Gå til innhold
Arkivverket

[#9118] Marta Olsdtr. f. ~1761 fra Sverige>>>Røros


Gjest Kirsten I. Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten I. Aas

hei, håper det er noen som kan hjelpe meg, selv om det er Svenske data jeg spør etter:Marta Olsdatter red til Sverige å skaffet seg papirer på at hun kunne gifte seg (på Røros). Det sies at hun brukte en uke på turen. Den 8.juli 1791 skrev prost Anders Adolph Grundén i Söderala, Södra Helsingland: at hun der var konfirmert, hadde kommunisert og var fri for ekteskapskontrakt. Hennes barnebarn skal ha fortalt at hun iblant skal ha snakket et språk ingen forsto - slik antaes at hun har Finske røtter. Hun døde 17. august 1858 og ble da sagt å være 97 år, altså kan hun være født 1761.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Dette er vel den Martha Olsdatter som gifter seg med Hans Johannessen Røragen høsten 1791. I FT 1801 kalles hun av én eller annen grunn for Martha Andersdatter, men det må vel være feil? Alderen ble i 1801 satt til 33 år, dvs. født ca. 1768.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I. Aas

Ja, det er rett person. Hvis du sjekker med kirkebøkene (Holst sine avskrifter) for Røros er det derfra jeg har dette med Olsdatter; både for giftermålet og for barnas dåp og konfirmasjon.Det ser ut til å være vanskelig å få hjelp til noe på de svenske forumene - derfor ville jeg prøve her. Alder og annet har jeg funnet ved hjelp av bygdebøkene for Røros og Holst sine avskrifter og har større lit til dette enn til denne FT 1801.Søderala ser ut til å vøre litt sør-øst for Østersund - litt ut mot kysten av Bottenviken. Men det er jo litt vanskelig å lete når en ikke vet hva länet heter og hvilke kilder en kan få hjelp av der borte - så hvis du vet noe mere er jeg glad om du vil dele med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Kirsten, Ser nu att Knut Bryn lagt ut en fråga om 'Martha Olsdatter fra Söderala' i Anbytarforum. Om ni inte lyckas få svar där lämnar jag här en länk som går direkt till SVAR:s sammanställning av mikrokort från Söderalas kyrkoarkiv:http://194.198.128.222/katalog/13321/s005200.htmSom ni ser är det synnerligen omfattande. Kort bör kunna lånas genom bibliotek i Norge, om jag inte är fel underrättad. För forskning i Hälsningland, se också: www.genealogi.se och då under Tips och råd, landskap, Forskartips om Hälsingland m.m. Här verkar finnas mycket att hämta. Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Her får du jo en del å arbeide med, Kirsten. Jeg vil bare legge til at Söderala er ganske langt fra Östersund. Hvis du tar en kikk på dette kartet, vil du se at Söderala er like vest for Söderhamn som ligger mellom Gävle og Hudiksvall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I. Aas

jeg takker dere begge for mye nyttig så langt - og kan bare unnskylde meg med at kartet jeg hadde sett på tidligere var så lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Knut, Även om det inte handlar om temat..... Får jag passa på att fråga Dig var jag finner någon instruktion till att skapa länkar i detta forum? Jag klarar det i Anbytarforum, men har inte vågat försöka här. Mvh, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Stikkordet er HTML-koding. Ellers får jeg vise til innlegg 8710 i 'Arkivforum' der det samme spørsmålet ble stilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Hej Kirsten, Ännu inget svar i Anbytarforum under Söderala. Ett tips! Vänd Dig till Lars Nylander direkt. Hans e-post finns i forumet. Lycka till! Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.