Gå til innhold
Arkivverket

[#9135] Trenger hjelp i Trondheim, Gunnerusbibloteket.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Dette biblioteket , som er en del av Universitetsbiblioteket i Trondheim, oppbevarer Skreddermesterlaugets protokoller.Der har de imidlertid ikke anledning til å gjøre oppslag for meg.Dersom der er noen i Trondheim som har tenkt seg dit i en annen anledning , ville jeg satt stor pris på om man kunne kikket litt i de nevnte protokollene for meg. Jeg er interessert i opplysninger om skreddersvend Andreas Nørbech som i 1801 er 20 år og svenn hos skreddermester Jacob Solberg , Bratør-veiten 1.Jeg vil anta at han begynte i lære ett eller to år tidligere.Dessuten er jeg interessert i opplysninger om Skreddermester Peder Nørbech .Han er 37 år i 1801 , og jeg er ikke sikker på når han tok mesterbrevet.Jeg kan tenke meg at han startet i lære i begynnelsen av 1780 årene.Håper noen kan hjelpe meg med dette.Det blir i lengste laget for meg å dra dit selv. Mvh.Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg håper fortsatt det er noen som har anledning til å gjøre oppslag i Skreddermesterlaugets protokoller i Trondheim for meg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg gjør et nytt fosøk på å få hjelp til oppslag på nevnte bibliotek.Jeg ville satt svært stor pris på om noen hadde hatt anledning til å se i skreddermesterlaugets protokoller for meg,kanskje noen som skal dit i andre ærender. Som gjenydelse er jeg mer enn behjelpelig med oppslag f.eks. på Statsarkivet i Bergen om noen skulle ha behov for det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er jeg fullstendig klar over , men jeg går ut fra at hverdagen kommer også til trønderne.Og dessuten , hva er vel et prinsessebryllup mot en anledning til å se inn i de gamle mesterskreddernes liv og lagnad.Mvh. og tillykke med begivenhetene Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne fram i lyset igjen.Når sommeren nå etterhvert går mot slutten og alle prinse og prinsessebrylluper er over, lurer jeg på om noen i Trondheims-området har anledning med å hjelpe meg med nevnte oppslag.Jeg ville sette stor pris på det. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.