Gå til innhold
Arkivverket

[#9086] Ambjørn Hansen Lærum f. 1686 i Sande


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Noen som har rede på Ambjørn Hansen Lærum f. 1686 på Ø. Lærum i Sande, og hans etterslekt? Det står mye om den godeste Ambjørn i Sandeboka, men ikke navnet på hans kone, bare hennes mor, og ikke hvor mange barn han hadde, heller ikke hvor han døde. Hans foreldre var Hans Ambjørnsen Jonsrud og Lisbet Hansdtr. Lærum. Jeg antar at Elen Abjørnsdtr., død på S. Revå i 1755, begr. 5/6 1755 var hans datter, da det i Sandeboka s. 263, står at hun hadde som farsarv en del av Jonsrud. Gift med Gerhard Winge på S. Revå, gjestegiver i 1754. De fikk en sønn Hans Gerhardsen Winge. f. 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Har du undersøkt skifteprotokoller (eller registerkortene til disse) eller pantebøker for Nordre Jarlsberg sorenskriveri?Skifteprotokollene har en lakune 1724-1745, men ved hjelp av pantebøkene og ditto registre skal du kunne følge eiendomshistorien til hhv Lærum og Jonsrud og andre gårder Ambjørn Hansson og hans arvinger kan ha sittet med.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Heisan Are :-) Hvis jeg skal undersøke i pantebøker og registre må jeg vel til Kongsberg da? For slikt finnes vel ikke på nettet ennå? Mvh Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.