerstad 1793 (skifte 12. mars 1793). Hun var datter av skipper Matz Jacobsen LIND (f.1677) og Anna Carlsdatter.Foreldrene til Lars var jekteskipper og handelsmann på Fiskevåg i Salten Elling Christophersen (1676-1730) og Karen Jensdatter (ca.1680-1744). Elling Christophersen var også en meget holden mann og jeg har et par sider med stoff om ham og hans foreldre og svigerforeldre. Hvis du er interessert, kan jeg sende deg noen scan.Moldehilsner fra Knut Bryn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Hei, Knut! Takk for opplysningene. Jeg vil gjerne at du sender meg det du har om denne familien. Jeg skal sende deg en privat mail.Hilsen fra Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kjennes foreldrene til den nevnte Anna Dorthea Schjeldrup, f.ca. 1777 (kalt Storm i 1801), g. i 1798 m. Mads Jacob Larsen Ellingsen fra Saltdalen i 1758 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Anna Dorthea Jochumsdatter SCHJELDERUP, f. i Skjerstad 1775 (dpt. 25. apr), d. 10. mai 1831 i Gåsvær, Meløy. Hun var datter av Jochum Pedersen SCHJELDRUP og hans tredje kone, Malena Hartvigsdatter.Jochum Pedersen SCHJELDRUP, født i Folda 1712 (dpt. 7. nov), d. i Skjerstad 1795 (begr. 1. feb). Bodde på Øvre Skjerstad, lensmann. Malena Hartvigsdatter, f. 1740 (dt. 12. mars), d. 7. juni 1813.Kilde: Charles Ellingsen: Slekten Ellingsen. Utgitt av Terje Pedersen, 5192 Hosteland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk, Knut ! Jeg har notert flg. barn i Jochum P. Schjelderup's første (?) ekteskap: Peder (1737-1801) og (meget usikker:)Inger Malena, g. Jochum Hartvigsen (foreldre til Jochum Bredahl Jochumsen på Utvik, Skjerstad, 1773-1814). Jeg kjenner ikke navnet på de to første konene til Jochum Pedersen Schjelderup f.1712.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Simon Ellefsen har mer om denne familien på sin oversikt over familien Storm. Iflg. Ellefsen het Jochum P. Schjelderups tre koner: Gjertrud Pedersdatter (Olsen?) (1703-1734), Malena Hellesdatter (Andersen?) (1707-1768) og ovennevnte Magdalena Hartvigsdatter (1738-1768). Iflg. 'Slekten Ellingsen' var sistnevnte født i 1740.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Vet man hvem som var foreldrene til Magdalena Hartvigsdatter? Jeg har notert Hartvig Hansen og Margrethe Hansdatter, men har ikke noe mer data på dem.Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Simon Ellefsen skriver at Magdalena var født i Breivik. Dette kan jo være Breivik i Skjerstad. Charles Ellingsen oppgir dåpsdatoen hennes til 12. mars 1740, så det er kanskje mulig å finne foreldrene i kirkeboka for Skjerstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg kom tilfeldigvis over denne diskusjonen, som nå er et par år gammel.I min familiefil har jeg Proprietær Christer Hartvig Mechlenborg Ellingsen, f. 1818 Kjerringnes, Sortland, gift med Anne Jørgine Ellingsen, f. 1811 Saltnes. På grunn av navnet Mechlenborg lurer jeg på om det er en forbindelse til personene som blir dikutert her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei Inger.Proprietær Christen Hartvig Mechlenborg Ellingsen, f. 1818, d. 9. september 1898 Kjerringnes, Sortland var 1. gang gift 1842 med Anne Jørgine Johansdatter Ellingsen, f. 4. september 1811, d. 18. juni 1865. 2. gift med Elen Thorine Hansen, f. 1845, d. 1871, 3. gift 28. mai 1891 med Mathilde Fredrikke Jensdatter Dreyer, f. 3. juli 1863. (Kilde: Slægten Benkestok av Wilhelmine Brandt)Christen Hartvig var sønn av Jens Abelson Ellingsen, f. 17. august 1786, d. 3. februar 1826 og hustru Karen Margrethe Christensdatter Mikkelborg, f. 1779, d. 14. september 1844.Jens sine foreldre var Abel Jensen Ellingsen, f. 9. juni 1753, d. juni 1828, og hustru Karen Schøller Rosenvinge Jørgensdatter Dishington, f. 1743, d. 18. januar 1831.Karen Margrethe sine foreldre var Christen Christensen Mikkelborg, f. 