Gå til innhold
Arkivverket

[#9105] Ole Olsen Vester/Wester


Gjest Roy Ivar Hernes
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Ivar Hernes

Hei. Min tippoldefar Ole (Olsen) Vester/Wester, født i Vaaler i Hedmark i 1834/35, bosatt i Vaaler i Hedmark i 1865 på gården Svennebykværn. Hvor kom navnet Vester/Wester fra??(Far hans het jo kun Ole Olsen...) Hvor befant han seg i 1875? Han var yrkesmilitær og hadde underoffisers grad i 1865. Når giftet han seg, og med hvem? Jeg er ikke så godt kjent med digitalarkivet, så all hjelp mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Rolf Egil Pedersen

Hei! Pikenavnet til min samboers mormor var Ragnild Wester og hun var født i Åsnes i Hedmark. Bosted ved fødsel var antagelig gården Sjølikvern. I folketellingen for 1900 så finner jeg en Ole Wester gift med Karen Martea Wester og de er bosatt på gården Sjølikvern i Åsnes kommune. De har barna Karl Gustav, Inga Olava og Johan Olaf. Navnet Wester stammer med nesten 100% sikkerhet fra Sverige. I DIS sin database finner jeg mange koblinger til navnet Wester og personene bak disse er nesten uten unntak svenske.Når det gjelder å finne personer så er det viktig å vite at det i eldre folketellinger kun ble brukt farens fornavn som etternavn (eks. Ole Olsen) mens man i nyere folketellinger kan søke på det vi idag kaller for familienavn (Wester). Wester er da mest sannsynlig et gårdsnavn i Sverige, antagelig rundt Ørebro-området.Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.