Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Roy Ivar Hernes

[#9105] Ole Olsen Vester/Wester

Recommended Posts

Gjest Roy Ivar Hernes

Hei. Min tippoldefar Ole (Olsen) Vester/Wester, født i Vaaler i Hedmark i 1834/35, bosatt i Vaaler i Hedmark i 1865 på gården Svennebykværn. Hvor kom navnet Vester/Wester fra??(Far hans het jo kun Ole Olsen...) Hvor befant han seg i 1875? Han var yrkesmilitær og hadde underoffisers grad i 1865. Når giftet han seg, og med hvem? Jeg er ikke så godt kjent med digitalarkivet, så all hjelp mottas med takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rolf Egil Pedersen

Hei! Pikenavnet til min samboers mormor var Ragnild Wester og hun var født i Åsnes i Hedmark. Bosted ved fødsel var antagelig gården Sjølikvern. I folketellingen for 1900 så finner jeg en Ole Wester gift med Karen Martea Wester og de er bosatt på gården Sjølikvern i Åsnes kommune. De har barna Karl Gustav, Inga Olava og Johan Olaf. Navnet Wester stammer med nesten 100% sikkerhet fra Sverige. I DIS sin database finner jeg mange koblinger til navnet Wester og personene bak disse er nesten uten unntak svenske.Når det gjelder å finne personer så er det viktig å vite at det i eldre folketellinger kun ble brukt farens fornavn som etternavn (eks. Ole Olsen) mens man i nyere folketellinger kan søke på det vi idag kaller for familienavn (Wester). Wester er da mest sannsynlig et gårdsnavn i Sverige, antagelig rundt Ørebro-området.Lykke til videre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.