Gå til innhold
Arkivverket

[#9133] Ole Jensen, født 1808, Raasvold, Verdalen


Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Håper det er noen som kan hjelpe meg med informasjon (foreldre, søsken) etc. om Ole Jensen, født 20.jan 1808 i Verdalen. Ole hadde tydeligvis tilknytning til stedet/gården Raasvold (Rosvold). Denne gården/stedet står nemlig oppført sammen med navnet hans når han gifter seg 20.01.1849 i Kvæfjord. Her opplyses det også at faren hans er Jens Olsen. Jeg har søkt på fødselsregisteret over Verdal - uten resultat, men enten finnes han ikke i dette registeret eller så har jeg blingset skikkelig. Eller kanskje han oppga feil fødested da han giftet seg??Det eneste jeg har funnet som kan være en link er en Jens Ole, født i 1755, død 12.2.1815, gård Rosvold. Dette kan vel sannsynligvis være Ole Jensen sin far.Hilsen Anne Ørvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Fossum

Hei Jeg fant i Verdalsboka bind 4 og på side 424 at en Jens Olsen hadde Rosvold nordre fra 1792 og hans sønn Ole Jensen overtok gården i 7.10.1808 (?) vidresolgt i 1810. Jens Olsens far Ole Olsen kom fra gården Lennes og hadde Rosvold nordre og mellom. Per Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Jens Olsen hadde Rosvold nordre og han solgte den til sønnen Ole Jensen, som videresolgte den i 1810. Etter dette reiste han mest trolig ut av bygda. Den Ole du nemner som er født i 1808, døde året etter. For å komme videre skulle jeg vite hvem Ole Jensen ble gift med i 1848. Du kan lese om hans aner i Lennesslekta i Verdalsboka nr.4 side 448.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Funnet via Lein-slektstavler og Lennes-slektstavler i Verdalbøkene: Jens Olsen Rosvold f. på Lennes 1754, gift 1778 Anne Johannesdatter f. på Lein i 1756. De fikk 8 barn. Den eldste het Ole Jensen f. på Rosvold 1779. Han var hjemme i 1801. Det ser ut som om Jens ble gift med Birit Einersdt., og de fikk 8 barn fra 1807 -. Ingen av de het Ole, men det er et gap mellom 2 fødsler 1808 - 1811. Kanskje en mulighet der, men et annet kirkesogn. Denne Jens Olsen ble gårdbruker på Holme S. i Verdal til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sjekket 1801 for Birit Einersdatter, og fant 1 Beret 12 år på Østervig grd. Ofoten i Nordland. Det var ikke helt uvanlig at Værdalinger reiste til Nordland. Kanskje de ble gift der, og fikk sitt første barn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne ørvig

