Gå til innhold
Arkivverket

[#9121] Lawrence Davidson Hjortland/Hjortås, Kvinnherad


Gjest BK Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest BK Williamsson

Lawrence Davidson f. 1595 i Skottland som kom till Hjortand 1613 och gifte sig med Magnhild Arnesdotter Hjortland .Familysearch.com har också uppgiften att fadern ska ha hetat David Lawson. Man ser inte källhänvisning till uppgiften, kan vara rätt förstås ...eller en gissning från Lawrence familjenamn.Enligt uppgifter i Kvinnherads bygdeböcker ska han ha varit av släkten Lawson (vilket är Clan of MacLaren) och inte Maxwell i Skottland.Har någon mer uppgifter om tidigare släkt till denne lensmann Lawrence Davidson ? Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BK Williamsson

Tack Tore, jag blev inte så mycket klokare av 7490 ändå men det verkar som om H.Chr. Hjortaas som är refererat till i bygdeböckerna anser att det är Lawson familjen det handlar om och inte Maxwell.Jag har svårt att få tag på dessa Hardanger skrifter här i Stockholm. Vad är själva tanken i H.Chr. Hjortaas artikel till varför det skulle vara Lawson och inte Maxwell eller någon annan släkt? Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Gå til siden: http://www.abdn.ac.uk/ssne/ Dersom du går inn på 'view records' og legger inn søket ditt vil du få frem:'Laurence Davidson Lawson was the son of David Lawson who emigrated from Scotland to Norway in the 17th century. Laurence was born in 1594 and emigrated to Norway in 1613. There he married Magnhild Arnesdatter of Hjortland-Hjortaas. Laurence served the sheriff of Strandebarm, and also represented the district at the royal celebration of King Frederik's election in 1657. Their son Thomas Lauridzson later became the sheriff of Strandebarm. Laurence died in 1666. (Statsarkiv, Bergen: L.H. Horton, Ancestral History of the Grey-Lason-Hjortaas family, (California, 1963), p.25)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BK Williamsson

Tack Nina för ditt svar. Det verkar som om det finns något belägg för antagandet att han var en Lawson. Jag ska försöka få tag på de tre artiklarna som är hänvisade till ovan. Antagligen så finns väl beviskällorna i de artiklarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BK Williamsson

Angående Sir David Maxwell f. Lord Nithsdale, yrke: 2nd Earl of Nithsdale som nämndes i inlägg 7490 så kan jag se detta om man läser om Maxwell på webben:[url="http://www.hull.ac.uk/lib/archives/paragon/1997/scot.html>LenkeRobert Maxwell of Caerlaverock (1613-1646), 1st Earl of Nithsdale Robert Maxwell (1620-1667), 2nd Earl of Nithsdalehttp://www.clanmaxwellusa.com/mearns.htmThe lands and Barony of Mearns continued in the possession of the Lords Maxwell and Earls of Nithsdale until about 1649. Robert, 2nd Earl of Nithsdale, found himself in financial difficulty because of the debt his father had incurred in support of King Charles I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore J. Mehl

Det er mange som har latt seg fasinere av at David muligens var sønn av en eventuell Lord Nithsdale. Men, ser man nærmere på årstallene så er dette umulig. Ser man i Maxwell historien så ble den første Lord Nithsdale rundt 1635/40 slik at dette umulig kan være faren. Desverre er det mange på nettet som ikke har klart å fjerne denne opplysningen slik at misforståelser unngås.Det er nok mer riktig som Nina Møller Nordby sier, og som du også antyder, at David var av Lawson slekt - selv om H.Chr.Hjortaas ikke klarte å bevise dette fullt ut. Referansen Nina har er fra den norske utgaven av samme dokument: 'Stamtavle for Grey-, Hjortaas- og Lawson-ættene. H.Chr. Hjortaas. Hardanger 1962.' L.H.Horton er sønn av H.Chr. Hjortaas (Horton er amerikanisering av Hjortaas)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Knut Handeland

Det virker på meg (uten å være negativ)som at det er gamle sagn ute å går.Det var vel litt værre å forske slekt før data-alderen og derfor er det mange løsninger ute å går.Det bodde Skotsk adel på Hjortland-Hjortås, men det som jeg undrer på er om ikke Lars Davidsson kunne ha vært sønn av David Pust og igjen bror av Bergensborger Isak Davidsson (Pust)?Isak er også nevnt på Tøse i Strandvik.Marta Brynjulvsdatter fra Nes på Varaldsøy kunne vært disse to sin mor.I Tingboka for 4 Oktober 1650 fortelles det om...Presenterit for Retten Tomas Green aff Eidenborgs i Skotland, thillige med hans fuldmegtig Nils Brønilsøn NessDenne Tomas kan være den samme som Tomas Grey på Bergenshus.Det fortelles om en Rustning på en av gårdene og det tyder trolig på en militær sammenheng.Adelsmannen Tommas sies å ha 2 ektefeller. Elisabet Hansdatter Brock og Brita Ingemarsdatter Tråvik.I den samme Tingboka nevnes en Hans Tommasson på Børsheim.En kan undres over om han ikke hadde ei kone til som var Lensmann Lars si datter ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

