Gå til innhold
Arkivverket

[#9130] Tyske innvandrere til Norge før 1800.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hjelp! Hvor finner jeg Tyske og andre innvandrere som kom til Norge før 1800.på denne tiden er det ikke noen innflytter/utflytter lister.Et sted må de da vere skrevet ned.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Arvid Rasmussen

Jeg har arbeidet med det samme problemet i lengre tid, og min konklusjon er at det ikke er noe samlet register.Dersom den innvandrede tok borgerskap, vil det ofte være angitt hvor personen ble født, men langt fra alltid. Du vil også kunne finne opplysninger i kirkebøker i forbindelse med forlovelse, ekteskap, fødsel og dødsfall, og du vil i noen tilfeller kunne finne opplysninger i skifteprotokoller dersom det ble skiftet efter vedkommende. Men også her er mine erfaringer negative. Det er også mulig at det finnes politiprotokoller over personer som viste pass i forbindelse med innvandring, uten at jeg har funnet slike dokumenter. Ellers vil folketellingen i 1801 gi opplysninger om fødested.Jeg har ikke kommet noen vei med tyske arkiver. Man har der ikke noe som kan minne om Digitalarkivet, og tyske arkiver har ikke kunnet hjelpe meg før jeg kan vise til sted, navn og dato.Derimot er det laget en privatsamling av navn på utvandrede fra Sydvest-Tyskland på 1700-tallet, Werner Hacker: Eighteenth Century Register of Emigrants from Southwest Germany, Penn. 1994. Den dekker ca. 60% av de som utvandret. Jeg har den. Hvis 'dine' personer kom fra det området, kan du oppgi navn, så skal jeg undersøke for deg.Mvh. AAR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.