Gå til innhold
Arkivverket

[#9129] Hans Ambjørnsen på Huuseby i Våler sogn,Østfold


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som kan hjelpe meg med denne Hans Ambjørnsen. Han var født i 1724. Han kjøpte Huuseby i 1780 og døde der i 1781.Gift to ganger med Kari Storkjelsdatter? fra Haglerød og senere med Marthe Halvorsdatter.Hvor mange barn fikk han med sine to koner? I Bygdeboken for Vestby er nevnt Anne, Helene, Abraham, Hans, Mari og Kjell men hadde han to døttere til?. Maren og Karen?Barna Abraham, Hans, Maren og Karen bodde som voksne i Moss. Er det noen som har informasjon å dele med meg om denne familien. På forhånd takk.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Jorunn.Vet du navnet på stedet/gården i Vestby barna er oppført?-mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Kan dette være de samme personene som du nevner.KB for Hobøl har disse opplysningene om giftemål.17481 2. Februar Hans Anbiørnsen Haglerud og Karen Størchordsdatter Narvestad caut. Christopher Braate og Anders Løwestad i Spydeberg Sogn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Til Gitte og Bjørn.Jeg vet ikke noe stort mer en det som er skrevet ovenfor men de to sønnene Abraham og Kjell var i det Hobbølske kompani i 1789 der begge to er oppførte på Huuseby, i Såner anneks. Vestby Sogn.Abraham var 25 år og Kjell 20 år i 1789. Det er jo stor navn likhet med navnene men jeg er sikker men da har jeg noe å begynenne med i alle fall. Mange takk til Dere begge to.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solberg

Jeg har sjekket litt mer i KB for Hobøl ang. de barn som du nevner. Jeg er rimelig sikker på at dette er de personene du søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk Bjørn men jeg klarer ikke å få fren den lille liggende s`en føre ordet hogne. Kan du forklare meg det klart og tydelig, noen har prøvd før deg men jeg klarer det ikke fremdeles. Jeg er nemlig selvlært på pc. Joda jeg bruker for det meste en finger.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Du holder nede den knappen det står AltGr på og trykker på den knappen ved siden av 'å' (som skal ha tegnene ^¨~. når du har gjort det kan du trykke på mellomromtasten, og der skal den være.Du kunne forøvrig også ha merket adressen, høyreklikket på den og valgt 'kopier'. Og dereftertømt adressefeltet, høyreklikket i det og valgt 'lim inn'. Og trykket enter.Men for å gjøre det skikkelig enkelt, kan du bare trykke her!(',)hilsen Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jorunn:For god ordens skyld; den lille liggende 's''en heter en tilde, og er mest kjent (før våre internettider) som nasaltegn man finner i landsnavnet España, hvor vi på norsk har dyttet inn en 'i', slik at det blir Span_i_a.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.