David SkotteUtdrag av Tingbok nr 3 for Sunnhordaland. Anno 1651 Den 29 Novembr...forsamblede Vdj Høgshaffn, huor da for oss vdj Rette møtte Dauid Effuerkwam aff Eidenborg i Skotland thillige med hans thilforordnede Fuldmegtig Hans Bastiansøn aff Bergen, som med woris Gunstige Her Slotzheris Steffning, haffde Vdj Rette Steffendt, Michel Andersøn Skaanevig Visiterer for vdj Fogderiet, med Lauritz Hiortaas Lensmand, Anders Hambneraas, Olle Giere, och Siffr Netteland, Laugrettismend, vdj Strandebarm schibred...(Far,sønn,eller slektning ?)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Finner trolig Tommas og kona Brita på Store-Dale i Kvinnherad i 1645,under Koppskatten.(Thommes Brite Gunder mfm 8 Dall St. Kvinnherad Sunnhordland) (Utdrag fra Tingboka for Sunnhordaland) Anno 1676 den 22 Septembris'Hertil sampt til stefningen at suare, møtte Tomes Larszen Hiorteland, som nochsom epter tilspørgelsze erbød sig med hansz broder, Joen Hiortaasz at wille forliges.' Har sett litt på Green-Greene navnet i England og Scotland.Det viser seg at Green hadde ett Våpenskjold med 3 gule Hjorter på blå bakgrunn.Kan undres om dette er et sammentreff eller ? Navnet skriver seg opprinnelig fra Kent i England.Brock forefinnes også i Scotland med, ei stor udelt lilje med ei ovenstående Rød venstre vendt Løve. Som det nå ser ut for meg så var Magnhild Arnesdatter hans 2 kone, og med henne fikk han datteren Lisbeth Larsdatter (Bef.1645-1672)(Gift Ljosnes.)De 2 (eller 3 sønnene hvis David hører hjemmer her) ble født i Scotland med en ukjent mor.Kanskje det er her Elisabeth Brock hører hjemme som deres mor ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Pust kopplingen jeg nevnte ovenfor utgår da de holdt hus på Teigland og passer ikke inn sålangt her.Når Tingboka sier Green (Greene) fra Edinburgh bør vel det stemme.(Lesestoff funnet om Green i Edinburgh.) GREEN MLN. 1813-1918 T C Many OPR, statutory records. Also mentioned: MACKAY, 1760-1881.Har lett på mulige steder i England-Skottland og den eneste stedsbetegnelse på kart med Green som stedsnavn er Goose Green i Kent sør for London.Har funnet 2 mulige steds opphav til Brock navnet.Brock.Gott Bay.Argyll and bute.På Vestkysten av Skotland.(Ligger Nærmest Edinburgh.)Brock, a small village in Lancashire, England where the A6 road crosses the River BrockDavid Efferkvam(Over-Kvam ?) fra Edinburgh er trolig den samme David som Tingbøkene også omtaler som Ulveråker.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore J. Mehl

For et par år siden hadde jeg en runde med LD, og hadde kontakt med bla diverse skotske kontakter, uten å komme noe videre. Det eneste jeg har klart å få frem er hvor arkivet til H.Chr. Hjortaas befinner seg - på Statsarkivet i Bergen. Her finnes også en avtegning av LD's segl, og som H.Chr. Hjortaas benyttet i forsøket for å finne røttene til LD i Skottland.Jeg sitter med kopier av H.Chr. Hjortaas artikler i Hardanger (39, 48, 58, 62), samt kopier av brev han sendte til diverse familemedlemmer. I de to siste artiklene (58, 62) er H.Chr. Hjortaas tydeligvis overbevist om at LD var av Lawson ætt i Skottland, selv om han ikke fant 'the missing link'.Det finnes kanskje et spor som jeg ikke har undersøkt. H.Chr. Hjortaas nevner i sin artikkel i 39, s.53, at LD hadde en bror John, som også skal ha kommet til Norge og bodde i henhold til artikkelen på Skåla. H.Chr. refererer også til en sak i Sunnhordlands tingbok av 1652, hvor John er referert.Når det gjelder Lauritz som sønn av David Pust, har jeg en kopi av en stamtavle hvor Pust er nevnt. Denne fikk jeg av John Hjortaas, som vel i dag eier Hjortås gården. Så vidt jeg husker ble Pust-koblingen motbevist i den slektsboken han viste meg.Den andre 'adelige' skotten på Hatlestrand, John Grey (Graa), skal ha kommet til Norge 1643/44 iiht. H.Chr. Hjortaas. Han ble gift med Magdalena Bang, datter av presten Gabriel Anderson Bang til Fjelberg. John bodde på Neteland.mvh ToreM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Knut Handeland

Hei ToreNå ble jeg litt stum her.Er lenge siden jeg leste i Kvinnheradsbøkene.Er Elias Jansson f:1636 gift med Guri Tommasdatter Netland en sønn av John Grey-Gray ? Er det Johnsson istedet for Jansson ????Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.