Tusen takk for interesse og hjelp fra dere.'Min' Ole kan vel sannsynligvis ikke ha vært sønn av Jens Olsen på Rosvold nordre - som det vises til i Verdalsboken, bind 4, side 424)? Denne Ole overtok jo gården allerede i 1808 og videresolgte den i 1810. Dette her med salg av gården (og flytting?) passer jo forsåvidt bra ettersom 'min' Ole slår seg ned i Kvæfjord. Men Oles fødselsår og tidspunkt for overtakelse av gården stemmer jo ikke.Til Berit: Jeg ble litt i stuss over alle Jens'ene og Ole'ne - var det slik at Ole Jensen f. på Rosvold 1779 (hjemme i 1801) fikk en sønn som het Jens? Og at Jens giftet seg med Birit Einersdt? Vet du om det også vanlig at Værdalinger reiste til Troms?Dersom du, Thomas (eller andre), har mulighet til å sjekke ytterligere kan jeg opplyse at Ole Jensen - skomaker - gifter seg med Olena Maria Larsdatter (i Kvæfjord 20.1.1849). Han er da 41 år. Ole og Olena får 4 barn. Jeg vet ikke når Ole døde - men det må iallefall ha vært en tid før 1865. Tellingen for Kvæfjord, 1865, viser nemlig at hans kone Olena er gift på nytt og har fått ett barn med sin nye mann (barnet er født i 1865). Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har så rett, det stemmer nok ikke. Det var omvendt av rekkefølgen. Bra du følger godt med.Jeg har sett igjennom noen av slektene i Verdal, og det er ikke helt vanlig med navnet Jens i den dalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Det er sannelig godt at du følger med også - takk - for jeg har slett ikke noe fødselsdato på Ole, bare ca. fødselsår 1808 (41 år i 1849). Datoen jeg har lagt inn i første innlegg er dato for ekteskap - så her har jeg rotet. Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Dette ble litt av en nøtt. Denne Ole Jensen f. 09.06.1779 døde på Holme i 1825. I 1801 var det 2 Ole Jensen i Verdal. Begge var 22 år. Den andre var tenestedreng på Lyng søndre. Dette er naboeiendom til Rosvold. Det er bare Verdalselva som skiller disse. Jeg vet ikke hvor det ble av denne siste Ole. Kan det være han? For å komme videre ville jeg undersøke hva som står om alder og fødested når Ole dør i Kvæfjord. Rosvold var flere bruk med mange husmannsplasser og det var nok flere som var (innom) disse plassene. Hilsen Thomas Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Ja, det er en - nesten irriterende - nøtt dette her. Jeg tror nok dessverre heller ikke at tjenestedrengen på Lyng søndre er den riktige Ole. Han ville i tilfelle ha vært rundt 70 år i 1849. 'Min' Ole var 41 da han giftet seg dette året. Han kan da umulig ha 'løyet bort' nærmere 30 år på alder. Eller kanskje feil alder er ført inn? (Bruden var ca. 26 år). Dessverre så ha jeg jo ikke funnet fram til Ole sitt dødsår og sted. Listen over døde i Kvæfjord her på DA går fram til 1857. Ole sitt dødsår må ha vært etter dette og før 1865. Jeg må vel gå til kirkebøkene for å finne ut sted og tid. Takk for hjelp så langt! Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå har jeg fått sjekket litt. Ole er ikke født i Verdal i tiden 1806-1819. Han kan kanskje ha arbeidet i Verdal. Død Kvæfjord 8/4 - 21/4 1859 ind.-skomaker Ole Jensen 51 2/3 år, oppholdssted Haug.Gift Kvæfjord 20/1 1849 Ole Jensen Raasvald 41 år, bosted Vigeland og Olena Maria Larsdt., bosted Strømmen.Kvæfjordboka II s. 461: Voktor grd. fam.nr. 902: Skomaker-Inderst Ole Jensen f. 1818 Raasvoll i Verdalen, g. 20/1 1849 Olena Maria Larsdt. f. 22/7 1822 Straumen (se 795). Bodde en tid i Gåre.Barn: Ludvig Johan 25/12 1848 Vikeland gm. Oline Petersdt. Voktor, bodde i Dale (1497).--Juditte Karoline 24/8 1850 Gåre gm. Peder Jensen Gapøy (685b).--Anne Olufine 2/12 1854 Voktor gm. Johan Martinussen Skommesvik (550).---Jensine Jeremine 6/7 1857 Haug g. 1877 Peder Jensen 1850 Skavlan i Hofslo prgj.Olena Marie oppgift med enkem. Clemet Jensen Voktor (961). De fikk ingen barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Tusen, tusen takk. Nå ble jeg veldig glad: Dette er min Ole!!! Men jeg lurer jo på når og hvor han da er født. Jeg har holdt meg til info fra vielse - og her står jo Raasvold oppført under brudgoms etternavn og Verdalen oppført under brudgoms fødested. Ellers fikk hans kone, Olena, enda et barn i 1865. Jeg gikk ut fra at faren til dette barnet var Clement Jensen (ektemann nummer 2), men kanskje det ikke stemmer? Kanskje det var enda en mann - om ikke ektemann - inne i bildet?? Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har sjekket litt mere. Kan ikke finne han født 1807-1809 Sparbu/Mære-Skogn m/Levanger landsogn-Inderøy/Røra og konf. Verdal og Vuku.Innflytte i Kvæfjord 1848: Oppgitt dato innflytt våren 1846, Ole Jens Raasvold, hensikt at søke næring v/skomakerarb. Fra Vaagen(Vaagan). Født etter egen oppgave i Verdalen prgj., oppholdsted Vigeland, attest fra prest Bull til Vaagan 25/9 1847. Det var alt jeg fant av flyttinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Brikkene faller jo på plass selv om fødselsstedet fortsatt er et mysterium. Jeg har noen spørsmål og håper at du, Berit, har tid og anledning til å svare (jeg er nemlig ikke så dreven i denne sammenheng enda): Betyr dette at han flyttet fra stedet Vaagen(Vaagan) til Kvæfjord? Vet du hvor Vaagen (Vaagan) er? Hva betyr det at han var født etter egen oppgave (rett og slett av opplysningene kommer fra Ole selv, kanskje?). Og: Hva med denne attesten fra presten Bull? Kan den ha noe med fødselsted/år (fødselsattest) å gjøre eller er det en slags flytteattest, vandelsattest eller liknende? Igjen: Tusen takk! Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Tiller

