Gå til innhold
Arkivverket

[#9103] Trenger hjelp! Riborg Danielsdtr. Trondhjem


Gjest Malin T. Petterson
 Del

Recommended Posts

Gjest Malin T. Petterson

Nå tror jeg snart at jeg tørner... Johanne Nilsdtr. Hveding (ca. 1660) var datter av Riborg Danielsdtr. SkankeTror jeg.Men på nose.dk sine sider om både Rafn, Schelderup og Winther ser det ut til at hun var gift med Nils Mortensen fra Troms, og at dette er Johanne sin far.Så hvorfor sier de fleste andre kilder på nettet at Riborg var gift med Jens Christensen Hveding?Johanne er jo en Nils' datter, og jeg finner ikke noe om at Riborg var gift flere ganger.Er det noen andre som har funnet ut av dette? Er det bare jeg som er treg og ikke skjønner dette?Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

I 'Folk og slekt i Trondenes' står det Riborg Danielsdtr Bull gift med Nils Mortensen, ho står gift for andre gang, kan det vera noko her. Foreldre til Riborg er Daniel Rasmussen og NN Bull.Meiner jeg har lest noko om henne og printa ut, men hjelp! eg har så mykje papirer at eg har problemer med å finne tilbake. Skal prøve å leite litt meire.mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Hei igjen! Ja dette har jeg også sett, men dette tror jeg er feil. Riborg var datter av Daniel Rasmussen og Maren Jensdtr Skanke, mener jeg, og ingen av disse hadde noe med Bull å gjøre.Jeg har sett flere henvisninger til dette navnet, men det blir alltid avvist av de som har forsket på familien. Jeg tror det må være fra denne boken de har fått det navnet...Flere steder (i diskusjonsgrupper etc.) mener jeg å ha lest at Jens var Johannas far... Trolig på grunn av Hveding-navnet..Men samtidig kan navnet komme fra Nils Mortensens far som het Morten Hveding (tror jeg..?)Uff, dette ble innviklet. Noen som kan oppklare alt dette?En ting til oppi alt dette: Aner som jeg har funnet til Maren Jensdtr Skanke viser at familien deler seg ved Radgerd Ketilsdtr og Karl Pedersen, og møtes igjen senere ved Maren. 6 generasjoner på farssiden og 5 på morssiden. Er dette noe som andre har oppdaget også, eller kan jeg ha gjort feil et sted...?Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Hei igjen.Eg fant nå desse papira, godt du kom inn på dette for eg hadde nettopp lagt dette inn i slektsprogram. Hvis du bruke adr. www.artio.no/siec/nDanRas.htm og www.artio.no/siec/nHveding.htm, så finner du forklaringer. Og nettopp det at Bull er feil.mvh Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Takk for hjelp, men jeg kommer ikke inn på sidene du oppgir. Det ser ut som de er blitt fjernet...Mvh Malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martha Sch. Kind

Riborg Danielsdt. var gift I. gang med fogd i Lofoten Jens Christensen Hveding d.1656-58, hadde med han iallefall 3 barn: Christen, Maren og Daniel. Gift II gang med Niels Mortensen d.1696, hadde også 3 barn med ham: Anne Marie, Johanna og Hans. Riborg er min ane i begge ekteskap, håper dette kan være til hjelp for deg. mvh Martha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Har du lest 'Skanke ätten' av Roger de Robelin? Der står følgende s.468 og 469: Ættlinger av Maren Jensdtr. av Hackåslinjen i hennes ekteskap med Daniel Rasmussen (ca.1590, d.i Tr.hjem omkr.1635) Barn nr.6 Riborg Danielsdtr. g.1 m. Jens Christensen Hveding, d.1671, fogd i Lofoten og Vesterålen, hans andre ekteskap. Gift 2. m.Nils Mortensen, fogd i Senja, d.1696.I et notat har jeg skrevet at Riborg skulle være født mellom 1620 og 1630. Kan sjekke dette senere. Har du søkt på nettet f.eks i Googles? På mange hjemmesider finner du anetavler som har med Riborg og hennes to menn. Men kanskje du da blir mer i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malin T. Petterson

Heisann. Jeg tror nok jeg har funnet ut av akkurat dette problemet nå. Men Robelins bok har jeg tenkt å finne også, for den virker innholdsrik.Jeg hadde noen rare årstall tidligere på disse personene, og ingenting stemte liksom, men nå har jeg fått rettet dette opp, og puslebitene falt liksom på plass.Dette er veldig gøy, og jeg takker for svært god hjelp fra alle. Håper jeg kan hjelpe dere med noe en dag.Mvh malin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Beklager at eg ikkje sjekka opp desse adressene først, dei er endra: www.winnem.com/siec/nDanRas.htm og www.winnem.com/siec/nHveding.htm. Her er lagt inn mykje tekst, så dei kan absolutt anbefales.mvh Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten A Berg

Først: Takk til Gro for at du ledet meg rett vei også til denne diskusjonen, og for igår å ha bragt opp diskusjon 4781 Hveding/Bull/Skunk så jeg ble oppmerksom på den.På sidene mine ([url="http://siec.winnem.com>http://siec.winnem.com - se 'Hveding', 'Skunck' og 'Ravn') er temaet behandlet - og som Gro viser til, siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.