1749, d. ca. 1773 og hustru Lucia Magdalena Andreasdatter Walnum, f. 1751, d. 1789.Abel sine foreldre var Jens Ellingsen, f. 22. desember 1722, d. 24. september 1789 og hustru Margrethe Elisabeth Abelsdatter Mørch, f. 29. mai 1729, d. 10. mai 1816.Christen Mikkelborg sine foreldre var Christen Christensen Mikkelborg, f. ca. 1710, d. 1756 og hustru Karen Ellingsdatter, f. 1716, d. 1718. Karen er søster til Jens i forrige avsnitt. (Og de er igjen søsken til Lars Ellingsen tidligere nevnt i innlegg 2)Karen og Jens (Ellingsen) sine foreldre var Elling Christophersen, f. 1676 og hustru Karen Jensdatter, f. ca. 1680.Christen Mikkelborg (f. ca. 1710) sine foreldre var Christen Hanssøn, f. 1670, og hustru Eva Christensdatter Mechlenborg, f. 1680.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Remi!Kan du sjekke fødsels- og dødsåret til Karen Ellingsdatter (tredje siste avsnitt) en gang til? Født 1716 og død 1718 virker meget usannsynlig når hun rakk å gifte seg og bli mor ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til Remi. Vet du hvem som var foreldrene til Margrethe Elisabeth Abelsdatter Mørch og eventuelt hvor de bodde? Vet du noe om Mørch-navnet? Takker for svar. Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Ikke enkelt å skrive av og til :-)Riktig dødsår på Karen Ellingsen er 1780.Margrethe Elisabeth Abelsdatter Mørch er født og død på gården Saltnes i Saltdal. Foreldrene var Abel Abelsen Mørch, f. 1680 i Bremen, Tyskland, d. 11. januar 1729 på Saltnes, og hustru (gift 13. november 1710, Korskirken i Bergen) Gjertrud Ohmsen, f. 1694 Bergen, døpt 17. mai 1694 Domkirken i Bergen.I følge Slekten Ellingsen av Charles Ellingsen personnr. 6-1 så bodde Abel Mørch noen år som kjøpmann i Bergen med borgerskap av 2. november 1706. Han flyttet etter 1721 til Saltnes, hvor han døde. Skifte begynt 8. mai 1730 og sluttet 25. september 1730.Alle opplysninger kommer fra ovennevte kilde.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk Remi for opplysningene. Skiftene har jeg og der finner jeg Abel Mørch og arvingene hans. Margrethe Elisabeth Abelsdatter Mørch er ett år ved skiftet i 1730 så alderen stemmer. Jeg prøver å finne ut av et noe usikkert Mørch-navn. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan jo gå litt videre på Eva Christensdatter Mikkelborg og hennes aner, med Eva som nr. 1 og anene dobbelt bakover:1)Eva Christensdatter Mikkelborg Født ca 1675-1680. Hun ble gravlagt 02.05.1762 på Lurøy kirkegård. Gift var hun med Christen Hansen som var født i ca 1670. Det var skifte på han i 1744 De fikk 8 barn. Christen og Eva drev gården Hestmona fra 1690-årene(??), og frem til 1719 da de overlot driften til sønnen Hans(min ane).Christen ble anmeldt av sine oppsittere i 1743, for å ha gjort dem fortred på deres mark(fra boka 'Hestmannøy-øya og folket' av Harry Danielsen.2)Christen Olufsen Mechlenborg født ca 1640, som overtok Lurøygården etter sin far. Han var 24 år ved manntallet 1664-1666. Vet ikke hem han var gift med, men jeg har 2 barn på han: a)Eva født ca 1675-1680 b)Hans født ca 16834)Oluf Jenssønn Mechlenborg som ble født ca 1591. Han ble i 1627 utnevnt til fogd i Lofoten, og overtok Lurøy gård etter sine foreldre.5)Adelus Christensdatter født ca 1608 i Brønnøy8)Jens Olufsen Mechlenborg født ca 1565 i Tyskland. Han døde på Lurø gård i ca 1626.9)Abelone Madsdatter som døde i ca 1626 på Lurø gård.10)Christen Stenssønn som var prest i Brønnøy. Han levde fra da 1565 til ca 1635.Jeg har mye mer, men det som er bakover fra disse kan en vel si er litt omdiskutert. Derfor stopper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje var den Johan Abel(Abelsen?) Mørk som ble gift i Herøy på Helgeland Dom.24.p.trinit. 1752 en bror av Elisabet? Han ble iallefall født i ca 1724 ifølge boka 'Slekten Benkestok' av Wilhelmine Brandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.