Gå til innhold
Arkivverket

[#9111] Invandring fra Sverige


Gjest Bjarne Lausen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjarne Lausen

Trenger hjelp til å finne ut om det finnes noe invandrer register eller annet fra Sverige til Norge Ca.1850-1865.Fra Värmland til Hedmark og Akershus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ikke så vidt jeg vet. Jeg prøvde meg med fødested inneholder 'rmland' i 1865 tellinga, men fikk kun opp et fåtall svensker i Norge fra Värmland. Derimot hvis du putter fødested inneholder 'SVE' inn i søkekriteriene så vil du få opp mange svensker både i Akershus og Hedmark.Du kan jo også gå inn i digitalpensjonatet på inn-og utflyttede fra Hedemark. Søk på inneholder 'mland' så vil du finne noen svensker der også. Som du ser har du noen muligheter,men kanskje ingen snarveier. Har du prøvd deg på anbytarforum (Røtter)? Kanksje det finnes noe register over utvandra svensker til Hedemark/Akershus der.Er du på jakt etter noen spesielle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Lausen

Hei Jeg søker etter 3 brødre som kom fra Värmland i Sverige.Ca 1860.Di bosatte seg til slutt i Nes 0236 Kommune.Akershus Johannes Anderse(o)n F.1822(1819) S.Høg(Høgerud)Min Tippoldefar. Bror 1 Jahn Anderse(o)n F.1823 (1825) ' ' Bror 2 Anders Anderse(o)n F. ???? ' '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er det fødselsstedet i Sverige du egentlig er ute etter? Vet du hvor stedet eller gården S (tora)Hög (erud) ligger i Värmland? Det skulle være mulig å finne det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

S.Högerud ligger i Arvika, Jösse Härrad i Värmland. Om det lå der før, eller om navnet finnes et annet sted også er jo mulig. Forøvrig bodde min oldefar også i Jösse Härrad før han kom til Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Lausen

S.Høg og Høgerud ligger Värmland.Det har jeg funnet på gamle kart jeg har kjøpt fra Sverige. Om personene mens de var i Sverige har jeg ikke funnet ut noen ting om enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Nystrøm

Du vil også finne S. Hög i Huggenäs, som nå er en del av Södra Ny sogn i Värmland. Jeg har tilgang til kirkebøkene (inkl. utvandringslister frem til ca. 1860) fra Huggenäs og S. Ny, og skal undersøke om personene dine finnes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Nystrøm

Ja, nå har jeg sjekket husförhörslängder for Huggenäs, men fant dessverre ingen Andersson som kunne passe på Södra Hög i tiden 1821-25. Kanskje S. Högerud, Arvika er et bedre sted å lete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Lausen

Det er nok S.Høg (Høgerud)Arvika som må være det mest riktige stedet.Takk igjen for at du vil hjelpe Hilsen Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Bjarne. Tror jeg har funnet folka dine.Forsamling. Høgerud i Værmland. S. HøgAnders Brynteson 21.07.1791 Kone Kjerstin Olsdotter 21.10.1784. Tror deres fødested er Nyed? (oxo i Værmland? Deres barn 1.Cajsa 1814 2.Anne 1817 3.Martha 1819 4.Johannes 1823 5.Olaf 6.Jan 1824 7.Anders 22.11.1825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Lausen

Dette er mine personer,jeg hadde også 2 av jentene Cajsa og Anne.Martha og Olaf(var årstallet der?)Han hadde jeg ikke.Min oldefar Johannes har jeg nå 3 årstall på 1819,1822 de har jeg funnet i Norske tellinger.Nå 1823.Jeg vet det kan være litt foskellige årstall på de tiden.tror ikke de var så nøye på den tiden.Hvor fant du disse?Er det et sted jeg kan finne ut mere om dem? Tusen takk for hjelp så langt MAGNE. Johannes.Jan.Anders Kom til Norge CA.1860.Vet noen om Emigrasjonslister fra Sverige?Imigrasjon til Norge på den tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Bjarne.På denne adressen vil du finne, kirkebøker (gifte, døde og fødte, utflyttete) og husforhør i Sverige. Det koster litt penger selvfølgelig, men ganske ålreit. Kan anbefales :)De har lagt ut ganske mye fra Værmland :)https://secure.genline.se/start.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Lausen

Takk alle som svarer meg her.Dette er gode tips for meg.jeg er 'fersk' når det gjelder å finne fram på Nettet.Med dette får jeg mye å gjøre framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Tysland

Hei Bjarne,Mine svenske aner imigrerte også på den tiden. I følge folk på Riksarkivet var det ingen lister den gang. De vandret fram og tilbake som de ville.Jeg venter på microkort fra SVAR fra bl.a. Arvika. Skal sjekke dine navn også når jeg får dem.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Bjarne.I følge husforhør 1856-1860 i Høgerud. Står det følgende.Jan Andersen f.23.05.1824 flyttet til Norge 1857 Broren Anders f. 23.11.1825 flyttet til Norge 1859Ingen andre av barna er nevnt på S. Høg, denne periodenDeres far Anders Brynteson, er blitt enkemann. Hans kone Kjerstin Olsdotter døde. 06.01.1859 Det ser ut til at Anders og Kjerstin er født i Høgerud, og ikke Nyed som jeg oppgav i et tidligere inlegg.Skal se om jeg kan finne noe mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

God morgen :)Gifte 1814 no 1. Drengen Anders Brynteson Høg og Pigan Kjerstin Olofsdtr (?). Gift 11.09.1814. (så sttår prestens navn, kan ikke helt tyde det)Cajsa 27.12.1814 Anna 02.01.1817Kjerstin Olsdtr. døde 6 jan 1859, begravet 30 jan. Hun døde av kreft, 74 år gml.Sønnen Johannes Anderson f. 01.10.1822 flyttet til Norge 13.04.1850 i Følge husforhør 1846-1850Håper noe av dette var til hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Lausen

Hei Magne Dette var supre greier.Dette er min familie og du har funnet ut masse som jeg har letet etter.Nå får jeg masse info og føre opp.Hvor har du funnet dette?Internett?på mikrofilm?Eller andre?Takk så langt.Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei. Joa dette har jeg funnet på internett, på den linken som jeg skrev opp tidligere.Fant litt til. Fødte 1791. f. 22.03. dpt 25.03. Anders. S. Høg Foreldre: Brynte Olson og hustru Kjerstin AndersdtrBrynte Olson er født 05.10.1755 gift 1786 med Kjerstin Andersdtr er født 1766-1809 Følgende barn.Karin 15.10.1787,Kjerstin 1789-1791,Anders 1791,Olof 20.10.1793,Maria 29.04.1796,Kjerstin 01.06.1798,Britta 07.07.1801,Anna 16.05.1804,Martha 26.09.1809Alle er født i Høgerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Fødte/Døpte 1784. F. 21.10, dpt 24.10. Kjerstin. på Taseboda Foreldre. Olof Olofson og Ingjerd Andersdtr.Olof Olson født 1750 gift 1773 m Ingjerd Andersdtr f. 1746 Deres barnBritta 1775Erik 1777Anders 1779Karin 1782Kjerstin 1784 De fikk muligens flere barnNå har jeg ikke tid til å skrive mer, skal snart på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.