Gå til innhold
Arkivverket

[#9091] Winther- / Schelderup-familiene i Troms


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

Hei!Min tipp-oldefar var Claus Winther Hendrichsen (f.1819) i Fauskevåg, Trondenes.Han hadde bl.a. en søster som het Anne Catharina Schelderup Hendrichsen (f. 1823)Foreldrene deres var Hendrich Hanssen og Ane Margrethe Jensdtr. Hun var datter av Jens Madsen fra Kiile, Trondenes.Winther-slekten er stor, og jeg vet ikke helt hvor mine folk passer inn. Schelderup-navnet går jo også en del igjen blant Winther-folkene.Noen som kan hjelpe? Jeg vet at mange der ute forsker på Winther-navnet, så kanskje noen har vært borti disse før?Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Hei Malin.Du var inne på nettet og svarte meg den 30.4.når jeg var på søk etter Scheldrup-familien. Og du hadde rett med gården på Huglo. Jeg fekk dette tipset som jeg har brukt. Se http://www.nose.dk/Norge/schjelderup.html Jeg bladde bare rask igjenom, og fant endel med navnene Hendrichsen. Lykke til.Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Hei, og takk for tipset. Jeg hadde sett på den siden en gang før, uten å bli noe klokere. Men nå fant jeg faktisk noe av det jeg lette etter.Ane Margrethe var datter av Jens Madsen og Anne Kathrine Augustinusdatter Schelderup! Det var det navnet jeg manglet...Men hvor Winther-navnet hos Claus kom fra, det vet jeg ennå ikke. Kanskje kom det ifra Hendrich Hansens aner...? Det har ikke lykkes meg å finne ut hvem foreldrene hans var.Noen som vet?Takk igjen, Torleif.Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

I bøkene 'Folk og slekt i Gamle Trondenes' av Bjørkenes og Jensen finn eg desse navna. Prøv å få lånt dei på biblioteket, så vil du finne mykje slekt bakover på Jens Madsen.Henrik Hanssen (1775-1836)står med fødd i Bergen. Kanskje du kan prøve ei etterlysing til det området.mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Hei Gro Berit.Takk for tips. Jeg har allerede funnet en hel del på Jens Madsen, men kommer til å kikke etter boken på biblioteket også. At Hendrich kunne være fra Bergen har ikke slått meg.. Skal sjekke det nærmere.Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Malin T. Petterson

Jeg tar opp igjen dette gamle spørsmålet mitt, nå da jeg ser at flere diskuterer Winther her inne. Jeg lurer altså på om noen vet noe mer om denne Hendrich Hansen (d.1852) som visst skulle være fra Bergen.Han var gift med Ane Margrethe Jensdtr. Schelderup (1784-1870), og far til 5 barn, hvorav ihvertfall en av dem har fått navnet Claus Winther Hendrichsen (Kom Winther-navnet fra hans fars side?). Familien bodde på Trondenes.En teori er at Hendrich kan ha vært sønn av mesterbaker Hans Christian Schnel og Martche Steen i Bergen. Disse fikk en sønn Henrich Petter, døpt 12. nov 1775 i Nykirken, Bergen.Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Hei, BjørnTakk for svar. Ja, kanskje er det han som er dreng i Gausvik, siden han står i listen over dem som var fra Bergen. Hvem han var ellers sier dessverre listen ingenting om. Schnel var tydeligvis sjømann, så han kunne jo ha havnet på Trondenes.. Men trolig er det ikke han heller. I mine notater giftet Henrik og Ane M seg først 29. nov 1812. Men dette kan være feil, da jeg har fødselsdato på eldste sønnen deres allerede i 1810.Men at sogene sier at han var i fra Bergen, kan vel sikkert også bety at han var fra Bergen m/omegn. Da blir det vel som å finne nålen i høystakken. Hans og Henrik var vel neppe uvanlige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hei,eg har berre 'Folk og slekt' og den lista å halde meg til. Det er rett (iflg. F&S) at dei fekk sonen Hans i 1810. Han vart fødd i Kila og døde same år, men må ha vore fødd før ekteskap (noko som ikkje står i F&S utover at det der står at dei vart gifte i 1812).Men sidan dei vart gifte, må ein tru at dei som skreiv boka, tok med dei før ekteskap i den heile familie, utan å gjere nummer av kor tid den fyrste vart fødd. Og sidan det i familiebandet står at Henrik Hansen var fødd i 'Bergen/HO', vil eg tru at dette er noko dei har funne i samband med vigsla; likeeins at han anten var så og så gamal eller at det der står direkte at han var fødd 1775. Diverre har eg ikkje kyrkjeboka tilgjengeleg, men den finst nok på film eller noko slikt.Elles ser eg at vi slektar frå same formora, Anne Hansdotter Nysted, men eg frå ein son (Hans) i fyrste ekteskap med Rasmus Arvesen Warberg.Når det gjeld Winter-namnet, kan det t.d. ha kome inn i slekta ved oppkalling av presten eller ein annan på den tida. Det hende ofte at dei nytta presten eller andre sitt namn som mellomnamn, sjølv om dei ikkje var i slekt. Og dei som vart kalla opp, tok etter det eg kan sjå, dette som ei ære.Elles må eg seie som Bergljot Bjørkenes som var ei av dei som laga 'F&S': Når det var dårlege tider, var (det 'fine') namnet det einaste dei hadde att å vifte med.Og mange i desse slektene leid til tider stor naud, men namna bar dei vidare til nye slektsledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

'Søefarende' Henrich Schnel (f.ca.1783) (innlegg 7) ser ut til å være døpt i Domkirken, mens den i innlegg 6 nevnte Henrich Petter (Schnell) er døpt 1775 i Nykirken.Jeg har forøvrig notert at kona til offiserssønnen fra Bolstad i Luster, (mesterbaker?) Hans Henrik Christiansson Schnell i Bergen (f. 1722, død 1807) var g.m. BARBRO Steen (ikke Martche/Marthe). Er dette samme par ? ('Mine' hadde 10 barn, hvorblant en sønn Hans Schnell f. 1783).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

HeiPer: Her fant jeg dette paret: LenkeNr.48370 (Dåpen til en Hendrich Petter) Ser også 'ditt' par på siden foran.Bjørn: Takk for innlegg. Altså stemte de datoene, og han var født før ekteskap... Jeg får vel med tiden lete mer i kirkebøker. Akkurat nå om dagen har jeg ikke så mye tid og mulighet til bibliotekturer (Baby som krever sitt..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest per helge seglsten

Hør med Statsarkivet i Tromsø om de har militære mannskapsruller for Trondenes. Han vil kunne finnes der, og vil da stå oppført med fødested. Jeg har selv oppklart mysterier ved hjelp av slike ruller. De inneholder forøvrig også ofte interessant informasjon om personens fysikk og framtoning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei. Hvem vet noe mer om disse militærrullene for Nord-Norge - geografisk område og tidsepoke? Kanskje kan man finne noe her når alt går i stå. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Listene jeg har sett var for Lenvik, og var skrevet av og gitt ut i bokform av Lenvik bygdemuseum. De må befinne seg ved Statsarkivet i Tromsø, som er flinke til å besvare henvendelser. For Lenvik fantes det lister fra ca. 1805 og 1814. Det samsvarer jo med turbulente tider i norges historie, slik at det er grunn til å tro at eventuelle lister for Trondenes kan stamme fra samme tidsperiode. Statsarkivet i Tromsø finner du her: http://www.arkivverket.no/tromso/om.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.