Gå til innhold
Arkivverket

[#9099] Løkkeberg


Gjest Rolf Egil Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Egil Pedersen

Min oldemor Sara Pedersen, født 1859 i Fredrikstad, hadde pikenavnet Løkkeberg. Imidlertid forekommer det ingen Løkkeberg i FT1865. I FT1900 finnes det en del Løkkeberg i Oslo, de fleste født i Fredrikstad. Er det noen som har kjennskap til Løkkeberg-slekten fra Fredrikstad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I Østfold finnes det Løkeberg gård i: Vaaler, Skjeberg, Borge og Hvaler. Eller så finner du en Sara Peders. f. 1859 Fr.stad gift med datter Kaia Peders. 1896 i Bjørndalsgade i Fredrikstad 1900. Vet ikke om det er hun. Det er litt på siden av hva du spurte om, men-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Egil Pedersen

Jepp, har registrert at min oldemor Sara Pedersen bodde i Bjørndalsgade i Fredrikstad i 1900. Det finnes også en mulighet for at hennes mor ble enke og senere gift på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Er det noen som vet hvilken Løkkeberg-gård personene i Kristiania og Fredrikstad anno 1900 har navnet fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Løkkeberg rett nord for Gamlebyen - på den andre siden av Fredrikstad-broen = Løk(k)eberg i Borge ... ?Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ja, det er også min favoritt, - og ikke Løkkeberg i Ullerøy sogn i Skjeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg tenker her bl a på slektsbakgrunnen til teatersjef Georg Løkkeberg og hans søster, Tore Segelcke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

Noen av Løkkeberg'ene i Fredrikstad kan nok også stamme fra Løkkeberg på S. Sandøy i Hvaler.(Min mor var russ samt. m. Georg Løkkeberg (Fr.stad og Sarpsborg) som hun kalte 'Goggen' og visstnok hadde svermet litt for...)Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dåpen til Georg Emil 'Larsen', faren til teatersjefen og Tore Segelcke, 9/3-5/4 1872 V.Fredrikstad. Her brukes ikke navnet Løkkeberg, nr.59 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Legg merke til at Georg Emils svigermor heter Løkkeberg i folketellingen 1900 for Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Det er en Sara Andreasdtr Løkkeberg f 1859 i Fredrikstad av foreldre Andreas Eriksen Løkkeberg f 1803 i Borge, døpt 09.01.1803 i Holm kirke antar det er i Borge. og Anne Margrete Svendsdtr f 1817 i Glemmen. Andreas var først gift med Elisabeth Larsdtr og hadde to barn med henne, og deretter 4 barn med Anne Margrete. Informasjonen om hans foreldre står i Gårder og slekter i Tornses og Borge B I s 215.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Takk for det, Anne. Jeg hadde tidligere funnet ut at Anders Eriksen var bosatt på gården Holm i Borge (like ved Torsnes kirke). Jeg fant ham ikke senere på noen Løkkeberg-gård. Men hvis bygdeboka du siterer, anvender navnet Løkkeberg på Anders, forklarer det hvordan navnet kommer igjen senere hos Georg.Men hvilken Løkkeberg-gård var det Anders Eriksen bodde på etter at han bodde på Holm ? Løkkeberg i Ullerøy sogn eller Løkkeberg Borge (Fredrikstad) - eller på Hvaler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Iflg Gårder og slekter i Torsnes og Borge B I s 218 var den ovennevnte Andreas Eriksen Oldefar til Tore Segelcke og Georg Løkkeberg.Boka sier at det var Andreas Eriksens kone Elisabet Larsdtr som var født på Løkkeberg. Står ikke noe om hvor, men utifra at boka ikke nevner sted vil det vel være sansynligvis at det var i Borge. Sier bare at de bodde på Holm, der han var født, og at de flyttet til Fredrikstad mellom 1832 og 1835, der Andreas etablerte seg som glassmester og kalte seg Andreas Løkkeberg.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Glemte å nevne at det er neppe Hvaler dette Løkkbergnavnet kom fra. Lars Larsen (Løkkeberg) faren til Elisabet Larsdtr har jeg ikke funnet igjen på noen Løkkeberg på Hvaler, men hvor han kommer fra har jeg ingen formening om.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Takk, da er dette problemet løst. Jeg visste heller ikke fra før av at Andreas ble glassmester og kalte seg Løkkeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

En kommentar til innlegg 1 og 3. Hvis den Sara Andreasdtr er den samme som nevnt der så døde moren hennes i 1873.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

En kommentar til innlegg 1 og 3. Hvis den Sara Andreasdtr er den samme som nevnt der så døde moren hennes i 1873.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.