I innlegget til Berit Knudsen skriver hun fra Kvæfjordboka.... skomaker-inderst Ole Jensen f.1818. Der er iflg.familysearch en Ole Jensen f.15.12.1817 Kolvereid far Jens Olsen, mor Ellen Olsdatter. Og en Ole Jensen f.24.05.1819 Inderøy far Jens Olsen, mor Martha Hansdatter.Kan disse være aktuell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Jeg har faktisk ved en tidligere anledning fått oppgitt at Ole sitt fødselsår var 1818. Men fikk det ikke til å stemme i forhold til informasjon som ble gitt ved vielsen. Fant heller ikke noen som passet på dette fødselsåret da jeg søkte på Verdalen. Takk for kandidatene - kanskje de er aktuelle dersom Ole ble født i 1818 (og ikke i 1808 som jeg trodde), men hvor vanlig var det egentlig - på denne tiden - at man var upresis i forhold til notat vedr. fødselsår? Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Attesten fra presten er vel bare en flytteattest skulle jeg tro. Han har tydligvis selv oppgitt fødselssted, altså ingen dåpsattest eller dokument på fødested. Vaagen/Vågan ligger i Nordland. Nærmere bestemt Ofoten om jeg ikke tar helt feil.Ang. 1808 og 1818: da han døde i 1859 var han altså 51 2/3 år. Det skulle tilsi sensommer/høst 1807. Det er vel litt rart om han legger til 10 år på alderen sin, men man vet aldri. Grunnen til han oppgir Verdal som fødested kan være mange. Han har vel kanskje trodd det selv. Foreldrene kan ha flyttet fra Verdal eller bodd der en tid. Moren kan være derfra, siden jeg ikke finner noen far der. Han kan være 'uekte', og f.eks. faren soldat fra Verdal. Bare noen tanker. Foreldrene kan ha flyttet til Vaagen, men da burde han kanskje være konf. der?Dette var mange spekulasjoner, men jeg vet ikke mere. Jeg tror det kanskje ville være lurt å lete mere i Vaagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Glemte dette igjen. Olena og Klemmet Jensen fikk en datter Ovidia Petrikka f. 2/5 1865 Kvæfjord. Du hadde rett, og boka feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Vaagen/Vågan er neste! Takk for tipset. Likte Ovidia sitt mellomnavn - Petrikka. Så det var det P'en stod for, altså. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Ole er nok f. ca. 1808 på Rosvold i Verdalen. Dette har han oppgitt to ganger. Jeg tror også at hans far er Jens Olsen Rosvold. Men hvem er hans mor? Etter som Ole ikke er ført i kirkeboka i Verdal, tror jeg han er født her utenfor ekteskap og døpt et annet sted. Stemmer dette burde vel Jens Olsen møte på tinget, der han blir bøtelagt. For å eliminere denne teorien må tingboka for Stjør-og Verdal undersøkes. Ps. Det er en Ole Jensen på Aarsteen øvre i Vagaan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Ja, en bør vel kunne gå ut i fra at Verdal er fødestedet. Et par spørsmål: Hvordan var det med denne slags bøtelegging: Var det bare hvis en selv var gift - og så fikk barn med en annen kvinne/mann at en ble bøtelagt? Var det samme regler/lover for kvinner og menn? Vet du hvor jeg henvender meg for å undersøkt dette i tingboken for Stjør- og Verdal? Og til slutt: Hvor fant du denne Ole Jensen på Aarsteen øvre i Vaagan? Kanskje mor til Ole flyttet hit? Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Berg

Jeg har flere ganger lest i Tingboka om menn som er stevnet for retten om farskap. Jeg kan lite om dette, men går ut fra at mora gjerne ville få bekreftet farskapen til barnet. Men dette er det nok andre som har bedre greie på en meg. Tingboka ligger i Statsarkivet i Trondheim. Du kan skrive dit, adressen finner du her på Internett. Du kan også låne film, om du har leseapparat. Ole Jensen finner du i Matrikkelen under Vagaan. Jeg vet ikke om det er han vi leter etter. Du kan også undersøke om det er skiftet etter Ole. Ellers har jeg skrevet av Sjeleregistret for Verdal 1809. Der er det bare Jens Olsen på Rosvold, han vi mener kan være far. Ser at Berit også har vært gjennom konfirmasjonslista og der er ikke Ole. Personlig bor jeg like ved Rosvoldgårdene og kjenner folka her i dag. Det samt at jeg har drevet med slektsforskning i mange år gjorde at jeg svarte på din henvendelse. Lykke til med letinga Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Dessverre har jeg ikke leseapparat så det må nok bli et brev til statsarkivet i Tr.heim. Tusen takk for hjelpen. Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.