Gå til innhold
Arkivverket

[#9109] Olof Erikson Tvaltorpet 1834-1915


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Hei å hå alle sammen.Sliter litt med denne svenske forfaderen min her jeg. Han gifter seg 24.06.1861 i Fet kirke med Anne Sophie Gulbrandsdtr f. 1834 på Nordre Garder.Problemet er at hans fødested har denne presten der borte skrevet temmelig utydelig. (kan se ut som Sverige eller noe slikt som Sælerud??, men er ganske uikker på det)Da han gifter seg er hans far oppgitt å være Erik Matson Tvaltorpet. I følge bygdeboka for Fet, så skulle Olof være fra Gunnarskog, noe jeg finner temmelig tvilsomt. For det finnes ingen Olof Erikson, døpt der i 1834 eller tidligere. Men i 1840 derimot ble det født en, med far Erik Matson. Problemet med han er at han giftet seg i sverige å ble boende der.Men denne Olof hadde en bror som het Magnus, og han flyttet til Norge, og Magnus var forøvrig født i 1834. Kan denne Magnus ha tatt sin brors fornavn, eller er det utenkelig ?????Men i 1875 tellingen for Fet, er Ole Eriksons fødested sagt å være Småland.Er det noen som kan gi meg råd om hvor jeg skal gå får å finne hans riktige fødested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Magne Pettersen

Drar frem denne igjen da jeg har funnet noen flere spor. I 1861 reiser det en Olof Eriksen fra Tvältorp u Treskog, Gunnarskog. Han reiser til Norge (jeg finner det ganske sannsynlig at det er denne som havner i Fet og gifter seg der senere samme år).I husforhørslengdene i Gunnarskog. Står det at han er født 16/03 eller 11.05/06 1833 i Norge. Hans mor heter Kari Torstensdtr og er født 30.03./07.1806 i Norge. Det er visstnok snakk om Vinger i Hedmark, for mor og barn. Faren heter Erik Mattson. Noen som kan slå opp i kirkeboka for meg ??. Ville vært meget takknemlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fra MormonarkivetKari Torstensdtr. f.30/3 1806 Vinger. Foreldre:Torstein Isaksen og Marte Gulbrandsdtr,Martea dpt.8/11 1829 og Ole dpt.9/6 1833 Vinger. Foreldre: Erik Mathisen og Kari Torstensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Også fra mormonarkivet(lønner seg å sjekke opp)Torstein Isaksen f 1771 gifter seg 4/4 1799 Vinger med Marte Gulbrandsdatter f.1778-D 1812.Hennes Foreldre:Gulbrand Erlandsen og Marte Olsdatter.Ane Sophie dpt.26/1 1834 Fet.Akershus Foreldre:Gulbrand Olsen og Anne Hansdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

I telling for 1801 Vinger:Da finner vi Torstein Isaksen og Marte Gulbrandsdtr. På gården Colbjørnrud. Han er husmann og skredder.Martes foreldre Gulbrand Erlandsen og Marte Olsdatter er da på gården Svendrud. Han som bonde.Jeg merker meg at det er påfallende mange som heter Matthis i dette området.Også Erik. Så det kan være en tjangs at også Erik Mattison er født her.De to første barna Marthea og din Ole ble jo født i Vinger. De kan jo senere ha utvandret til Sverige.Mange svensker kom forresten også hit,Det hadde kansje vært lurt og lånt bygdeboka for Vinger,Skrevet av Øyvind Lillevold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei igjen..Takk for alle gode tips og råd begge 2.Den dåpsdatoen som fs har oppgitt stemmer med den som er oppgitt i husforhørslengene. Så det er nok den samme Ole som er født i Vinger.Erik Mattson og Kari Torstensdtr, flytter mye frem og tilbake Norge/Sverige. De flytter til Sverige mellom 1832-42, og i 1856. Som sagt så flytter sønnen deres Ole tilbake i 1861. De hadde hvertfall minst 5 barn..Erik Mattson er ikke fra Norge, men fra Gunnarskog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ole Eriksen f. 11. mai 1833 Kjærret,Utgården i Vinger, døpt i Eidskog kirke, Matrand 9. juni 1833. Foreldre Erik Mattisson f. ca 1794 og Kari Tostensd. f. 1806 Kolbjørnsrudsæter. Erik Mattisson melder utflytning fra Vinger sogn 26. oktober 1840 med kone og barn til Börtan i Gunnarskog hvorfra han i sin tid innflyttet. Erik og Kari ble viet 12. april 1830 i Eidskog kirke. Du finner min Email. adr. i en av mange innlegg på Brukarforum, dersom du vil ha ytterligere opplysninger. Hilsen Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.