Gå til innhold
Arkivverket

[#9117] Charles Durie, britisk konsul i Kristiania, Oslo


Gjest Per Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Hansen

Ønsker flere opplysninger om Charles Durie, som var britisk konsul i Kristiania helt på begynnelsen av 1800-tallet. Han var gift med Eliza Hall Durie, d.13.02.1843,hun var da enke. Jeg vet at de hadde en sønn som også het Charles Durie f. 19.12.1806 i England. Sønnen var gift i Kristiania og hadde en datter som het Elisabeth Hall Durie, d. 27.03.1834, hun er omtalt som hans eldste datter. Sønnen ble senere gift i Sør-Odal, Hedmark. Om det er noen som vet om konsul C. Durie hadde flere barn, eller kanskje hvem sønnen var gift med, mottas alle opplysninger med stor takk. Mvh. Per Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

På Familysearch fant jeg en Helen og en Vilhelm Durie som giftet seg her. Skulle vel kanskje tro at de kan være barn av din konsul.Hellen DURIE,gm Peter EGER den 10. Jun 1836 Domkirken, OsloVILHELM DURIE, gm DORTHEA CHRISTINE HOLMSEN den 5. Jan 1850 i Kraakstad, Akershus. I 1865 tellinga finnes forhenværende kjøpman Wilhelm Durie i Kristiania, 47 år, født i Ullensager. Dvs. f. i 1818. Om dette er konsulens sønn eller barnebarn vet jeg ikke.Har du vært inne og tittet på Durie i Genforum? Faktisk så er det en som jakter på sine norske Durie aner der: http://genforum.genealogy.com/durie/Skrivemåten i folketellingene kan variere, fant bl.a. en Durrye i Fredrikshald. Vet du hvor i Skottland slekten kommer fra? Hvor ble denne Charles født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Hei Nina. Mange takk for svar og hjelp så langt. Har vært inne på Durie i Genforum, så det var en Tim Durie som etterlyser sine slektniger fra Norge. Sønnen til konsul Durie emigrerte til Texas, med kone og mange barn, har ganske mange opplysninger om familien her i Norge og i Texas, som jeg tenkte å sende til Tim Durie. Vet dessverre ikke hvor familien opprinnelig kommer fra i England, og når de ble født. Har sendt en e-post til den britiske ambassaden i Oslo for å høre om de kan hjelpe meg med saken, kanskje de har en oversikt over tidligere konsuler og ambassadører. Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Per i Brummunddal`n ! Jeg har også sendt en mail til denne adressen, blir spennende å se om vi får svar. Min konsul vet jeg som sagt ikke navnet på, vet bare at han var gift med en skotsk dame med pikenavn Potter. Hilsen Else Kari i Moelv født i Brummunddal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved søk i Norge på bare etternavnet på Fam.search kom det opp: Anna Helene f. okt 1857 Odalen, foreldre Charles Durie og Mrs. Pauline Durie.----Gina Kristina Durie f. 1873 Odalen, foreldre Knut Albert Durie og Lena Masthea Gullrandeen.----Knut Albert Durie fca. 1849 Odalen.----Helen Durie gift 10/6 1836 Domkrk. Peter Eger.----Knut Albert Durie gift 1872 Odalen? Lene Masthea Gullrandeen.---Ragna Elise Durie gift 26/3 1892 Paulus krk. Nils Peter Gotfred Holter.---Vilhel Durie gift 5/1 1850 Kråkstad Dorthe Christine Holmsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei, jeg glemte en person funnet ved søk alle land: Døpt 24/10 1807 Dunfermline, Fife Scotland-Catharine Durie , foreldre Charles Durie og Eliza Hall. Ser ut som om han enten kom fra Scotland eller var innom der. Ellers finner du flere i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hei Else i Moelv! Vedrørende Potternavnet: på 1801 tellinga finnes det en kone Anne Potter i Tune, 28 år. Kanskje du skal sjekke opp hvor hun kom fra? Det kan jo være en eller annen sammenheng. De giftet seg 1793 i Kristiania. Tydligvis kom begge fra England.Mannen John Alexander var 32 år i 1801, dvvs noe ung kanskje til å være konsul i 1790? Eller.....????I Steigen i Norland fantes det samtidig en fostersønn Johan Fridrich Potter, 12 år.Snodig å se hvordan debattforum til dels dreier seg om skotske, engelske, svenske aner og emigranter til USA.Hei Brumunddal! Jeg ville fortsatt å lete i Dunfermline, Fife i Skottland og samtidig funnet meg en diskusjonsgrupe for klanen Durie. Gjetter på at de har rimlig god oversikt over hvem som utvandret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Nina ! og hei Per ! Jeg svarer på spørsmålet ditt her siden du kanskje ikke titter innom mitt innlegg. Yess jeg kjenner John og Ann Potter, det er de som er i slekten, min manns slekt vel å merke. Det er nemlig Anns søster som er gift med denne konsulen.Jeg vet de kom fra Broxburn Uphall i Skottland,men Ann og Potter er litt for vanlige navn deromkring så for å være sikker prøver jeg å finne hennes søsters navn. Beklager Per at jeg bruker plassen din, har du fått noen respons fra ambassaden ennå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Anne Potters barn hadde sikkert noen foreldre (se hennes giftemål), og henes barn noen faddere. Har du sjekket ut det.PS. kanskje du skal lage deg en egen diskusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Må få lov til å si hjertelig takk til dere DAMER som har hjulpet meg så langt, dere er utrolige!!! Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Hansen

