Gå til innhold
Arkivverket

[#9131] Jens Pedersen Grav, f. 1723 (?) i Røyken.


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe med navnene på foreldrene til Jens Pedersen Grav? (Gift Røyken 1754 med Anne Andersdatter Grini, f. 1731). I FT1801 er han 76 år, hvilket skulle tilsi fødselsår 1725-26. 'Døpte i Røyken' har en Jens Pedersen Kiegstad, f. 1723 (foreldre: 'spillemand' Peder Jensen Kiegstad og Anne Pedersdatter), men jeg er ganske usikker på om dette er riktige personer.Jeg har kommet over en hjemmeside på nettet med 'opplysninger' om Jens Pedersen Grav og hans der påståtte foreldre. Oppsettet er helt tydelig basert på IGI, men i dette tilfellet er det laget en samrøre av data som jeg ikke tar sjansen på å referere.(Den nevnte Anne Anderdatter var forresten barnebarn til Barbara Jensdatter og Jørgen Poulsen Grini som ble nevnt i et tidligere innlegg med spørsmål om fogd Jens Olsen Hesselberg i Røyken).Men det var altså Jens Pedersen Grav, kan noen hjelpe meg der?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det eneste jeg fant på DA under Røyken kirkebøker var: Jens Pedersen 17/10 1723 Røyken, far Peder Jensen.-- Anne Andersdatter 6/8 1730 Røyken, far Anders Grinde. Jeg vet jo ikke om denne Anne døde, og om det ble en ny Anne da Røyken stopper på 1730.Jeg trodde først du egentlig skulle vært i Ø.Bærum da det der finnes gårder Grini og Grav. I Røyken het vel kanskje gårdene Grinde og Graf på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Foreldrene til Jens Pedersen som ble døpt 6.8.1723 het Peder Jensen og Anne Pedersdatter; bosted Kiegstad. De giftet seg 21.2.1712 (Seks barn: Mari f.1712, Catrina f.1715, Siri (1718-1719), Siri (1720-1721), Jens f.1723 og Peder f.1729).Den Anne Andersdatter Grini/Grinde som jeg nevnte i det første innlegget, ble født i 1731 (døpt Dom.24eT 1731 = 4.11.1731).Jeg fant ut idag at Jens Pedersen Grav/Graf var 84 år da han døde i 1807 (hvis jeg leser alderen riktig), så 1723 er muligens et akseptabelt fødselsår allikevel. Hvis de nevnte foreldrene er de riktige, er det noen som vet noe om dem?Ellers er det vel riktig at de gårdene i Røyken het Grinde og Graf på den tiden.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Gjest Roger Fossum

Hei Kjell,Løfter denne gamle saken fordi at i et skifte etter Hans Pedersen Ildjernet på Nesodden får vi vite at han var bror av Jens Pedersen Grav og Engebret Pedersen Hyggen. Her er litt mer om denne Hans Pedersen Ildjernet. http://tiny.cc/em5mrbyv0nMvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.