Gå til innhold
Arkivverket

[#9110] Folketelling 1875.Nes kommune 0236


Gjest Bjarne Lausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Lausen

Jeg leter etter slekt i Akerhus,Nes kommune.0236 Kan ikke finne folketelling for denne komunen fra 1875.i digitalarkivet.Kan noen hjelpe meg å finne ut om den eksiterer noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Folketelling 1875 for Nes finner du ikke på Digitalarkivet enda. Du må i så fall lete i originalen som befinner seg på Statsarkivet på Kringsjå i Oslo. Hvilke gårder/personer er du interessert i ? Kanskje jeg kan hjelpe deg ? Jeg har kirkebøkene og bygdebøkene for Nes tilgjengelig og kan kanskje finne noe der for deg. Mvh Pål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Lausen

Hei Pål på Kongsvinger. Dette hørtes spennende ut. Angående Folketllingene foe 1875 Nes 0236 Jeg søker etter personer på bosted Sten(stein) Nr.1 Johannes Andersen Født 1822 i Värmland Sverige min tippoldefar.Med Hustru Kristine (Amalie) Kristensdatter F.1838 Kristiania 2 av barna August Johansen F.1861.Kristian Johannesen F.1865.Disse har jeg funnet 1900 Telling. Leter også etter min oldemor Mina (Albertine)Kristiansdtr.(sen)F.1874 Nes (Udnes)Bosted Tveiten? Min E-mail:Lausen@online.no På forhånd Takk Bjarne Lausen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Hei! I Nes Bygdebok bII s 239 Stein, husm.plass under Stor-Fenstad Jan Andersen fra Sverige kom til Stein under Stor-fenstad omkr. 1860. Han var g.m. Marte Marie Amundsd. død 1884. Barn: Karoline, gm Peder Andersen Slolia, kom til Romsås, Kasper f. 1862, Johan f. 1864 gm. Gusta Olsen Holtet fra Grue, Jan Andersen ble etterfulgt på plassen av sin sønn Kasper.Det bodde en familie til på Sttein, nemlig Johannes Andersen som også kom fra Sverige. Han kan ha kommet til Stein omtrent samtidig med Jan. Johannes var gift m. Kristine Amalie Kristensd. fra Kristiania. Barn: August f. 1861, til Eidsvoll, Kristian f. 1865 til Kr.a., Berte f. 1874 d. ung, Alfred f. 1878 (se utskilte bruk). Johannes pliktet 6 dager i året for plassen. Hans sønn Alfred kjøpte Stein i 1907.så side 232 samme bok: Stein gnr. 64 br. nr. 7 ble skilt fra br.nr. 6 i 1907 og solgt til Alfred Johansen f. 1878 gm. Mina Kristiansen fra Udnes. f. 1874, d. 1943 (el. 1944) barn: Karen d. ung, Johannes, Astrid gm. Alfred Olsen, Maria gm. Ole Ødegård, Laura, Anna gm. Ludvig Tønesen. Alfred Johansen har brutt pp ca 20 mål og oppført alle husene som nå står på eiendommen. Stein er nå på ca. 20 mål.Fant ingen Mina på Udnes ved en fort mys. Siden du bor i Oslo, kan du jo ta deg en tur på Riks/statsarkivet. Der har de jo alt.... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Lausen

Takk Laila.Johannes Andersen er min tippoldefar,Alfred Johannessen min Oldefar,skal ta meg en tur på Riks/statarkivet.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.