Til Else Kari i Moelva. Har ikke fått noe svar fra ambassaden ennå, venter fortsatt i spenning på hva de kan bidra med. De ble vel litt forskrekket da de fikk spørsmål om to konsuler på en dag. De får få litt tid på seg da. Har du hørt noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari Ulven Vilhelmsen

Hei Per! Nei det ble nok for mye for dem. Vi får vel bare vente å se. Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Se den nye diskusjon 9440. 'Who was Wilhem Durie'. Kanskje noen kan hjelpe Bob fra New Zealand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charles Durie information

Charles Durie was born in 1778 in Dunfermline, Fife, Scotland. His parents were John Durie and Katherine Stark. From 1815 to 1832 he was British consul at Christiania. He married Eliza Hall.They had three children that I know of - David Stark born 1804, Charles born 1806 and Catharine born 1807- all born in Scotland. There is also a Wilhem Durie who on his marriage record claims his father was a consul by the name of David Durie but was an illegitimate child born to Pigen Kirsten Sorensen and John Dyrvold, a ship's captain. I have a lot more information about this family - Charles the consul was my gg grandfather.I have some questions:Per Hansen - You mentioned Eliza Hall Durie -d. 13 February 1843. Can you please tell me where you found this information.You also said that there was an Elisabeth Hall Durie born 27 March 1834 and that she was Charles Durie's (the son of Charles the consul) eldest daughter. He did not marry Pauline Hagerup until after her first husband died in 1838. Can you tell me who the mother was and whether she was married to Charles. Perhaps it was Eline Embretsdatter Gravberget with whom he had a daughter named Emilie in 1839?Can you please tell me the source of your information.Also in the list of Durie comments it states Helen Durie married 10/6/1836. Is it possible to know her parents and her birthdate?And.... Ragna Elise Durie married 26/3/1892 - can you tell me the names of her parents and her birthdate?Thankyou to everyone who has posted information about the Duries.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Nina Møller Nordby

Hej! Ved en tilgfeldighet kom jeg over en 'Durie' i Familysearch og tenkte da på denne diskusjonene for en tid tilbake. Jeg kan ikke minnes å ha sett denne varianten før, men om den allerede finnes får du bære over med meg. Husker jeg ikke helt feil etterlyste noen nettopp kona til denne Charles:ARTHUR WALESLEY CHARLES,born 14 APR 1853,Christening: 12 JUL 1853 Strom, Hedmark, Norway. Foreldre Charles Durie og Pauline Paulsen.FREDERIKKE CHARLES,Birth: 02 JAN 1851,christ: 22 JUN 1851 Strom, Hedmark,Father: CHARLES DURIE-OUS,PAULINE PAULSEN.PAUL ROBERT CHARLES,Birth: 03 JUL 1848,Christening:24 NOV 1848 Sor Odal, Hedmark, CHARLES DURIC,PAULINE PAULSEN.Tydligvis fikk barna etternavnet Charles og ikke Durie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

At ungene er kalt Charles og ikke Durie kan likegjerne være Familysearch sin kreativitet, siden ungene er født i Norge. Patronymikon....I kirkebøkene sto det vel sjelden etternavn på ungene i den tiden..... men dette kan sikkert andre bekrefte! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Hei Per.Det er en stund siden nå, men i dag kom jeg over litt nytt om Charles Durie, engelsk konsul. Mulig du har det fra før men jeg skriver det av da det ikke er mye.K: Bærum, en bygds historie bd. I, s. 331, Kjørbu gård i vestre Bærum:'Efter Grauers død i 1819 solgte sønnen, J.H. Grauer, ved skjøte av 18. mars 1825 gaarden for 12000 spd. til kjøbmand Ole Ring i Kristiania, som dog ikke bodde der den hele tid, han eide samme, idet den engelske konsul Charles Durie, der først hadde pant i gaarden og siden synes at ha kjøpt den, i flere aar bebodde den og skal ha oppført træbygningen; men allerede i 1832 lot Ole Rings enke gaarden bortsælge ved tvangsauksjon.'Ingen ting i kirkebøkene for Asker som også dekker Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.